مسجد شیخ لطف‌الله را فرش فروشی کردند | چه کسی به فم تریپ مجوز ورود به مناطق ممنوعه مسجد را داد؟

مدیریت پایگاه میراث فرهنگی میدان نقش جهان اصفهان به چند گردشگر خارجی اجازه عکاسی تبلیغاتی با فرش و ورود به بخش‌های ممنوعه مسجد شیخ لطف الله داد.

چمدان - تصاویر منتشر شده از سفر تبلیغاتی یک گروه گردشگر خارجی در اصفهان نشان می‌دهد که این گروه توانسته با هماهنگی مدیریت مسجد ثبت جهانی شیخ لطف الله از این بنای تاریخی ارزشمند به عنوان آتلیه عکاسی استفاده کند. همچنین اجازه ورود به بخش‌های غیر قابل بازدید از مسجد نیز برای این گروه فراهم شود.

در عکس‌های منتشر شده از این سفر تبلیغاتی محوطه مسجد شناخته شده شیخ لطف الله اصفهان در اختیار یک گروه خاص گردشگر قرار گرفته تا با پهن کردن فرش (فرش‌های متعلق به یک برند خصوصی) در این مسجد عکس‌های تبلیغاتی بگیرند. این اقدام که به نظر می‌رسد در ساعت تعطیل مسجد و در نبود گردشگران دیگر رخ داده، قطعا با هماهنگی مدیریت پایگاه جهانی میراث فرهنگی میدان نقش جهان بوده است. اتفاقی که نشان می‌دهد اقدامات سلیقه‌ای در میراث فرهنگی اصفهان همه گیر شده و مشخص نیست این پایگاه با چه مجوزی اقدام به چنین کاری کرده است. 

مشخص نبودن حدود قانونی و مجوزهای میراث فرهنگی در بخش‌های مختلف باعث تصمیم‌های سلیقه‌ای شده است و مشخص نیست مدیریت پایگاه جهانی میدان نقش جهان تحت چه شرایطی اجازه تبدیل این مسجد به آتلیه تبلیغاتی برای فرش‌ها و تعداد اندکی گردشگر را داده است و افراد و کسب و کارهای دیگر تحت چه مجوزی می‌توانند در شرایط مشابه از این مسجد استفاده کنند.

تبدیل مسجد شیخ لطف‌الله به آتلیه عکاسی از فرش

از سوی دیگر متولیان میراث فرهنگی میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله اجازه دسترسی این گروه خاص را به بخش‌های ممنوعه و غیر قابل بازدید مسجد نیز داده است. بخش‌هایی که سال‌هاست به بهانه‌ای مانند مرمت، مناسب نبودن وضعیت یا خطرناک بودن شرایط قابل بازدید برای عموم نیستند.

پایگاه جهانی میدان نقش جهان پیش از این نیز اجازه ورود دو چهره اینستاگرامی به زیر گنبد در حال مرمت مسجد شیخ لطف الله و بازدید از مراحل مرمت را داده بود. این اتفاق در حالی می‌افتد که حتی رسانه‌های تخصصی میراث فرهنگی امکان دریافت مجوز برای حضور در چنین محل‌هایی را ندارد اما پایگاه میراث فرهنگی میدان نقش جهان و مدیر کل میراث فرهنگی این استان برای چهره‌های اینستاگرامی درهای همیشه بسته به روی مردم را برای عده‌ای خاص باز کرده است. 

ورود به قسمت‌های ممنوعه مسجد شیخ لطف‌الله

ورود به قسمت‌های ممنوعه مسجد شیخ لطف‌الله

به گزارش چمدان، مدیریت میراث فرهنگی استان اصفهان و پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان در پروژه آسیب زننده مانند گذر آقا نجفی در چند ده متری مسجد شیخ لطف الله و پشت میدان ثبت جهانی نقش جهان سکوت و بی عملی اختیار کرده اند و موجودیت این میراث ارزشمند را در خطر قرار داده‌اند اما در اقدامات تبلیغاتی مانند برپایی آتلیه در مسجد شیخ لطف الله مجوزها و دسترسی‌های ویژه برای عده ای معدود صادر می‌کنند. 

تلاش چمدان برای ارتباط با مدیران میراث فرهنگی اصفهان برای توضیح در این زمینه ادامه دارد.

کد خبر 246705

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا حیدریان IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    21 7
    گروهی که با هزینه شخصی یک کار نو و تاثیر گذار در حوزه گردشگری انجام داده آنهم با هزینه شخصی. کوچک‌ترین کاری که میراث میتونسته براشون انجام بده را انجام داده. فراموش نکنیم در وهله ای که حال توریسم کشور خوب نیست اینگونه تنگ نظری ها چه معنی داره؟ ننوشتم که منتشر کنید نوشتم که فکر کنید.
  • نازنین ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    13 3
    اگر میخواید خبرهاتون داغ باشه چرا مهمل می بافید این همه تنگ نظری فقط برای کلیک بیشتر و بالا بردن سایت..کمی منفعت طلبی را کنار بگذارید..فم تریپ با هزینه شخصی هست و کار جدیدی می باشد
  • امیر شیرین‌پور IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    2 1
    البته به دلیل حساسیت‌های موجود، بهتر است چنین بخش‌هایی برای بازدید عموم آزاد نباشد ولی بحث استفاده‌ی تبلیغاتی جای تامل دارد.
  • US ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    6 1
    خب؟!! که چی؟!!
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    1 0
    به این حرکت میگن خیانت به ملت.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    1 0
    به این کار مدیریت میراث فرهنگی استان اصفهان میگن "وطن فروشی" و به خودش میگن "وطن فروش"