حسن روحانی رئیس جمهور چند روز پیش در سخنرانی خود که در آن خبر نابودی گروه تروریستی داعش را اعلام کرد اشاره‌ای نیز به فروش آثار موزه‌ها توسط داعش کرد.

چمدان : حسن روحانی رئیس جمهور چند روز پیش در سخنرانی خود که در آن خبر نابودی گروه تروریستی داعش را اعلام کرد اشاره‌ای نیز به  فروش آثار موزه‌ها توسط داعش کرد.

بی‌شک کشتارهای بی‌رحمانه و دیگر اعمال جنایتکارانه این گروه تروریستی آنقدر فجیع و ظالمانه بود که دیگر اعمال ضد بشری‌اش را زیر سایه می‌برد اما نباید فراموش کنیم که این گروه علاوه بر جان انسان‌ها، هویت، تاریخ و میراث تمدنی ملت‌ها در  یکی از کهن‌ترین مناطق دنیا را نشانه گرفته‌بود به طوری که بارها شاهد تخریب آثار کهن باستانی واقع در عراق و سوریه توسط داعش بودیم که متاسفانه بخشی از  آن‌ها نیز با توجه به گستردگی ایران بزرگ در دوران باستان به تمدن ایران تعلق داشت.

 


 

از سوی دیگر برخی نیز معتقد بودند که ویران کردن آثار تاریخی، پوششی برای غارت آثار باستانی از سوی داعش و فروش آنها بود چنانکه مقامات عراقی نیز پس از باز پس گیری موصل گفته‌ بودند که در تونل‌هایی که در بخش‌هایی از موصل حفر شده به اشیاء باستانی دست یافته‌اند، اشیایی که نیروهای داعش آنها را از موزه‌ها به تاراج برده بودند و در حال انتقال این آثار به جای دیگری بودند.

بی‌شک اگر مقامات عراقی و سوری فهرستی از اشیاء مفقود شده تاریخی خود تهیه کنند، می‌توان رد حداقل برخی از آنها که احتمالا فروخته شده را در میان آثار مجموعه داران و موزه‌ها پیدا کرد و فهمید چه کسانی بر سر میراث تمدنی ملت‌ها با یکی از جنایتکارترین گروه‌های تروریستی وارد معامله شده‌اند.

در ادامه این گزارش به برخی از فجیع‌ترین تخریب‌های که داعش در میراث فرهنگی بشری می‌پردازیم.

 

موزه نینوا در شهر موصل

در ۲۶  فوریه ۲۰۱۵ داعش تلاش می‌کند که ۴ جوان موصلی را که به اسارت درآورده،   وادار به تخریب موزه نینوا کند، اما آنها حاضر به تخریب میراث تاریخی وطن خود نمی‌شوند تا در نهایت جان خود را به همین خاطر از دست می‌دهند و داعشی‌ها آنها را زنده در آتش می‌سوزانند.

در این موزه  آثار متعلق به قرن هشتم پیش از میلاد وجود داشت که داعشی‌ها با تیشه، چکش و با پرت کردن آثار تاریخی از بلندی، آنها را شکسته و ویران می‌کنند. همچنین تندیس نگهبان دروازه نرگال (خدای سرزمین مردگان) یکی از آثار ارزشمندی بود که در این هجوم وحشیانه از بین رفت، قدمت این اثر به قرن هفتم پیش از میلاد می‌رسید.
 

آنچه داعش بر سر موزه نینوا آورد

مقبره یونس نبی در شهر موصل

در ژوئیه ۲۰۱۴، مقبره‌ای در شهر موصل عراق که به حضرت یونس(ع) منسوب است را تخریب کردند، این مقبره در مسجد یونس نبی قرار داشت که اکنون به تلی از خاک تبدیل شده است.
 



شهر باستانی نمرود

شهر تاریخی نمرود که نگین تمدن آشوری شناخته می‌شد در قرن ۱۴ پیش از میلاد مسیح، در حاشیه رود دجله و درحدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرق موصل ساخته‌ شد. داعش برای تخریب این شهر باستانی از بولدوزر و ابزار آلات سنگین استفاده کرد.   سازمان یونسکو، تخریب شهر نمرود را جنایت جنگی خواند. متاسفانه در این تخریب‌ها نقش برجسته‌های بی‌نظیر این شهر باستانی و  مجسمه بزرگ «شیر بالدار» نیز از بین رفت.
 



 ویران کردن شهر باستانی هترا

در ۷ مارس ۲۰۱۵ داعش با حمله به شهر باستانی هترا بخش زیادی از آن را ویران کرد. هترا در ۲۹۰ کیلومتری شمال شهر بغداد و ۱۵۰ کیلومتری جنوب غرب موصل قرار دارد و متعلق به قرن دوم و سوم پیش از میلاد است. این شهر در دوران باستان در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب پایتخت آشور باستان واقع بوده و قسمتی از تمدن ایران محسوب می‌شده‌ است. در معماری خاص شهر هترا آثاری از سه نوع تمدن ایرانی، یونانی و رومی دیده‌ می‌شود که نشان از دوران صلح میان ایران و یونان داشت.
 


شهر باستانی پالمیرا

داعشی‌ها پس از تصرف پالمیرا اعلام کردند که «این شهر باستانی را ویران نمی‌کنیم، اما مجسمه‌های موجود در آن را که گمراهان پرستش می‌کردند، پودر خواهیم کرد.» از جمله آثاری که داعش در این مناطق از بین برد می‌توان به معبد تاریخی «بل»، طاق نصرت، ۶ تندیس باستانی از جمله تندیس معروف به شیر اللات اشاره‌کرد.

عبدالکریم مدیر اداره آثار باستانی سوریه پس از این اقدام داعش اعلام کرد که این تندیس با صفحه فلزی و کیسه‌های شن پوشیده شده بود تا از آسیب احتمالی ناشی از درگیری‌های مسلحانه در امان بماند اما داعش آن را بیرون آورد و از بین برد.

داعشیان همچنین خالد الاسعد، باستان شناس سوری را نیز در پالمیرا اعدام کردند.

پس از بازپس گیری این شهر یک باستان‌شناس لهستانی مجسمه شیر اللات را با هزینه یونسکو مرمت کرد. شهر باستانی پالمیرا واقع در سوریه متعلق به اوایل هزاره دوم پیش از میلاد است.  
 

خالد الاسعد باستان شناس سوری که به دست داعش در شهر باستانی پالمیرا اعدام شد

کد خبر 5832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =