تصاویر ناسا از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه | جواهر آبی و نگین فیروزه‌ای آذربایجان دوباره جان گرفت

چمدان: تصاویر ناسا از دریاچه ارومیه قبل و بعد از بارندگی‌های اخیر از وضعیت رو به بهبود دریاچه ارومیه در چهار ماه اخیر حکایت دارد. «ناسا» در مطلبی که در وب سایت خود منتشر کرده آورده است: با بارندگی‌های سیلابی اخیر سطح آب این جواهر آبی که به نگین فیروزه‌ای آذربایجان شهرت دارد، افزایش چشمگیری داشته است.

سازمان فضایی ایالات متحده در ادامه با بیان این مطلب که وسعت دریاچه ارومیه در بیشترین مقدار ثبت شده مساحتی به وسعت پنج هزار کیلومترمربع را شامل می‌شود، اعلام کرد: طبق آخرین تصاویر ماهواره‌ای مساحت کنونی این دریاچه سه هزار کیلومترمربع و 2 برابر مساحت زمان مشابه در سال گذشته است.

این سازمان همچنین با مقایسه تصاویر دریاچه ارومیه توسط ماهواره «terra» ناسا که در طول یک سال گذشته عکسبرداری شده است، اعلام کرد: با ورود آب بارندگی‌های پاییز سال گذشته و بهار امسال به دریاچه ارومیه سطح آب این دریاچه 62 سانتی متر نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

ناسا همچنین بارندگی‌های اخیر در ایران را در 50 سال گذشته بی‌سابقه اعلام کرد و نوشت: با وقوع بارش‌های فصلی 31 استان ایران در ماه گدشته درگیر سیلاب بود.

[related-post id="218440"]

تصویر ناسا از دریاچه ارومیه

مسعود تجریشی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به گزارش ناسا با بیان اینکه در سال آبی 86- 85 نیز بارشی مشابه بارندگی امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشتیم که در آن سال نه‌ تنها سطح آب دریاچه بالا نیامد بلکه در اردیبهشت‌ماه همان سال 27 سانتی‌متر کاهش داشت اما امسال شاهد افزایش یک متری دریاچه بودیم به ایرنا گفت: بارندگی‌های اخیر شاید برای برخی مناطق مشکلاتی به همراه داشت اما برای حوضه‌های آبریز دریاچه‌هایی مانند دریاچه ارومیه نعمت بزرگی بود و موجب بالا آمدن تراز آبی آن شد.

وی ادامه داد: البته باید در نظر داشته باشیم که بارش باران به‌ تنهایی این افزایش تراز آب را به همراه نداشت بلکه انجام اقداماتی مانند لایروبی و رهاسازی آب از پشت سدها به این افزایش تراز کمک کرد.

[related-post id="203408"]
کد خبر 220357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =