چمدان : آخرین اخبار واصله خبر از خروج ملک مجاور کافه نادری از فهرست مزایده ستاد فرمان امام (ره) دارد. مدیر مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اعلام کرد: براساسِ دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تا تعیین تکلیف موضوعات اختلافی در این رابطه، این ملک از روز گذشته از لیست مزایده‌های ستاد خارج شده و حتی در صورت چاپ این آگهی در روزنامه‌های روز شنبه (که پیش از این ارسال و چاپ شده‌اند) پیشنهادهای ارسالی برای این مزایده بررسی نخواهد شد.»

براساس هشتاد و یکمین مزایده کتبی و سراسری املاک و مستغلات سازمان اموال و املاک ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار در مورخ 11 آذر منتشر شده که در بند ۶۸ آمده است:

«شش دانگ یک قطعه زمین که با وضع موجود و به صورت قطعی واگذار می‌گردد، ضمناً زمین موصوف جزء حیاط هتل نادری بوده و اعمال ید مالکانه به عهده خریدار می‌باشد/ متراژ عرصه 475/5 مترمربع / پهنه S123 (عملکرد در مقیاس منطقه) با حداکثر 6 طبقه و 340 درصد تراکم ساختمانی مجاز / رقم 21میلیارد و 600 میلیون ریال / آدرس: خیابان جمهوری اسلامی، بعد از خیابان سی تیر، قسمتی از هتل نادری»



 

حال حجت نیکی ملکی مدیر مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این باره با اشاره به اینکه ستاد فرمان امام (ره) مالکِ ملک مجاور کافه نادری (بخشی از باغ) است، نه ملکِ کافه نادری به رسانه‌ها توضیح داده است که با توجه به مذاکره حضوری وکیل بهره‌بردارانِ کافه نادری با نمایندگی مربوطه و اعلام شفاهی مبنی بر آمادگی خرید این ملک، به منظور حلِ مشکلِ کافه نادری، این ملک در لیست مزایده قرار داده شده بود. در واقع مالکیت این ملک چند سالی است که در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار دارد و با این وجود تا کنون و پیش از اعلام آمادگی از سوی وکیلِ بهره‌برداران، در هیچ کدام از مزایده‌های ستاد این ملک در لیست مزایده قرار نگرفته است.»


وی با اشاره بر این که براساس روالِ جاری در فروش املاک، مالکان و بهره‌برداران املاک در اولویت فروش هستند، تاکید کرد: «یکی از اولویت‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) همیشه حفاظت از میراث فرهنگی بوده و این ستاد قبل از هر سازمان یا نهاد دیگر خود را متعهد به حفظ میراث فرهنگی کشور می‌داند.»


[related-post id="7059"]


به گزارش چمدان، این‌ها آخرین اطلاعاتی است که از کافه نادری به دست آمده است. اما بازدید حضوری صبح خبرنگار چمدان هم نشان می‌دهد نه دیواری تخریب شده و نه دیوارکشی انجام شده است.

هروقت شهر تعطیل می‌شود دوستداران میراث فرهنگی تهران باید آماده باش باشند مبادا در گوشه و کنار شهر خبر تخریب بنای تاریخی جدیدی به گوش برسد. دیر زمانی است که این کار به تفریح تلخ روزهای تعطیل این جماعت تبدیل شده که با اضطراب باید به مسئولان شهری و میراثی زنگ بزنند و اهالی قلم به دست روزنامه نگار این حوزه را بسیج کنند تا بلکه جلوی اتفاق تلخ دیگری را که خاطرات پایتخت را یکی پس از دیگری پاک می‌کند، بگیرند. این بار قرعه به نام کافه نادری می‌افتد. ابتدا خبر تخریب دیوار باغ می‌رسد و پس از آن گفته می شود که ستاد اجرایی فرمان امام قرار است پس از دیوارکشی بخش تفکیکی باغ کافه را به مزایده بگذارد؟!

[caption id="attachment_7130" align="aligncenter" width="1100"] کافه نادری در خیابان جمهوری حد فاصل حافظ و چهارراه استانبول[/caption]

 

صبح پنجشنبه 16 آذر ماه است و خیابان‌های شهر به دلیل سه روز تعطیلی خلوتند. رو به روی کافه نادری دوربینم را که بیرون می‌آورم و مشغول عکاسی می‌شوم، مردی با موهای سفید و پالتویی بلند شروع می‌کند به صحبت کردن. «این شهر نفرین شده است، همه شهر را خراب کردند، دیگر نه درختی مانده نه خانه‌ای، نه نفسی، نه هوایی، خدا هم با ما قهر کرده، کی تهران آذرماهش اینقدر بی‌خیر و برکت بود که یک قطره رحمت خدا به دل خاک ننشیند؟!». می‌گوید ساکن کوچه پس کوچه‌های خیابان حافظ است و نوه‌هایش دیشب به محض این که در تلگرام متوجه شده‌اند قرار است کافه نادری خراب شود چند دفعه سرک کشیده‌اند، آخرین بار 2 بامداد! خودش هم صبح آمده و وقتی دیده کافه سرجایش است خیالش راحت شده است. می‌گوید: «بنویسید اینجا را خراب نکنند حداقل این یکی را بگذارند سالم بماند. چه خبر است مگر یک شهر چقدر برج می‌خواهد آن هم در این وضع خراب اقتصادی. باور کنید یک باغی می‌توان در حیاط این کافه درست کرد که همه حیرت کنند. شهرداری این همه پارک را آب می‌دهد باغ کافه را هم آب بدهد آن وقت ببینید مانند قدیم‌ها چه صفایی دارد! چقدر مردم بیشتر به آن سر خواهند زد! حیف است این یکی را دیگر خراب نکنید!»

[caption id="attachment_7131" align="aligncenter" width="1100"] دیواره ضلع غربی حیاط کافه نادری از کوچه جمالی[/caption]

به او توضیح می‌دهم که قرار نیست کافه خراب شود. از او جدا می‌شوم. کنار کافه نادری مأمور یگان حفاظت میراث فرهنگی ایستاده است. وارد کوچه جمالی که می‌شوم خودرو مأموران شهرداری سینه به سینه دیوار هتل نادری پارک شده است. به دیوارپشتی ضلع شرقی باغ نادری نزدیک می‌شوم خبری نیست امن و امان است هیچ نشانی از تخریب دیوار یا کشیدن دیوار دیده نمی‌شود. برمی‌گردم و در ابتدای کوچه مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران را می‌بینم که برای سرکشی آمده است. او هم به سمت کوچه جمالی می‌رود و در بازگشت با هم راهی کافه نادری می‌شویم. به محض ورود به سمت باغ می‌رویم.

چشم‌هایم را برای لحظه‌ای می‌بندم. به توصیف مصطفی فرزانه شاگرد صادق هدایت از کافه نادری فکر می‌کنم. «تابستان‌ها، باغچه‌ نادری از غروب شلوغ می‌شد. قسمت جلو کافه و قسمت شرقی رستوران. رومیزی‌های سفید، زمین خاکی، درخت‌های چنار و پلکان آجری. ارکستر کوچک موسیقی از چند نفر بازمانده‌های فراری از چکسلواکی، لهستان، آلمان و چند ایرانی.»

[caption id="attachment_7132" align="aligncenter" width="1100"] باغ کافه نادری[/caption]

حالا یک باغ بزرگ با درختانی سر به فلک کشیده و ناخوش احوال با مجسمه‌هایی فروریخته، خودرویی فرسوده، چند درخت خشک بر زمین افتاده، حوض آبی بی رونق، یک درخت نارنج و سنی که سقفش ویران شده جلوی رویمان قرار دارد. تا انتهای باغ می‌رویم. یگان حفاظت کنار سن ایستاده است. داخل باغ هم دیوارکشی انجام نشده است.

[related-post id="7084"]

خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی تهران در حال گفت و گو با مسئولان کافه است که می‌گویند چند روز پیش، ابتدا از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بنری کنار در ضلع غربی باغ نصب شده که به پهنای ابتدای آن در تا دیوار ضلع روبرویی و به عرض همان در تا انتهای دیوار باغ که شامل رخت شوی خانه در ضلع جنوب غربی و سن در ضلع جنوب شرقی قرار است بخشی از  باغ کافه نادری جدا شود. اما بعد بنر برداشته می‌شود تا ابتدا زمین منفک شده سپس به مزایده گذاشته شود. عصر پنجشنبه البته روابط عمومی ستاد اجرایی امام در  این مورد  توضیح  داده که با توجه به مذاکره حضوری وکیل بهره‌بردارانِ کافه نادری با نمایندگی مربوطه و اعلام شفاهی مبنی بر آمادگی خرید این ملک، به منظور حلِ مشکلِ کافه نادری، این ملک در لیست مزایده قرار داده شده بود.

 

[caption id="attachment_7139" align="aligncenter" width="1100"] ضلع جنوب شرقی باغ کافه نادری[/caption]

شهرداری و اداره ثبت استعلام بگیرند

رجبعلی خسروآبادی که خود در باغ حضور دارد پس از شنیدن این توضیحات و صحبت با مأموران یگان حفاظت و شهرداری با اشاره به این که تا کنون هیچ مکاتبه‌ای برای ایجاد تفکیک در ملک کافه نادری با اداره کل میراث فرهنگی استان تهران صورت نگرفته است به خبرنگار چمدان می‌گوید: «به محض اطلاع‌رسانی نیروهای یگان میراث فرهنگی و مأموران شهرداری از شب پیش در این مکان مستقر شدند و خوشبختانه هنوز هیچ عملیات عمرانی صورت نگرفته است. اما شهرداری و اداره ثبت باید نسبت به املاکی که ثبت ملی هستند دقت نظر بیشتری داشته باشند. به هیچ وجه نباید بدون اجازه میراث فرهنگی دست به اقدامی زد. طبیعتاً وقتی جایی ثبت ملی می‌شود حساسیت حقوقی و قانونی ویژه‌ای پیدا می‌کند. قانون اجازه داده سازمان میراث در همه این حوزه‌ها ورود پیدا کند.»

[caption id="attachment_7133" align="aligncenter" width="1100"] مدیر کل میراث تهران پنجشنبه 9 صبح 16 آذر 96 در کافه نادری[/caption]

او ادامه می دهد: «اگر قرار باشد تفکیکی صورت بگیرد که باعث تخریب و صدمه زدن و رخ دادن هرگونه اتفاق نامناسبی برای بنای ثبتی شود قطعاً وظیفه میراث فرهنگی است که از این موضوع جلوگیری کند. بنابراین اداره ثبت و شهرداری باید نسبت به بناها و املاک ثبت ملی حساسیت بیشتری داشته باشند و پیش از هرگونه اقدامی استعلام لازم را از میراث فرهنگی بگیرند تا خدایی نکرده اتفاقی نیفتد که امکان جبران آن وجود نداشته باشد چرا که با تخریب هر بنای تاریخی امکان بازگشت آن وجود ندارد.»

[caption id="attachment_7138" align="aligncenter" width="700"] وضعیت اسفناک مجسمه‌های داخل باغ[/caption]

ارزش افزوده زمین

مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به این که ارزش افزوده زمین برای مالکان خصوصی، نهادها و دستگاه‌های مختلف در بیشتر مواقع انگیزه ایجاد می کند به چمدان می‌گوید: «اما از سویی در سال‌های اخیر با تغییر کاربری ابنیه تاریخی تا حدودی ارزش افزوده این گونه مکان‌ها بالا رفته است و مشتاقان احیا و بهره برداری اماکن تاریخی بالا رفته است. مالکان این گونه بناهای تاریخی هم باید همت کنند و از این نوع راهکارها بهره ببرند. از سویی فقط سازمان میراث فرهنگی متولی حفظ آثار نیست همه آحاد مردم و همه نهادهای دولتی، غیر دولتی و عمومی و کلیه شهروندان باید از آثار تاریخی و طبیعی محافظت کنند.»

[caption id="attachment_7134" align="aligncenter" width="1100"] دری که گفته می‌شود از این بخش تفکیک آغاز می‌شود اما خوشبختانه هیچ‌گونه فعالیت عمرانی در باغ انجام نشده است[/caption]

وی با تشکر از فعالان میراث فرهنگی و اصحاب رسانه که میزان آگاهی بخشی جامعه را نسبت به حفظ میراث طبیعی و تاریخی بالا برده‌اند، می‌گوید: «شب گذشته تا ساعت 1 بامداد بیش از 50 پیام در خصوص کافه نادری دریافت کردم که نشان از اهمیت این مکان تاریخی برای مردم دارد. این روند باید ادامه پیدا کند و مردم نسبت به حفظ آثار تاریخی حساس باشند.»

[caption id="attachment_7143" align="aligncenter" width="1100"] ماموران یگان حفاظت و شهرداری[/caption]

او درباره باغ کافه و اهمیت موضوع حفظ درختان آن در کنار بخش میراثی اظهار می‌کند: «از محیط زیست استان و بخش فضای سبز و حفظ درختان شهرداری درخواست می‌کنیم تا علت خشک شدن تعدادی از درختان حیاط کافه نادری را بررسی کنند تا اگر عمدا برای تغییر کاربری حیاط، درختان خشک شده‌اند از مراجع قضایی این مسأله را پیگیری کنیم. افزون بر عرصه و حریم کافه نادری که باید حفظ شود، این باغ هم قابلیت تبدیل به مکانی برای جذب گردشگر را دارد. این فضا جزو فضاهای نادر سبز در دل بافت تاریخی است. ما اینقدر در بلند مرتبه‌سازی افراط کردیم که اکنون گویی مردم در زندان قرار دارند و این فرصت مناسبی برای مالکان جهت ترمیم وجه طبیعی شهر است که در کنار آن سودآوری خوبی هم برای مالکان دارد.»

[caption id="attachment_7135" align="aligncenter" width="1100"] وضعیت نامناسب قسمت انتهایی باغ درست دربخش تفکیکی[/caption]

خسروآبادی اضافه می‌کند: «سخنان زیادی در طرح تفصیلی و طرح جامع در مورد چگونگی حفظ شهر زده شد اما در اجرا با نگاهی به مصوبات کمیسیون ماده 5 درمی‌یابیم آنچه امروز در شهر رخ می‌دهد فرسنگ‌ها با طرح‌ها فاصله دارد. بنابراین افزون بر حساسیت نسبت به خود بنا توجه به حفظ باغ هم ضروری و جزو خواسته‌های شهروندی است.»

[caption id="attachment_7136" align="aligncenter" width="1100"] کنار در مورد بحث در انتهای ضلع جنوب غربی باغ رختشویخانه هتل نادری قرار دارد[/caption]

وی در پاسخ به این پرسش که در سال 94 هم صحبت از تخریب کافه نادری به میان آمد، آیا آن زمان هم صحبتی از تفکیک بخشی از باغ شده بود، اظهار می‌کند: «ارزش افزوده زمین در تهران هر مالکی را وسوسه می‌کند ولی ما قصاص قبل از جنایت نمی‌کنیم اما هشدار می‌دهیم اجازه تغییر یک آجر در اثر ثبت ملی کافه نادری توسط هیچ نهاد حاکمیتی، دولتی و خصوصی را نخواهیم داد. حتی اگر مالکی مجوز تفکیک هم بگیرد ما اجازه فعالیت عمرانی به او نمی‌دهیم. ما در خواست می‌کنیم شهرداری و اداره ثبت نسبت به بناهای ثبت ملی حساس باشند و از میراث فرهنگی استعلام بگیرند اما حتی اگر آنها چنین هم نکنند و سند تفکیک هم بدهند چه بخش دولتی باشد یا نهاد عمومی یا مالک خصوصی فرقی ندارد در هر صورت قوانین میراث بر همه یکسان حاکم است و اجازه تغییر داده نمی‌شود.»

او در عین حال اعلام کرد: «خوشبختانه تا این لحظه تخریب یا دیوار کشی صورت نگرفته است و شرایط تحت کنترل است، بحث‌هایی که در مورد کافه نادری مطرح شده است احتمال بوده و در حال حاضر جای هیچ‌گونه نگرانی برای این بنای تاریخی وجود ندارد.»

چمدان آماده انتشار اظهارات سایر مسوولان ستاد اجرایی فرمان امام در این زمینه هست.



 



 



 

کد خبر 7128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =