تصاویر متفاوت عکاس آلمانی از مرگ و زندگی دریاچه ارومیه ؛ زندگی در خشکی و شوری | فاجعه زیست محیطی معاصر را ببینید

ماکسیمیلیان من در یکسال سال گذشته ۳ بار به ایران سفر کرده و زندگی ۵ میلیون انسان در اطراف دریاچه ارومیه را به تصویر کشیده است.

چمدان - دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا نیز محسوب می‌شود.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک شدن کرد و امروزه در خطر خشکی کامل قرار دارد. بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ دریاچه ۸۸ درصد مساحت خود را از دست داده است.

خشکسالی، احداث بزرگراه روی دریاچه، استفاده بی‌رویه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه و همچنین بارش کم برف و باران در سال‌های اخیر از دلایل این خشکی است. البته تحقیق جدیدی توسط چند تن از محققان در آمریکای شمالی نشان می‌دهد که خشک‌سالی تنها باعث کاهش ۵ درصدی بارش در حوزه آبریز دریاچه شده است و عوامل انسانی نقش بسیاری پررنگ‌تری در خشکی این دریاچه داشته است.

یک عکاس آلمانی که طی یکسال سال گذشته ۳ بار به ایران سفر کرده است، زندگی اطراف دریاچه در حال احتضار ارومیه را به تصویر کشیده است. «ماکسیمیلیان مَن» عکاس آلمانی ساکن شهر دورتموند بر اساس گزارش رادیو سراسری آمریکا (NPR) برای نخستین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی به ایران سفر کرد. او با سفر به استان آذربایجان غربی زندگی اطراف بزرگ‌ترین دریاچه آب شور در حال خشک شدن جهان را به تصویر کشید. 

این سفر برای او به قدری لذت بخش بوده که او به فاصله کوتاهی بار دیگر در نوامبر همان سال به ایران سفر می‌کند و سفر سوم او نیز دو ماه بعد از سفر دوم در ژانویه سال جاری میلادی انجام شده است.

 رادیو سراسری آمریکا (NPR) در گزارشی که در این زمینه منتشر کرده درباره دریاچه ارومیه آورده است: این دریاچه در دو دهه گذشته خشک شده است اما علت آن فقط تغییرات آب و هوایی نیست هرچند که مطمئناً در این امر نقش داشته اما دلیل اصلی آن سوء مدیریت آب است و دانشمندان آن را فاجعه زیست محیطی معاصر می‌خوانند.

این عکاس آلمانی روایتگر تصویری زندگی بیش از ۵ میلیون نفر در اطراف دریاچه ارومیه است. دریاچه‌ای که طی دو دهه گذشته به حالت احتضار درآمده و در سال‌های گذشته به مدد کوشش‌هایی در حال احیاست. هر چند که با توجه به روند پرشتاب تغییرات اقلیمی در ایران و جهان، امید زیادی به احیای این دریاچه نیست اما در جریان سیل سال جاری در ایران وضعیت این دریاچه اندکی بهتر شده و روان آب‌هایی وارد آن شده و سطح آب آن چند سانتی‌متر بالاتر آمده است.

این عکاس آلمانی در هر ۳ سفر خود به دریاچه ارومیه و مناطق و شهرهای وروستاهای اطراف آن سر زده و عکاسی کرده است تا آخرین وضعیت دریاچه ارومیه را به تصویر بکشاند.

تصاویر زیر از مجموعه عکس‌های ۳ سفر یک سال گذشته ماکسیمیلیان مَن به اطراف دریاچه ارومیه است.

جمع شدن مردهای روستایی در قهوه خانه پس از کار
فصل برداشت میوه از باغات روستاهای اطراف دریاچه ارومیه
خانواده روستایی در نزدیکی دریاچه ارومیه
یک حمام ترک در ارومیه
فوتبال نوجوانان روستای جبل کندی در اطراف دریاچه ارومیه
ماجرای یک مرد و یک زن | مهناز اسلامی دارای یک NGO کمک‌رسان به زنان روستایی و بومی برای پیدا کردن شغال مناسب است
مرد جوان روستایی نیز به دلیل نبود شغل از روستایش به شهر ارومیه کوچ کرده و راننده تاکسی است
زنان روستایی در حال کار کردن در مزارع | خشک شدن دریاچه ارومیه و شور شدن زمین‌های کشاورزی یکی از معضلات جدی کشاورزان است

کد خبر 247079

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =