ماجرای جنجالی حضور تبعه غیرقانونی و فرزند سفیر سابق ایران در صدور ویزای اروپا | باز شدن پای ظریف به ماجرا و واکنش وزارت امور خارجه

«اخیرا دفتری در میدان هروی تهران با مجوز واردات و صادرات به صورت غیرقانونی اقدام به صدور ویزای کشورهای اروپایی به متقاضیان می‌کند. طبق گزارش‌های منتشر شده در برخی از رسانه‌ها این دفتر توسط فرزند یکی از سفرای سابق ایران و یک تبعه غیرقانونی سریلانکایی تاسیس شده است.» این جملات را رسانه‌هایی همانند کیهان و باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرده‌اند.

اصل خبر مربوط به مطلبی با تیتر «دلال ناشناخته سفارتخانه‌های اروپایی در ایران کیست؟ / وقتی همه راهها به «میدان هروی» ختم می‌شود» مربوط به سایت مشرق است.

در این گزارش آمده‌است: «مدتی است تعدادی از سفارتخانه‌های اروپایی مستقر در تهران به دلایل مختلف اقدام به واگذاری خدمات تحویل مدارک و سیر مربوط به صدور ویزای توریستی خود به شرکتی هندی با نام VFS کرده‌اند تا این کار با سرعت و روال بهتری انجام شود. یکی از جدیدترین اطلاعات منتشر شده در این زمینه، اطلاعیه سفارت دانمارک در ایران از طریق صفحه اینستاگرام خود است که طی هفته‌های گذشته اعلام کرده، دفتر جدید کارگزاری درخواست روادید این سفارت  با همکاری شرکت «وی اف اس» افتتاح شده است. این سفارت در بخش انگلیسی وب سایت رسمی خود نیز محل استقرار دفتر جدید را میدان هروی تهران اعلام کرده است»

این سایت خبری مدعی شده‌ است که یکی از افرادی که در عکس‌های مراسم افتتاح این دفتر وجود دارد از اتباع کشور سریلانکا است و مدتی قبل، حکم دستگیری و اخراج وی از ایران صادر و به نهادهای مربوطه ابلاغ شده است و اکنون در جمهوری اسلامی ایران بدون دریافت مجوزهای قانونی مشغول فعالیت و همکاری با سفارتخانه های اروپایی مستقر در کشورمان بوده است.

نمایندگان مجلس،   وزارت امور خارجه را مسول پاسخگویی درمورد دفتر صدور ویزای اروپا در ایران  و تخلفات احتمالی آن  می‌دانند، همچنین برخی رسانه‌ها پای محمد جواد ظریف را نیز در پیگیری‌های بعد از خبر اولیه به این ماجرا باز کردند و اورا حامی این دفاتر دانستند.

این رسانه همچنین دو سوال را در گزارش خود مطرح کرده‌است: «چه نکته و رازی در خصوص اصرار نماینده شرکت VFS به عنوان همکار بیش از ۱۰ سفارتخانه اروپایی در ایران وجود دارد که حاضر نشدند وی وارد چرخه استعلامات و ثبت اطلاعات در نهادهای رسمی و انتظامی کشور شود؟ نکته مهم دیگر ان است که اگرچه تاکنون دفتر ارائه خدمات شرکت VFS در ایران در خصوص ویزای کشورهای حوزه شینگن، مجتمع مشهور پالادیوم اعلام می‌شد، سفارت دانمارک در وب سایت خود اعلام کرده که این خدمات را در طبقه پنجم ساختمانی واقع در میدان هروی به متقاضیان ارائه خواهد داد»

این خبر واکنش‌هایی را در میان نمایندگان مجلس به وجود آورده که وزارت امور خارجه را مسول پاسخگویی در این زمینه می‌دانند و همچنین برخی رسانه‌ها پای ظریف را نیز در پیگیری‌های بعد از خبر اولیه به این ماجرا باز کردند. محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در مورد این مساله به فارس گفته‌است: مساله را در مجلس پیگیری می‌کنند. همچنین در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند این دفتر با حمایت شخص آقای ظریف وزیر امورخارجه مجوز فعالیت گرفته، اظهار کرده‌است: «طبق این ادعا وزیر امور خارجه باید پاسخگو باشد و ابعاد این موضوع روشن شود.»

محمد جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «چنین مسئله‌ای وجود دارد و در حال بررسی ابعاد آن هستم. قرار است هفته آینده با مسئولان وزارت خارجه و اطلاعات که این موضوع به آنها مرتبط می‌شود، ماجرا را بررسی کنم و نتیجه را اطلاع رسانی خواهم کرد.»

علی رغم این صحبت‌ها روابط عمومی وزارت امور خارجه امروز اطلاعیه‌ای  در این مورد صادر و دخالت این وزارت خانه در خصوص صدور روادید سفارتخانه‌های خارجی را رد کرده است. در این اطلاعیه آمده است: «وزارت امور خارجه هیچ‌گونه دخالتی در خصوص صدور روادید سفارتخانه‌های خارجی و نحوه اقدام آنان ندارد و برون‌سپاری خدمات کنسولی برخی سفارتخانه‌ها به دفاتر و شرکت‌های خصوصی امری رایج در میان برخی کشورهاست و انتخاب آنان توسط سفارتخانه‌های خارجی ارتباطی با وزارت امور خارجه ندارد.»

کد خبر 41092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =