چمدان : چشمه‌های پلکانی باداب سورت در روستای ارست شهر ساری استان مازندان به دلیل چند ویژگی خاص در میان چشمه‌های جهان  به یکی از زیباترین آثار طبیعی تبدیل شده‌اند.

باداب سورت از دو چشمه تشکیل شده که آب این دو چشمه به دلیل دارا بودن مواد معدنی خاص، بو و مزه، رنگ‌های متفاوتی همچون قرمز و نارنجی دارد. همچنین این چشمه‌ها از بستر تراورتنی برخوردار هستند. تراورتن نوعی سنگ آهک تزئینی است که بر اثر رسوبات چشمه‌ها به وجود می‌آید.

[caption id="attachment_3277" align="aligncenter" width="1200"] باداب سورت | ایران - مازندران[/caption]

حرکت آب در بستر این چشمه‌ها که در دامنه کوه قرار دارد و رسوبات آب سبب شده حوضچه‌های پلکانی در این بستر ایجاد شود و چشم انداز متفاوتی را به این اثر طبیعی بدهد.

هر چند باداب سورت در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده‌ اما برخی قسمت‌های باداب سورت به دلیل حضور نامناسب گردشگران در بستر این چشمه‌ها در معرض تخریب و فرسایش قرار گرفته‌است.

نمونه مشابهی از باداب سورت نیز در ترکیه قرار دارد.


پاموک‌کاله


پاموک کاله که در زبان ترکی به معنای قلعه پنبه‌ای است مجموعه‌ای از چشمه‌های تراورتنی و پلکانی را تشکیل می‌دهد. این اثر طبیعی که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌ است در استان دنیزلی و در جنوب غربی ترکیه قرار دارد.

[caption id="attachment_3279" align="aligncenter" width="1024"] پاموک کاله | ترکیه - دنیزلی[/caption]

این مجموعه چشمه‌های آبگرم که بزرگترین چشمه از این نوع در دنیاست یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری ترکیه و میراث طبیعی آن به حساب می‌آید. بر خلاف آنچه در عکس‌ها به نظر می‌آید رنگ سفید بستر این چشمه‌ها به دلیل برف نیست بلکه رسوبات آب، سنگ‌های تراورتنی سفید را در بستر آن ایجاد کرده‌ است.

گردشگران به منظور حفاظت از این اثر طبیعی با محدودیت‌هایی در این منطقه روبرو هستند از جمله اینکه تنها می‌توانند از قسمت‌های کم عمق آن تا مچ پا بدون پوشیدن کفش یا جوراب استفاده کنند.
کد خبر 3257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =