کافه گل رضاییه بالاخره ثبت ملی شد | تغییر بحث برانگیز نمای تاریخی کافه نوستالژیک‌ تهران | این کافه دیگر در امان خواهد بود

در جلسه ثبت آثار غیرمنقول در فهرست آثار تاریخی کشور ۳ اثر تاریخی شهر تهران واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی کشور تشخیص داده شدند. مسجد صبحگاهی واقع در خیابان دربند، گاراژ اتو خراسان واقع در خیابان ری و کافه گل رضائیه واقع در خیابان سی تیر هستند که به جهت برخورداری از ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی و معماری حائز شرایط ثبت در آثار ملی بوده و در فهرست مربوطه به ثبت رسیدند.

کافه گل رضاییه یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های شهر تهران است و که برخی سابقه فعالیت آن را حدود ۸۰ سال می‌دانند. گل رضاییه جزء کافه‌های اول شهر تهران است که در کنار کافه نادری همچنان فعالیت خود را ادامه داده است.
 


کافه گل‌رضاییه یکی از بهترین و نوستالژیک‌ترین کافه‌های تهران در سال ۱۳۱۰ به‌وسیله فردی ارمنی به نام «گارگنا آوانسیان» در خیابان سی تیر افتتاح شد. در سال ۱۳۲۴ فردی به نام «عزیزالله خوشامن» پدربزرگ شروین صاحب فعلی این کافه آن را خریداری کرد. گل رضاییه، بخشی از میراث تاریخی و فرهنگی تهران بوده و به عنوان پاتوق همیشگی روشنفکرترین افراد شناخته شده است.

به گزارش چمدان ، مدتی پیش صاحبان این کافه با برهم زدن وضع ورودی این کافه، شکل تاریخی آن را از بین برده و نمایی چوبی را جایگزین آن کرده بود. اتفاقی که با انتقاداتی از سوی دوستداران میراث فرهنگی تهران روبرو شد. گفتنی است که پس از ثبت ملی این محل در پناه قانون قرار خواهد گرفت و هرگونه تغییر و تخریب در آن غیرمجاز خواهد بود.

کد خبر 214058

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =