اینجا خیابان سی تیر ؛ پشت این در چه رازی نهفته است؟

خیابان سی تیر خیابان پر رمز و رازی است، در پیاده‌رو که قدم می‌زنی دیوارهای قدیمی، عجیب و تاریخی چشمانت را خیره‌می کنند اما نمی‌دانی که در پشت این جداره‌های مرموز چه چیزی نهفته‌ است.

چمدان : در امتداد خیابان سی تیر نیز همچنان این جداره‌های عجیب و زیبا ادامه پیدا می‌کند  و درست در اوایل خیابان میرزا کوچک خان، در کنار مدرسه فیروز بهرام و روبروی یک کلیسای قدیمی، درب چوبی بزرگی خودنمایی ‌می‌کند اما بیشتر از درب، آجر کاری‌های باشکوه و دو نقش فرشته‌ای که بالای در نشسته‌اند توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند.


شک نکنید، این جداره دقیقا همانگونه که از ظاهرش پیداست در باطنش خبرهایی است. واقعیت این است که این درب زیبا به دو حیاط تو در تو باز می‌شود که ۵ ساختمان را در خود جای داده، ساختمان‌ها یا قاجاری هستند و یا پهلوی و تزئینات معماری خاصی دارند.

یکی از این ۵ ساختمان‌ سفید رنگ است و دیوارهای آن با سنگ مرمر پوشانده شده و در مقابل آن حوض بیضی شکلی قرار دارد. ساختمان یک طبقه،  ستون‌های بلند سفیدی دارد، بر روی سر ستون‌ها سردیس مرمرین چهار گاو قرار دارد و بر پیشانی بنا نیز نقش برجسته سنگی فروهر خودنمایی می‌کند، همه این نشانه‌ها می‌گویند که هرچه هست در دل این بنای سفید نهفته‌است.

درب چوبی بنا باز می‌شود، زن ها و مردها بدون کفش و مردها با کلاه سفید اشاره به جایگاهی در میانه بنا دارد، جایگاهی که محصور است و چند پنجره در دیوارهای آن جا خوش کرده‌است، از پشت شیشه چیزی می‌درخشد، مجمر بزرگ مسی آتشی را در خود جای داده آتشی که هزاران سال خاموش نشده‌ است.

۱۰۳ سال پیش، زرتشتیان تهران تصمیم به ساخت یک نیایشگاه یعنی «آتشکده آدریان» را در تهران می‌گیرند. بنا را «ارباب کیخسرو شاهرخ» رئیس وقت انجمن زرتشتیان تهران و نماینده مجلس شورای ملی پایه گذاری می‌کند، ابتدا زرتشتیان هند تامین هزینه‌های این بنا را برعهده داشتند اما سپس هزینه‌ها را زرتشتیان تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران می‌پردازند.

پس از آماده شدن بنا شعله‌ای از آتش مقدس زرتشتیان را از یزد به تهران می‌آورند، روایت‌های متعددی در مورد این آتش وجود دارد. برخی معتقدند که این آتش حتی پیش از تولد زرتشت افروخته شده و برخی نیز اعتقاد دارند که این آتش در دوره ساسانیان روشن شده و از آن دوران تا کنون خاموش نشده‌ است.

امکان بازدید از این آتشکده تاریخی که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده‌، برای علاقه مندان به بناهای تاریخی فراهم است، مردم می‌توانند هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱ بعد از ظهر و در روزهای پنجشنبه از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر به ساختمان این اثر تاریخی در خیابان میرزا کوچک خان  حد فاصل میان جمهوری و نوفل‌لوشاتو مراجعه کنند.

کد خبر 6698

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =