چمدان : گرفتن ویزای بسیاری از کشورها به ویژه ویزای شینگن برای ایرانی‌ها دشوار‌ی‌های زیادی دارد اما در کنار دشواری‌های روند اداری و تهیه مدارک مورد نیاز، شیوه وقت گرفتن از سفارت‌ها و برخوردها نیز خود دشواری این فرآیند را چند برابر می‌کند.

برخی کشورها همچون فرانسه و یونان تصمیم گرفتند که این فرآیند را به کارگزار بخش خصوصی یعنی شرکت VFS واگذار کند.

اگرچه به نظر می‌آید این اقدام سبب سرعت بخشیدن به نوبت دهی‌ شود اما ظاهرا مشکلات جدیدی در این زمینه به وجود آمده است به طوری که آرش عباسی کارگردان بنام تئاتر و فیلمساز ایرانی هفته گذشته با مشکلات بسیاری در این شرکت روبرو شد که در نهایت منجر به برخورد فیزیکی و بی احترامی به این هنرمند ایرانی شد.

این شخصیت فرهنگی ایران که خود اقامت کشور ایتالیا را دارد و پیش از گرفتن اقامت در سال 2012 چندین بار ویزای شینگن داشته و به کشورهای مختلفی سفر کرده، به دلیل قرار گرفتن در زمان تمدید سالانه اقامتش امکان استفاده از این اقامت را برای تردد در اروپا از دست می‌دهد چرا که افراد خارجی دارای اقامت ایتالیا در زمان فرآیند 1 الی 2 ماهه تمدید سالانه آن برگه‌ای دریافت می‌کنند که با آن می‌‍توانند تنها به ایتالیا و کشور زادگاه خود سفر کنند بنابراین عباسی ناچار می‌شود برای شرکت در جشنواره‌ای هنری در یونان که با فرآیند تمدید اقامتش همزمان شده، برای گرفتن ویزا به شرکت VFS مراجعه کند.

عباسی به خبرنگار چمدان می‌گوید: به خاطر جشنواره‌ای که در یونان به آن دعوت شده‌بودم برای ویزای این کشور به همراه گروهی دیگر از هنرمندان از طریق شرکت VFS اقدام کردم چند وقت بعد با تعدادی از دوستان تماس گرفتند و گفتند که ویزا به آنها داده نمی‌شود اما با من و چند نفر دیگر تماسی نگرفتند.

وی ادامه می‌دهد: تجربیات پیشین من اینگونه بود که جواب ویزای شینگن بین 12 تا 14 روز آماده می‌شود اما حتی یک هفته بعد از اتمام جشنواره‌ای که به آن دعوت بودیم نیز جوابی به ما داده نشد. 28 روز بعد از آنکه برای ویزا اقدام کرده بودم برای باز پس گیری پاسپورتم به آنجا مراجعه کردم چرا که پاسپورتم را برای سفر به ایتالیا و شرکت در یک رویداد سینمایی که به آن دعوت شده‌ام و قرار است در آنجا 4 فیلم ایرانی اکران شود و سخنرانی کنم، نیاز داشتم.

عباسی توضیح می‌دهد: پس از چند بار تماس با شرکت زمانی که پاسخ درستی دریافت نکردم به دفتر این شرکت در خیابان شیخ بهایی مراجعه کردم اما از همان لحظه اول برخورد زشتی با من شد و گفتند به ما ربطی ندارد و پاسپورتتان را از سفارت بگیرید. توضیح دادم که به ما گفته شده از طریق این شرکت پیگیر باشیم و من بلیت سفرم به ایتالیا را گرفته‌ام و نیاز به پاسپورتم دارم.

وی ادامه می‌دهد: پس از اعتراض من به برخوردشان، حراست ساختمان را صدا کردند، من اعتراض کردم و علاوه بر توهین با من برخورد فیزیکی کردند و دستم را پیچاندند و روی زمین خواباندند که کار به تماس با پلیس کشیده شد.

این کارگردان تئاتر می‌گوید: دغدغه من فراتر از این است که به شخص من توهین شده، مساله این است که حتی در یک اداره در خاک کشور خودمان با ما اینگونه برخورد می‌شود. چه زمانی قرار است امپراطوری سفارت و کنسولگری‌های اروپایی و این کارگزاران تمام شود و چرا با مراجعان ایرانی اینگونه از موضع بالا و تحقیر آمیز برخورد می‌شود؟

این هنرمند تاکید می‌کند: علاوه بر پیگیری قانونی، حتما از ابزار هنرم در سراسر دنیا و  در تور نمایش‌هایم در مورد این برخوردها روی صحنه صحبت خواهم کرد.
کد خبر 37410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mahya ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    روال کاری شینگن ۲ الی ۳ هفته شده و ممکنه تا یک ماه هم طول بکشه . اونجام به شما درست گفتن چون وقتی مدارک شما ارسال میکنن سفارت بهش دسترسی ندارن و شما اصرار الکی داشتید چون مدارکتون در حال برسی توسط سفارته نه vfs