مدرسه‌ تاریخی امامیه ساری تخریب شد | واکنش میراث مازندران: ۸۰ درصد بنای قاجاری را نابود کرده‌اند

مدرسه ثبت ملی امامیه ساری با نظر مدیریت این مجموعه و بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تخریب شد.

چمدان - مدرسه امامیه ساری که در همسایگی مسجد جامع ساری قرار دارد و پیشینه ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد، آخرین بار در دوره پهلوی بازسازی شد.  این بنا طی چند دهه محلی برای کسب دانش و علوم فقهی بود و همراه با مسجد جامع ساری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود.  

مدرسه ثبت ملی امامیه ساری با نظر مدیریت این مجموعه و بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تخریب شد.

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی مازندران با تایید تخریب این مدرسه تاریخی گفت: متاسفانه از روز چهارشنبه هشتم آبان ماه تخریب این مدرسه بدون هرگونه اطلاع و هماهنگی یا استعلام از میراث فرهنگی مازندران آغاز شد و با یک دستگاه لودر تا صبح امروز حدود ۸۰ درصد این بنا تخریب شد.  

مهدی ایزدی افزود: نیروهای حفاظت و کارشناسان میراث فرهنگی بلافاصله امروز صبح نهم آبان ماه پس از اطلاع از تخریب این بنای تاریخی به محل اعزام شدند تا مانع ادامه تخریب شوند اما متاسفانه بخش زیادی از بنا تخریب شده بود.

وی با بیان این که پیش از این نیز نمونه‌هایی از تخریب بناهای تاریخی و ثبتی در استان وجود داشته است گفت: از طریق مراجع قضایی پیگیر برخورد با این تخلف خواهیم شد.

ایزدی با بیان اینکه مدرسه امامیه ساری مالکیتی جداگانه از مسجد جامع دارد اما همراه با مسجد جامع در یک پلاک ثبتی به ثبت ملی رسیده و در فهرست آثار ملی بخشی از مسجد جامع به شمار می‌آید به ایرنا گفت: در مورد مجازات فرد یا افراد متخلف دستگاه قضا باید نظر دهد.  

ایزدی درباره سرنوشت پرونده‌های مشابه در استان مازندران نیز گفت: خانه خلیلیان و مدرسه چارسوق بابل نیز به همین شکل تخریب شدند. ما هم شکایت کردیم و دستگاه قضا حکم به بازسازی بناها داد اما متاسفانه این احکام اجرا نشد و به نتیجه نرسید.

تصاویری از مدرسه عمله امامیه پیش از تخریب را در زیر ببینید:

کد خبر 246897

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حدادیان US ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    0 1
    اینکه با مسجد جامع ثبت شده یعنی چی؟؟ پلاک مسجد با مدرسه فرق داره نمیتونه دو پلاک در یک ثبت قرار بگیره