مروری بر اسامی جمعی از نخبگان و سرمایه‌های ایران که در پرواز اوکراین سوختند

۱۸ دی ماه ۹۸ یک هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران دچار سانحه شد و تمامی۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند. در میان این دانشجویان نخبه زیادی بودند که خیلی از آن‌ها برای دیدار با خانواده خود به تهران آمده بودند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌بی‌اس، روز گذشته یک هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران دچار سانحه شد و تمامی۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند. در میان این دانشجویان نخبه زیادی بودند که خیلی از آن‌ها برای دیدار با خانواده خود به تهران آمده بودند. موقعیت دقیق محل سقوط هواپیمای اوکراینی

در میان این قربانیان ۳۱ تن ساکن شهر "ادمونتون "(Edmonton) در استان" آلبرتا "(Alberta ) کانادا بودند.

"پیمان پارسیان" یکی از اعضای جامعه ایرانی ساکن ادمونتون گفت: ما خیلی از مسافران این پرواز را می‌شناختیم و بخش قابل توجهی از جامعه هموطن خود را از دست دادیم.

"دیوید تورپین"(David Turpin) معاون دانشگاه "آلبرتا"(Alberta) هم اظهار کرد که حداقل ۱۰ قربانی این حادثه از دانشجویان این دانشگاه بوده‌اند.

اسامی سرنشینان هواپیمای اوکراینی اعلام شد

خبری تکان‌دهنده

رضا اکبری رئیس انجمن جامعه ایرانیان در ادمونتون اظهار کرد، "آرش پورضرابی" متولد ۱۳۷۲ و "پونه گرجی" متولد ۱۳۷۳ که هر دو در اواسط دهه ۲۰ زندگی خود بودند، هر دو دانشجوی دوره کارشناسی علوم کامپیوتر دانشگاه آلبرتا بودند که برای برگزاری جشن عروسی خود به ایران سفر کردند.

وی گفت: ما شنیدیم که این زوج به همراه چهار تن از دوستانشان به ایران سفر کردند تا مراسم عروسی خود را برگزار کنند.

اکبری اضافه کرد، این خبر بسیار تکان‌دهنده و ویرانگر بود و لحضات بسیار غم‌انگیزی را برای ما رقم زد. باور کردن غم از دست دادن این عزیزان برای جامعه ما بسیار سخت است.

وی ادامه داد، من هشت تن از این قربانیان را می‌شناختم و شک ندارم تعداد زیادی از افراد ساکن در ادمونتون نیز قربانیان این حادثه را می‌شناختند. زیرا در بین آنها تعداد زیادی پزشک و استاد دانشگاه وجود داشت.

آرش پورضرابی  و پونه گرجی
آرش پورضرابی و پونه گرجی

خانواده‌ای چهار نفره که همگی جان خود را از دست دادند

مسعود اردکانی از اساتید دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه آلبرتا" اظهار کرد، "سید پدرام موسوی" و "مژگان دانشمند" هر دو از اساتید مهندسی دانشگاه "آلبرتا" به همراه دو فرزند دختر خود "سیده دریا" و "سیده دورینا" نیز در میان قربانیان حادثه روز گذشته بودند. دریا متولد سال ۲۰۰۵ و دورینا متولد ۲۰۱۰ بودند که هر دو دانش‌آموز بودند.

"پیمان پارسیان" همچنین گفته که "شکوفه چوپان نژاد" هم که متخصص زنان و زایمان یک کلینیک پزشکی در ادمونتون بود، به همراه دو دختر خود جان خود را در حادثه روز گذشته از دست داد. هر دو فرزندان این پزشک ایرانی هم دانشجوی دانشگاه "آلبرتا" بودند. "صبا سعادت" متولد سال ۱۳۷۵، دانشجوی پزشکی و خواهرش "سارا سعادت" متولد سال ۱۳۷۷، دانشجوی روانشناسی بالینی بود.

سینا اسفندیارپور از دانشجویان دانشگاه آلبرتا و از دوستان "نسیم رحمانی‌فر" که یکی دیگر از قربانیان این حادثه بود گفت: نسیم بسیار هیجان زده و خوشحال بود که طی این تعطیلات به ایران و خانه خود سفر می‌کند.

 "نسیم رحمانی‌فر" دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه "آلبرتا" بود و این، اولین زمستانی بود که در ادمونتون حضور داشت. به همین دلیل از سرمای زیاد این شهر بسیار نگران بود که هرگز این سرما را تجربه نخواهد کرد.

شورای آموزش و پرورش شهر "کَلگِری" در  جنوب استان آلبرتای کانادا هم تایید کرد که "ارشیا ارباب‌ بهرامی" دانش‌آموز سال دوازدهم این شهر در میان این قربانیان بوده و به همراه خانواده خود برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود.

آموزش و پرورش این شهر گفته که ارشیا در فعالیت‌های ورزشی بسیار فعال بود و در رشته‌های شنا و شیرجه فعالیت می‌کرد. وی رویای پزشک شدن را در سر می‌پروراند و  "کسری ساعتی" مهندس مکانیک هواپیما هم از دیگر هموطنان قربانی این حادثه، هم ساکن شهر "کَلگِری" بود.

"محد مهدی الیاسی" از دیگر دانشجویان دانشگاه "آلبرتا" بود که به تازگی ساکن تورنتو کانادا شده بود.

افراد موفقی که با پرواز مرگ از میان ما رفتند

"ندا صدیقی" از دیگر قربانیان حادثه جراح و چشم‌پزشک ایرانی که برای تعطیلات کریسمس یک سفر ۱۰ روزه به ایران داشت.

"علیرضا پی" از دیگر ایرانیان مقیم کانادا بود که در این حادثه جان خود را از دست داد. وی که پدر دو دختر هشت و ۱۰ ساله است، بنیانگذار شرکت فناوری "MessageHopper" در اُتاوا بوده است. ایرانیان مقیم کانادا که وی را می‌شناختند، گفته‌اند که او همواره سعی در گرد هم آوری جامعه ایرانیان مقیم کانادا داشت.

"دلارام داداش‌نژاد" دانشجوی ۲۷ ساله کالج "لانگارا" که در ونکوور ساکن بود هم در میان این جانباختگان قرار دارد. وی برای دیدار با خانواده‌اش به ایران آمده بود.

دلارام داداش‌نژاد
دلارام داداش‌نژاد

از دست رفتن دو دانشجوی ایرانی دانشگاه "واترلو" کانادا

"مرضیه فروتن" و "منصور اصفهانی" از دیگر کشته‌شدگان این حادثه هستند.  فروتن دانشجوی دپارتمان جغرافیا دانشگاه "واترلو" و اصفهانی دانشجوی رشته مهندسی عمران این دانشگاه بود. یکی از دوستان فروتن گفته که در دانشگاه او را به عنوان "فردی بلندپرواز" می‌شناختیم.

وی که در دهه ۳۰ زندگی خود بود، توسط دوستانش به عنوان زنی مقتدر توصیف می‌شد. با وجود اینکه فروتن دستاوردهای دانشگاهی زیادی داشت، بسیار سخاتمند، صادق و مهربان بود.

تحقیقات وی بر اپلیکیشینی متمرکز بوده که راجع به استفاده از الگوریتم‌ها و فناوری‌های جدید در سنجش از راه دور برای بررسی تغییرات آب‌وهوا بوده است.

مرگ دو دانشجوی ایرانی دانشگاه "گولف"

"میلاد قاسمی آریانی" و "غنیمت اژدری" از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه "گولف"(Guelph) بودند که در سانحه هوایی روز گذشته جان خود را از دست دادند.  "غنیمت اژدری" از دانشجویان دکتری دپارتمان جغرافیا و زمین‌شناسی و "میلاد قاسمی" دانشجوی دکتری بازاریابی بودند.

یکی از اساتید این دانشگاه گفت: من و همه دانشجویان از این اتفاق دردناک بسیار ناراحت هستیم.

غنیمت اژدری
غنیمت اژدری

از دست رفتن دانشجویان دانشگاه "مک‌مستر"

"سیاوش مقصودلو" از دانشجویان سابق مقطع پسا دکتری دانشگاه "مک‌مستر"(McMaster) به همراه دختر و همسر خود در میان کشته شدگان روز گذشته بود. یکی از دوستان ایرانی مقصودلو اظهار کرد، وی به همراه "آزاده کاوه" همسر و پریان فرزند ۱۶-۱۵ ساله‌اش به ایران سفر کرده بود.

یکی از همکاران مقصودلو در همیلتون او را مهربان و متفکر دانست و اظهار کرد، تحقیقات او روی دلایل تولد زودرس متمرکز بود.

سیاوش مقصودلو و دخترش
سیاوش مقصودلو و دخترش

مقصودلو مدرک دکتری پزشکی خود را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت کرد.

"ایمان آقابالی" و"مهدی اسحقیان " هم هر دو از دیگر دانشجویان مقطع دکتری دانشکده مهندسی دانشگاه "مک‌مستر" بودند.

مهدی اسحقیان
مهدی اسحقیان

ایمان آقابالی
ایمان آقابالی

دانشجوی سال دوم دانشگاه "یورک" در میان قربانیان حادثه

"صدف حاجی‌آقاوند" دانشجوی سال دوم رشته منابع انسانی دانشگاه "یورک" از دیگر قربانیان حادثه بود. یکی از هم‌کلاسی‌های حاجی‌آقاوند گفت: از دست دادن صدف بسیار سخت است. من همین دو روز پیش با او صحبت کردم. نمی‌توانم باور کنم که او اینجا نیست.

فوت استادیار ایرانی دانشگاه "ویندزور" (Windsor)

"حمید رضا ستاره کوکب" به همراه همسرش "سمیرا بشیری" هم در این هواپیما بودند. "حمید رضا ستاره کوکب" استادیار دانشگاه "ویندزور" بود.

مرگ شش دانشجوی ایرانی تنها از دانشگاه تورنتو کانادا

"زینب اسدی لاری" و برادرش "محمد اسدی لاری" هم در میان جانباختگان بودند.

زینب و محمد اسدی لاری
زینب و محمد اسدی لاری

"مجتبی عباس‌نژاد"، "محمدامین بیروتی"، "محمد امین جبلی" و "محمد صالحه" از دیگر دانشجویان ایرانی این دانشگاه تورنتو بودند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا هم در وبسایت رسمی خود فوت دو دانشجوی سابق خود "زینب اسدی لاری" و برادرش "محمد اسدی لاری" را تسلیت گفت و با انتشار بیانیه‌ای خود را در این غم شریک دانست.

مجتبی عباس‌نژاد
مجتبی عباس‌نژاد

محمد امین جبلی
محمد امین جبلی

فوت دو دانشجوی ایرانی دانشگاه کنکوردیا

"سیاوش غفوری"، "آذر ممانی" و "سارا ممانی" هم از دانشجویان فارغ‌التحصیل شده رشته مهندسی دانشگاه "کنکوردیا "(Concordia) در مونترال در میان قربانیان این حادثه تلخ بودند.

مرگ دو دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه "کارلتون"(Carleton) کانادا هم از دست دادن دو تن از دانشجویان ایرانی خود در پی سانحه هوایی روز گذشته را تسلیت گفت.

"فرید آراسته" و "منصور پور جم" از دانشجویان مقطع دکتری رشته زیست شناسی این دانشگاه روز گذشته جان خود را در پی سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی از دست دادند.

فرید آراسته
فرید آراسته

منصور پور جم
منصور پور جم

زوجی که در دانشگاه رایرسون با یکدیگر آشنا شدند

مازیار امیر لیراوی برادر یکی از قربانیان حادثه روز گذشته به نام "مهسا امیرلیراوی" که ۲۹ سال داشت، اظهار کرد، خواهر من به همراه همسرش "مح‌ صلاحی" در پرواز هواپیمای اوکراینی بود.

این زوج که هر دو در دانشگاه "رایرسون"(Ryerson) در رشته مهندسی تحصیل کردند، در دانشگاه با هم آشنا شدند و در سال ۲۰۱۴ میلادی با یکدیگر ازدواج کردند.

تایید فوت یک زوج ایرانی دیگر از سوی دانشگاه محل تحصیل‌شان

دانشگاه "ÉTS" واقع در کِبِک کانادا هم فوت یک زوج را تایید کرد. "آیدا فرزانه" دانشجوی دکتری این دانشگاه به همراه همسرش "ئاروین مرتب" که در سال ۲۰۱۸ میلادی مدرک دکتری خود را از این دانشگاه، کسب کرد، در این کشته شدگان بودند.

فوت خانواده‌ای سه نفره که در انتظار نفر چهارم بود

"رازگرد رحیمی"، "فریده غلامی" و فرزند سه ساله آنها دیگر خانواده‌ای بودند که در این حادثه جان خود را از دست دادند. "رازگرد رحیمی" استاد دانشگاه گروه فناوری و مهندسی در کالج "Centennial" بود و به صورت دوره‌ای در دانشگاه "اُنتاریو" هم تدریس می‌کرد.

وی به همراه فرزنده سه ساله و همسر باردار خود به ایران سفر کرده بود.

مرگ چهار دانشجو از دانشگاه "وسترن"

"غزل نوریان" دانشجوی انرژی مواد نانوفوتونیک، "میلاد نهاوندی" دانشجوی تولیدات صنعتی زیستی، "حدیث حیات‌داوودی" دانشجوی مقطع دکتری مرکز علوم تحقیقات الکتروشیمی و خوردگی و "ساجده سرائیان" که دانشجوی جدید الورود دانشگاه "وسترن" بود، قرار بود در رشته مهندسی شیمی مقطع کارشناسی در این دانشگاه آغاز به تحصیل کند.

سرشماری‌های کانادا نشان می‌دهد که حدود ۲۱۰ هزار و ۴۰۵ نفر ساکن کانادا هویت خود را ایرانی اعلام کرده‌اند و بیشتر جامعه ایرانیان در کانادا در جنوب اُنتاریو و کبک ساکن هستند.

علت سقوط هواپیمای اوکراینی مشخص شد؛ خطای انسانی!

کد خبر 247555

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 80
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 45
  • فاطمه IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    به خانواده هاشون از صمیم قلب تسلیت میگم واقعا دردناکه.اما اینا سرمایه های ایران نبودن .سرمایه های کانادا بودن.چون به احتمال زیاد همشون بعد از پایان تحصیلات میخاستن همونجا مشغول به کار وزندگی بشن.نخبه هایی که بعد از کلی هزینه ای که برای تحصیل وبزرگ شدنشون تو کشور خودمون به همه مردم تحمیل شده به کشورشون برای یه کم رفاه بیشتر پشت پا میزنند از ما نیستند.پس لطفا بهشون نگید سرمایه های ایران.سرمایه ی ما ایرانی ها حاج قاسم سلیمانی بود وامثال ایشون هستند.
    • ایرانی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      هر کاری کردم که جوابی برای آدمهای با امثال تفکرهای همچون شماهای مغز منجمد ننویسم نتونستم.خب یکی از همون آدمهای ... که بابتش هزینه کردن از جیب این ملت تویی ، که من و همه دیگران میخواهیم بدانیم چه غلطی کرده ای بابت هزینه ای که برای تو شده،تو اینجا زیر ساخت داری؟صنعت داری؟زمینه کاری داری؟چی داری؟ و خیلی چی های دیگر....
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      90 35
      ...خوب بیچاره اون سردار سلیمانی از موشکی استفاده می‌کنه که همین مغزها میسازن و گرنه که ... مثل تو
    • مهرداد IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      82 34
      برای طرز فکر شما متاستفتم
    • دل سوخته IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      ای کاش ادمهایی از امثال شما به جای این سرمایه های ملی پرپر میشدن تا خیال ما هم راحت میشد وجامعه از دست همچین افراد ... پاک سازی میشد ...
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      90 37
      ... وجود تو و امثال تو ایران رو بیچاره کرده.
    • RO ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      79 38
      واقعا شرم بر شما که این قدر کوته فکرید!!!!!!!!!!!
    • Sara IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      چرا باید تو ایران بمونن؟ وقتی بایه مسافرت کوچیک به ایران جون خودشونو از دست دادن چه دلیلی داره بخوان تو این مملکت زندگی کنن؟ خجالت باید بکشن امثال شما که بدون درک حال خونواده اونارو بدتر می کنی... متاسفم متاسفم و همچنین به این دانشمندان ایرانی افتخار میکنم روحشون شاد:)
    • ساتراپ RO ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      83 31
      میدانید تفاوت ما و شما چیست؟ شما پشت یک دیوار زندگی میکنید ، دیواری که مانع فهم صلح و پیشرفت برای همه است. شما را خودی و غیر خودی کردم انسانها دلیل اصلی این فجایع هستید . تقصیری هم ندارید چون مغزهای کوچک زنگ زده نمیتواننداز بزرگی ایده ها و اندیشه های والا تصوری داشته باشند . شما فقط سیاه و سفید می‌شناسید . تفکر اینکه برای رفاه رفتند نشانگر اینست. انیشتین هم مهاجرت کرد اگر نکرده بود هیتلر از مزایا و روح روشن او سو استفاده میکرد ، نه برای زندگی بهتر .شما همان تبلیغات را بپذیر که اعلام میشود اینکه نخبگان مردم برای رفاه میروند ، شما بمان که به امثال شما بسیار نیازمند هستند.
    • زهرا IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      16 6
      تو ام اگه جای یکی ازینا بودی قطعا میرفتی.چرا باید بمونی تو مملکتی که خودش هواپیماشو با موشک میزنه؟؟ خدا خودش تو قرآن در جواب کسایی که بهونه میوردن برای مستضعف بودنشون میگه مگر زمین خدا وسیع نبود تا مهاجرت کنید؟ هر کسی این حقو داره که برای بهتر زندگی کردن هر کاری بکنه. این مملکت هم چیزی از دانش اموزاش و دانشجوهاش طلبکار نیست با این وضعیت مدارس و دانشگاهای مزخرفشون.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      34 19
      واقعا متاسفم واسع طرز تفکرت امیدوار بودم یکی از افراد خانواده خودت تو هواپیما بود ببینم سرمایرو چطور درک میکنی
    • F.F IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      5 4
      به نظر من طرز فکر شما درست نیست.همونطوری که بزرگان دینمون هم گفتن که زکات علم انتشار آن هست پس همچین کسایی که انقد تو کارشون حرفه ای بودن ولی زمینه مناسبی برای گسترش و به کارگیری و در نهایت انتشار علمشون نداشتن بهترین کار رو با تحصیل در خارج از کشور کردن چرا که با این کارایران و ایرانی رو در جهان پر افتخار میکنن.از خدا برای خانواده هایشان صبر وبرای شما مغزی با قوه ی تحلیلی بیشتر خواستار هستم.روحشان شاد و یادشان گرامی.
    • بهار IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      14 41
      سلام منم با نظرشما مثل خیلی دیگه از هموطنان موافقم
    • زینب IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      11 24
      آخه این چه حرفیه شما میزنید، مطمئن باشید بزرگان دینی کشورمون هم به ایناذعان دارند ک اینها سرمایه های ایران بودند
    • پگاه IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      17 4
      احمقانه ترین نظری که تا آخر عمرم میتونم بشنوم همین کامنته که صاحبش قطعا آدم بیمار و حسود و کوته فکره نهایت وسعت دیدت نوک بینیته. درد و غم باز مانده های اون حادثه به جون تمام افرادی که حتی بعد از مرگ نخبه ها بهشون حسادت میکنن. ...
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      53 16
      نخبه ها میرن چون جاشونو تو کشور گرفتن
    • بصیرت افزایی IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
      4 9
      بچه ها من خودم سپاهیم و میدونم اشتباه از ما بوده و تاوانش هم میدم و متاسفم .اما گول افرادی مثل فاطمه با این پیامش رو نخورید،اینا میخوان ما ها رو دو دسته کنند،این نظر فاطمه نظری که از اون ور آب بهش خط دادن،با این حرفاش میخواد اختشاش درست کنه،ما سپاهیا کی هستیم؟ما از کره دیگه اومدیم؟نه، ما هم وطن،دایی،عمو،پدر،همکلاسی و... ما از بین شما ها اومدیم.سپاهی یعنی مردم و مردم یعنی سپاهی.خدا لعنت کنه کسایی که میخوان تفرقه بندازن.
    • ایران FR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
      7 3
      قاطمه خانم، اولا که همه دانش پژوهان با خرج دولت و درآمد ملتشون ادامه تحصیل نمیدهند... خرج بیشتر دانشجوها از یا از درآمد خانواده و یا از حقوق کار نیمه وقت خودشون تامین میشه. ثانیا، یک دانشمند، پژوهشگر، دکتر و مهندس و غیره وظیفه شون خدمت به عالم بشریت است و مختص به یک جای مشخص نیستند. نخبه ها جائی میروند که امکانات پژوهش رو داشته باشند و فرقی نمی کنه محل کار و زندگی شون کجاست چون متعلق به تمام دنیا هستند. مگر شما که ایرانی هستی از اختراع دانشمند آمریکایی، ادیسون (برق) تا الان استفاده نکردی؟! لطفا قبل از نوشتن حرفهای بی ربط کمی در مورد مسئله ای که میخوای بنویسی فکر کن.
    • M NL ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
      5 2
      واقعا متاسفم برای طرز فکرت تو کشوری که هیچ خدماتی برای دانشجو نمیزارن تمام پول و سرمایه کشور صرف ... و ...بایدم سفر کنن برن جایی که ارزش داره به تحصیل بپردازن بعدشم ایران جوریه که به مدرکی که تو خارج کشور به دست آوردی بهای بیشتری میدن بهش متاسفم متاسفم متاسفم برای طرز فکرت انشا الله که خدا به راه راست هدایتت کنه
    • شهروند FR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
      11 4
      جنابعالی علمِ غیب داری که میگی این افراد، به احتمال زیاد،میخواستند تو همون کشور بمونند؟! من خودم در سالهای اخیر شاهد برگشتِ ۱۰ نفر از دوستانم اعم از متخصص ارتوپد، متخصص عمومی، داروساز، دکترای آرشیتکت و تربیت بدنی به ایران بودم. چه هزینه ای بابت تحصیل شون به "مردم" تحمیل شده؟!در کشوری که اگر خانواده ات پول تدریس رو تقبل نکنند حق تحصیل نداری! بخاطر یه کم رفاهِ بیشتر؟! نه جاهل، این عزیزان که برای تحصیل رفتند، در جستجوی احترام به حقوق شهروندی در کشور دوّمی میباشند. میرن به جائی که بهشون به چشم انسان نگاه کنند و برای جون، حق، زندگی و اهدافشون ارزش قائل باشند. تمام اون چیزهائی که در کشور خودمون بهش احترام گذاشته نمیشه و اگر خاستدارش بشی میری جائی که دیگر شهروندان رو فرستادنند و همچنان میفرستند. با این نظری که دادی معلومه که سن و سال کمی داری. عیبی نداره، مهم اینه که دیدگاهت رو گسترش بدی و فقط به موارد سطحی بسنده نکنی. دیر نشده،ماهی رو هر موقع از آب بگیری تازه است. ولی خواهشی که از تو و افراد موافق با تو دارم اینه که تا وقتی عقلتون به اندازه کافی رشد نکرده رو مسائل مهم نظر ندید. ممنون
  • آشنا US ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    63 31
    خون این جوانان دامن مقصرین حادثه را خواهد گرفت. شک نکنید.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      74 83
      مغز منجمد تویی وامثال تو.تو که جز توهین حرفی واسه گفتن نداری.معلومه که منم مثل بقیه بسیار ناراحتم از کشته شدن این عزیزان .اما اگر من وشماها به قول خودت صنعت وزیر ساخت نداریم یک دلیلش همین فرار نخبه هاست اگر وطنشون رو به بهونه مشکلات رها نمیکردن شاید وضعیت ما این نبود اگر همه به بهانه مشکلات فرار کنن دیگه از ایران چی باقی میمونه.حالا جواب منو بده تو که اسم خودتو گذاشتی ایرانی به نظر تو کسی که بعد از کلی هزینه که به مردمش تحمیل میشه برای اینکه ایشون بره تبدیل به نخبه بشه بعد از همین نخبه بودن پلی میسازه برای رفتن به کشوری با امکانات بیشتر وتمام این سرمایه ی وجودی خودش رو اونجا خرج میکنه بازم سرمایه ی وطنش محسوب میشه؟حرف من همینه که اینها دیگه سرمایه ی ایران ما نیستن که این رسانه تیترکرده ،سرمایه های ایران.پس بیخود شلوغش نکن.شماوامثال شمام هم اگر این طرز تفکر پوسیده رو که فقط کشور خودمون رو بکوبی و همش آیه یاس بخونی کنار بگذاری وفردابه فرزندت هم یاد بدی که برای فرار از مشکلات فرار نکنه بره وباید همین جا یعنی وطنش رو بسازه واون رو برای خودش جای بهتری بکنه
  • Mr IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    65 5
    به خانواده های محترم که عزیزان خودرو در این سانحه ی دردناک هوایی جان خودرو ازدست دادند و به لقا الله پیوستند تسلیت عرض نموده روحشان شاد بهشت برین جایگاه ابدیشان انالله وانا الیه راجعون
  • غلامرضا IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    68 36
    عمدی بود خدالعنتشون کنه ،خدابیامرزه همه هم جوان وباسوادبودند
    • حق IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      55 98
      هیچ کسی حاضر نیست که هموطنانشو بکشه چه اونایی که به وطنشون پشت میکنن برا کشورهای خارجی کار میکنن بعد اسم ایرانی بودن رو خودشون میزارن اگه راست میگین چرا تو کشور خودشون درس نخوندن برا کشور خودشون فعالیت نمیکردن اگر هم نخبه بودن بدرد کشورهای خارجی فقط خوردن نه ایران،هیچ عمدی هم در کار نبوده.لطفا به جامعه جو بد ندین خدا رحمتشون کنه .
    • احمد IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      21 35
      عمدی نبود
    • انسانیت IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
      2 3
      اقایون وخانمها تسلیت به هرکسی عزیزشو از دست داده این یک وبحثی که شروع کردین وطن مال همه ماست چطور که جونی بابت بنزین واعتراض به افزایش نرخ بنزین کشته شد وکسی اعلام ناراحتی نکرد ان انسان نبود و یا چون نخبه نبود وساکن کانادا نبود کسی واسش دلسوزی نکرد دوما وقتی جلوی چشمهای ما دیگران مثل سوسک کشته شدن وشما فقط نگران خانواده خودت بودی تسلیت بر تو وامثال تو اصلا قضاوت با خودتون موندن شما با نموندنتون چه فرقی داره چیزی که مسلمه اینه همه میمیریم این که دیگه واسه همتون مشخصه زمانش فقط جلو افتاد و این مرگ انسانیت در ایران با فرار به کانادا توجیح نمیشه ان کانادای کوفتی هم یک جاس سرو کیخ زدس فقط ادمهاش متفاوت فکر میکنن وقتی خودمون اصلاح کنیم سختی بکشیم بمونیم اجر به اجر دست در دست هم به کمک هم بسازیم میشیم کانادا ولی بزاریم بریم وتعطیلات برگردیم به پدر وامدری که تو دوران پیری بهمون نیاز دارن الکی سر بزنیم نه ادم بودیم نه فهمیدیم ادم چیه بیخود پیاز داغشو زیاد نکنین همتون اخرش میمیرید فقط میمونه واسه هممون عذاب وجدان
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    88 33
    چقدررررررررررررررررر این فاجعه دردآوره ..... چقدر حالمون بده .... لعنت به همه تون لعنت بابت بی کفایتی و بی مسئولیتی ...
  • بی تاب IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    66 13
    فاجعه ای تاسف باراست جوانان وطن ازبین رفتند جبران ناپذیراست .تکان دهنده است .
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    51 25
    واقعا وحشتناک است خدا به خانواده هاشون صبر بده و به مردم ایران هم همین طور واقعا چه نخبه هایی را از دست دادیم.
  • مهدی IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    60 22
    هزاران ننگ بر دامان انها که ناجوانمردانه چنین گوهرهای با ارزشی را کشتند.
  • چی بگم IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    37 27
    واقعا که ۳روزه تازه دیدند نمیتونند ماس ملیش کنند
  • بنده خدا IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    47 16
    واقعا این مسعولین دارند چکار میکنند ادم خجالت میکشه ...
  • سهیل IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    32 11
    خدالعنت تون ک بدستی مردم میکشید
  • موسوی AE ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    52 39
    خداوندرحمتشون کنه اتفاق بسیاردردناکی بود،ولی واقعا ازین حادثه چه کسانی استفاده میکنند،جزدشمنان داخلی ودشمنان خارجی ،خودتونوبه این دشمنا وصل نکنید.با خیانتتون به کشورروح انهامطمئنابه ارامش نمیرسه اگردلتون برااوناسوخته به جاش براشون قران ودعابخونید مطمئن باشیداین براارامششون بهتره.
  • فاطمه IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    86 24
    مطمئن باش ایران بهترین جای دنیا میشه واسه زندگی.آلمان بعد از جنگ جهانی دوم ویرانه ای بیش نبود مردمش چیکار کردن فرار کردن رفتن کشورای بهتر مثل آمریکا؟یا کشور خودشون رو ساختن طوری که الان یکی از بهترین وپیشرفته ترین کشورای دنیاست.مغز من منجمد نیست اتفاقا این مغز تو هست که منجمد شده تو این طرز فکر که مشکلات ایران به من هیچ ربطی نداره من پنجاه شصت سال عمر میکنم باید تو بهترین امکانات باشم حالا هرجا که شد.یه کم یخای مغزتو آب کن وبفهم این سرزمین مال من وتو هست وبرای بچه های ماست پس باید همینجا بمونیم وبسازیمش تا اونی بشه که دلخواه ماست .چه بخاهیم و چه نخواهیم ما تو کشورای دیگه خارجی هستیم واونا مارومثل هموطن نمیپذیرن.
    • ز IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      5 1
      این چ سرزمینیه که ما توش ب اندازه ی اتاق زمین نداریم
  • عبداله IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    41 27
    خدارحمتشون کنه بالاخره این هم قسمت خداست کسی قصدی که نداشته ازتبعات امریکای جنایتکار خدابزرگه اشتباه هم میشه شما همون وحدت دشمن شکن رو دنبال کنید که دشمن شادنشود خدابزرگه وجبران میشه خدا بامردم ماست وهمیشه پشت کشورمون باشیم درهمه حال
  • سارا IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    43 17
    خدایا تا به کی این چه وضعیه کشوری ک همش کشته میده ... خانوادهای بدبختشون چه میکشن الان... ضمنا متاسفم برای کامنت اول ...
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    19 5
    انا لله و انا الیه راجعون تسلیت تسلیت تسلیت ... خدای مهربان صبر به خانواده شان عنایت فرماید واقعا زبان قاصر است از ابراز همدردی همه سخت متاًثریم شرایط بسیارسختی بوده و متاسفانه تصمیم گیری مشکل...
  • Elahe IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    44 24
    تسلیت میگم و امیدوارم به سزای اعمالشون برسن
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    32 1
    واقعا دردآوره چقدر خبرهای بد بیداد می کنه خدا صبر بده به خانواده هاشون
  • الهام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    35 21
    میگم یه عده حرف نزنن بهشون نمیگن لال ؛ تویی که این همه راحت حرف میزنی حتما کسی رو از دست ندادی ؛ ... واقعا وحشتناکه ؛ خدا فقط بهشون صبر عطا کنه واقعا حیف از این همه گل پرپر حیف
    • بارانا IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      9 7
      ببین همه ی مردم حق اظهار نظر دارن شاید شما نظر تو درست میبینی ی عده نظرشون با تو متفاوته دلیل نمیشه توهین کنی. خدا باید آدما رو قضاوت کنه ک کی درست میگه کی اشتباه. ولی فرقی بین مردم عادی کرمان ک کشته شدن و کشته های این هواپیما نمیبینم هر دوشون دردناکه و این ک بخاطر اشتباه مسوولین بوده. ضمنا لازم نیس ابزار دست دشمن بشید دشمنی ک دارو رو برای بیمارامون تحریم کرد تا دونه دونه جون بدن. اونوقت چرا باید روی نخبه هایی ک میتونستن تو ایران باشنو نموندن انقدر مانور میده؟ جون همه ی آدماارزشش یکسانه جز کسایی ک خدمتی فراتر از زیستن برای کشورشون کردن
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
      3 9
      ااههههه بسه دیگه همش شعار شعار سلیمانی کشته شد شعار دادید برا این سانحه شعار دادید بسه دیگه.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
      5 5
      میدونید قسمت جالب ماجرا کجاست؟تا قبل از اینکه معلوم بشه ایران بوئینگ رو زده هیچکس به این اخبار نگاه هم نمیکرد برا هیچکدومتون هم مهم نبود میبینید که اولین کامنت رو من زدم.اما به محض اینکه معلوم شد مقصر سپاه بوده فریاد وامصیبتای همتون رفت هوا.یهو همتون دلسوز هموطناتون شدین.این یعنی مغز همتون که اینقدر هم ادعا دارین که دیدگاهتون در سطح بالاییه توسط رسانه های اونور آبی کاملا شستشو داده شده وتحت کنترله.
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    42 1
    خدایا به خانوادهاشون صبر بده صبر صبر صبر
    • کاظم NL ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      0 1
      دوستان ما در داخل کشور نخبه های زیادی داریم که هیچ استفاده ای از آنها نمیشود. این افرادی که برحمت خدا رفتند نخبه بودن ولی حداقل شرایط برایشان مهیا بود که به خارج از کشور بروند.اما تکلیف نخبه های که در مملکت سکته میکنند چیست. ما به افرادی مانند سردار سلیمانی که یک نخبه نظامی بود افتخار میکنیم. ولی فرار، سکته و مرگ نخبه ها هم دردی سنگین است. ای کاهش شرایط را جوری مهیا میکردند که ما از این نخبه ها در کشور استفاده میکردیم. اگه این نخبه ها نبودن الان ایا ما موشک داشتیم که بزنیم به پایگاه هوایی امریکا
    • میلانی IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      7 5
      خطاب به کامنت اول: متاسفم که هنوز در عصر جاهلیت به سر میبرید باید به این فکر کرد که زندگی انسان هایی بیگناه از دست رفت بدون هیچ دلیلی. تا الان هم هرچی گفته شده +همش توجیه بوده نه دلیل. خدا کنه فقط اشتباه بوده باشه اما از امثال شما که این طرز فکر را دارید هر جنایتی برمیاد.= روحشان شاد و خدا به خانواده هاشون صبر بده.
    • مهرنیا IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
      10 7
      واقعا براتون متاسفم همین آدم که الان عکسشوپاره میکنی چقدر مردبودکه ازجنس گذشت برابی وجودایی مثه شماها
  • بارانا IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    22 8
    بی گناه کشته شدن آدما قطعا دردناکه ولی اینکه بخوایم بخاطر نخبه بودنشون تمایزی با بقیه‌‌ی آدما قرار بدیم اشتباه محضه. ایران اگه شرایط بد و فجیهی هم داره باید بدونیم و بسازیمش ن اینکه ترکش کنیم و بریم. این کار مثل این میمونه که ی نفر چون مادرش مریض شده اونو رها کنه و بره
  • رستم IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    18 20
    خدا لعنتشون کنه بچه های بی کناه رو کشتن .شما عرضه ندارید یک هواپیما رو از یک موشک تشخیص بدی اونوقت میخاین با امریکا بجنگین !!
  • ف IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    3 2
    اتفاق بسیار بدی بود برای تک تک خانواده های هموطنان عزیز و نخبه آرزوی صبر دارم و همچنین مسافران دیگر هواپیما . حادثه ای بوده که پیش آمده باید به کمک خانواده های داغدیده بشتابیم و مرحمی برای انها باشیم وسعی کنیم جای خالی انها را با پیروی از اهدافشان ادامه دهیم
  • فانی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    9 1
    واقعا این چی مملکتیه ؟! همش دروغ ،عصیان ،این تازنینان چه گناهی کرده بودند که میبایست تاون نابخردی یک عده ... بی کفایت رو بدن ،ایا اگه این هواپیمای داخلی میبود ایا کسی حقیقت رو میگقت یا باز هم مثل خيلي از افتظاحات ديگشون لاپوشانی میکردن ؟ ... بابا دیوانه شدیم ... خدایا به داد ما برس ; اینهمه جنایت ! خدایا این همه جوون با بی عرضه گی یه عده نفهم تباه شدند! دردمونو به کی بگیم خدایااااااا؟!
  • فاطمه IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    17 5
    دارم از شدت عصبانیت وبغض می میرم چه طور میشه به همین راحتی با یک اشتباه احمقانه جان اینهمه انسان بی گناه گرفته بشه پسر ودخترای جوون باهزاران آرزو ای داد
  • RMD IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    7 3
    برای یه نفر سه روز عزای عمومی اعلام کردن برای 180نفر یه پیام تسلیت نفرستادن کاش یه روزی همه بفهمن آدم با آدم فرق نداره کاش یه روز جون همه آدما فارق از عقیده و نظرشون واسه بقیه مهم باشه کاش یه روز دیگه انقدر تبعیض بین مردم نباشه تسلیت ایران هم برای سردار وفادارت هم برای180 سرمایه ی بی بدیلت که دیگه رنگ خورشید رو نمی بینن
  • انسان IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    7 2
    باید در مورد سخن فاطمه خانم عرض کنم اصلا شما فکر کن اینها نخبه نبودن بیسواد بودن اینها انسان بودن وبنده های خدا به گفته پیامبرمون وقران بحث نژاد وسیاه وسفید و ایرانی وغیر ایرانی وغیره نداریم همه در برابر خدا یکسانیم وهر انسانی در هر کجای این جهان بتواند به بشریت باعلم خود کمک کند جای تحسین دارد واین ظلمی است که درحق خانواده های انها شده وواقعا دردناک هست حتی یه لحظه خودتونو جای اونا نمی تونید تصور کنید پس در این اوضاع به فکر ساختن وطن نباشید لطفا
  • ایرانی . IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    1 0
    منم به جای خودم به بازمونده هاشون تسلیت میگم و از خدا براشون صبر میخوام واقعا سخته و من اصلا کاری به نخبه بودنشون ندارم فقط میگم آدم بی گناه بودن حقشون این نبود،ولی دوستان سیاست خیلی پیچیده هس لطفا نیفتید به جون هم شاید زدن این هواپیما کار جاسوسای داخلی بوده که یه عده ادم بی گناه این وسط جونشونو از دست دادن وگرنه چرا وقتی ایران تو اماده باشه باید اپراتور قطع شه که نیروها نتونن اطلاع بدن ؟!یا چرا اونایی که باید پروازا رو لغو میکردن اینکارو نکردن؟!یا اون ادمی که اون وقت صبح داشته از اسمون فیلم میگرفته به چه هدفی اینکارو کرده شما ها در حالت عادی اینکارو میکنید ؟!
  • محمود IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    10 4
    خدا رحمت کنه و به خانواده هاشون صبر عطا کنه . بعد سه روز اعلام میکنند خطای انسانی باعث انفجار هواپیما بوده و طبق معمول متهم کردن چند نفر و ماست مالی این جنایت هولناک . خدا از تقصیر مسببین حادثه نگذره .
  • مهلا جبار JP ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    2 1
    رنگ و رو پریده ,گنگ و بی صدا حرفی نزن با لب بسته و با,,,اشاره ها حرفی نزن شبیه فرشته ها از موشک و راکت و جنگ برای شادی دلهای پر از وحشت ما حرفی نزن ستون روزنامه ها خبرهای سیاه و زشت میبینی هوا پسه تو این هوا حرفی نزن پرده ی گوش و دو چشم و آسمان دریده شد هر چه دیدی و شنیدی این روزا حرفی نزن سقوط طیاره ها ,, لاله های تیکه تیکه دیگه از کوی جسدهای منا حرفی نزن هفتاد و دو تا ستاره دیشب از چشات چکید گریه کن شام غریبان خدا حرفی نزن #مجید_مومن مجید مومن
  • ستاره IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    30 20
    سرمایه خارج نه ایران. نمک ایرانو خوردن نمکدون شستن .حتما اکثرشون مخاستن برا اونجا بار بدن ن ایران. بعد کلی هزینه ک از بیت المال ایران کردن براشون . خدا رحمت کنه.متاسفیم.ولی نگین سرمایه ایران
    • رحیمه سیفی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
      2 1
      درود هر نقطه ای جهان یک نابغه ایرانی سرمایه ایران هست،،،،،،توقع نداشته باش ی نابغه تو فلاکت زندگی کنه
  • نوید IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    1 0
    سلام واقعا اتفاق بدی بود ان شا الله خدا به خانواده های محترمشون صبر بده دوستان نمیشه پیش داوری کرد ک نخبه های ما رفتن کانادا و ...بالاخره هر کس برای اینده اش تصمیمی داره ولی دوستان این ک بگیم از عمد بوده هم واقعا منطقی نیست وقتی ترامپ از ما تشکر میکنه ک گلوبال هاوک رو بجای اون هواپیمای سرنشین دار زدیم یعنی جون ادما برای ما مهمه این یه اتفاق واقعا دردناک بوده خواهش میکنم با رژه رفتن رو اعصاب هم بدترش نکنیم...
  • بهاره IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    4 7
    همه یه روزی از دنیا میرن اینم یه جورش بود .انشالله آدمای مفیدی بوده باشن برای کشورشون
  • زینب IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    11 3
    چرا اسامی محمد صالحه و زهرا حسنی سعدی راذکر نکردین، زوج نخبه ای که در حالگذراندن دکترای خود در کانادا بودند
  • بی طرف IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    3 2
    تسلیت تسلیت تسلیت. فقط همین. پدر بنده دقیقا 3 ساعت قبل از این اتفاق دقیقا از همون مسیر پروازشون رو زمین نشست.الان که باهاش حرف زدم لرزه به تنم افتاده .خدا میدونه فقط 3 ساعت با مرگ فاصله داشت اگه این اشتباه زودتر رخ میداد. اونم نه مرگ حق ، مرگ بخاطر یه مشت انسان نادون. میلیاردها میلیارد از جیب مردم صرف تسلیحات سپاه شده و تا دهنمونو باز میکنیم میگن برای امنیت خودتونه،میگن قدرت دفاعی کشورو ارتقا دادیم جلو دشمن.کو؟!. سر این موشک بازیای شما ، حتی از دماغ یه امریکایی هم تو عراق خون نیومد هیچ ، 170نفر از همین مردمی رو زدید که از جیبشون واس موشکاتون خرج کرده بودید. خواهش میکنم این نظرو منتشر کنید، ما هیچ جایی رو برای گفتن حرفامون نداریم. اگه یه همین کامنت رو هم ازمون بگیرید دیگه کجا باید حرفمونو بزنیم . تروخدا صدای ما رو برسونید بذارید بفهمن زیر پوست این کشور چی میگذره. سانسور تا کی؟!
  • مجتبی IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    7 5
    خاک بر سرتان
  • ساجده IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    19 9
    بیانش هم برام سخته! خدایا خودت این فساد را تمام کن خدایا خودت به جوانان ما رحم کن امان. امان. امان بی شرما اسم خودشونا می زارن مسلمون!؟
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    1 1
    از حادثه عظيم تر كه جنگ با امريكا بود منصرف شدند؟ الخير في ما الوقع
  • مریم IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    2 3
    با نظر فاطمه کاملا موافقم
  • نازنین IT ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    3 2
    به هر دانشجوی ایرانی که در خارج درس بخونه نمیشه گفت نخبه و دانشمند. چون میلیون ها دانشجوی ایرانی دکتری در خارج داریم .
  • ناشناس IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    2 4
    چی بگیم عمرشون تموم شده بود دیگه،اکثرشون تابعیت کانادایی بریتانیایی بودند،ایرانی نبودند که برای تفریح اومده بودند و برای کشور ما هیچ فایده نداشتند
  • آرش IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    2 0
    واقعا" حيف و صد حيف بابت مرگ اين عزيزان. روي هر كسي به اندازه شعورش حساب كنيد لطفا".
  • کامران IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    3 0
    ارزش این عزیزان رو سخته تصور کنیم قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری مولانا هم از ایران به دیار دیگر رفت آیا نمک نشناس بود ضمنا من و شما که از تکنولوژی های پیشرفته جهت تمام موارد زندگی استفاده میکنیم به همت همین عزیزان هست هر مریضی که از MRI و .... استفاده میکنه از تلاش و کوشش ای ستاره های درخشان بهره میبره روحشان شاد
  • US ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    5 3
    سلیمانی هم که کلا عراق بود پس پشت پا زده بود به ایران
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    3 1
    یاد و خاطره همه جانباختگان سانحه هواپیمایی اوکراین گرامی باد...
  • انتقام سخت ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    3 2
    درودبرسرداران رشید..یکی جانش راگذاشت ویکی آبرویش
  • Rangi Rangi CH ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    0 0
    روحشون شاد
  • مریم IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    1 6
    بله من هم موافقم نگین نخبه های ایران .نخبه های کانادا ! اینها فراری هایی بودند که وقتی دیدند اونجا بهتره رفتند همین . اگر ایران همینا رو نداشته باشه این ۵۰ -۶۰ ساله های دیپلمه میخان بچرخوننش؟ کسایی که ادعای وطن پرستیتون میشه وطن پرستی فقط تو تخت جمشیدعکس گرفتن نیست . موند و روی کشور غیرت داشتن و ساختنشه .خدا رحمتشون کنه
  • الناز IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    2 0
    سلام مجدد ,کی گفته که همه نخبه ها فرار کردن..! مگه ما اینهمه پزشک ‌نداریم که خارج بهترین جاها درس خوندن و داذن خدمت میکنن به هم وطنای خودشون یا خیلی مشاغل دیگه ...؟شما واقعا نمیدونم رو چه حسابی این حرفارو زدین اما من واقعا خجالت کشیدم جای شما و تاسف خوردم .وقتی خودمون یه انتخابامون احترام نمیذاریم و هوای همو نداریم چطور از بقیه بخوایم ایرانیارو آدم حساب کنن نه یک مشت بی لول بی تمدن و فرهنگ وقتی کشورمون خودش مهد تمدن بشریت دنیاست ،واینکه شما میخوای بگی با همین تعداد نفراتی که جون گرانبهاشون مفت از دست دادن دیگه ایران آباد و درست میشد دیگه آره؟؟؟ما مردمانی شدیم که با علم و دانش دشمن شدیم حتی ما روزانه يک ساعت هم مطالعه آزاد نداذیم و اطلاعات عمومیمون صفره و همش فقط ت‌و فضای مجازی حضور داریم چطور میخواد کشورمون پیشرفته بشه وقتی کسی گوشش بدهکار نیست؟؟؟.... خدانگهدار به امید آبادی و پیشرفت ایران زمین و شادی نه غم و اندوه و مرگ.