کرونا مجموعه‌های بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی را به تعطیلی کشاند

رئیس میراث فرهنگی شهرستان شاهرود از تعطیلی دو مجموعه پربازدید بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی خبر داد.

حمیدرضا حسنی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: این دو سایت مهم گردشگری به دنبال مصوبه شورای تامین شهرستان موقتا تعطیل شدند.

وی با اشاره به شیوع کرونا ویروس در کشور خاطرنشان کرد: تعطیلی این مجموعه‌های تاریخی با هدف حفظ سلامتی مردم و کاستن از اجتماع شهروندان و مسافران تعطیل شده اند.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان شاهرود همچنین از تعطیلی همه موزه‌های این شهرستان تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: شهرستان شاهرود دارای موزه‌های متعددی است که موزه مردم شناسی و باستان شناسی شاهرود، موزه عرفان شرق بسطام، موزه تاریخ طبیعی شاهرود ، موزه مردم‌شناسی مزج، موزه خصوصی آب و...از جمله آنها است.

حسنی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص تاریخ گشایش مجدد موزه‌ها و سایت‌های تعطیل شده اظهار کرد: فعلا تاریخ مشخصی نمی‌توان برای بازشدن مجدد موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی اعلام کرد، انشاالله در زمان مناسب و پس از رفع خطر شیوع بیماری این مراکز دوباره به روی دوستداران گشوده خواهد شد.

وی با اشاره به شیوع کووید 19 در بسیاری از استان‌ها گفت: البته با توجه به هشدارهای مسوولان حوزه سلامت و توجه مردم به این هشدارها، این مراکز در این مدت نیز بازدیدکننده چندانی هم نداشتند.

مجموعه تاریخی بسطام که در 6 کیلومتری شاهرود و در شهر تاریخی بسطام واقع شده در دوره های قبل از سلجوقی تا قاجار ساخته شده و شامل بقعه امامزاده محمد بن جعفرصادق (ع)، آرامگاه بایزید بسطامی، صومعه بایزید، مسجد بایزید، ایوان الجایتو، آرامگاه غازان، مسجد و منار سلجوقی و مسجد جامع و برج کاشانه و مدرسه شاهرخیه است. این مجموعه یکی از پربازدیدترین سایت‌های تاریخی استان است.
آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی نیز که در روستای قلعه‌نو خرقان در ۲۴ کیلومتری شمال شاهرود و در بخش بسطام قرار دارد هر ساله پذیرای هزاران گردشگر است. آرامگاه این عارف نامدار ایرانی، در باغی زیبا واقع شده و همچون آرامگاه بایزید سلطان‌العارفین پذیرای گردشگرانی از اقصی‌نقاط جهان است.

آرامگاه خرقانی


 

منبع: ایسنا

کد خبر 248172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =