مشاغل سیار؛ جاذبه گردشگری یا محل تازه درآمد شهرداری | ورود شورای شهر به موضوع کافه و رستوران‌های سیار

شورای شهر و شهرداری تهران پس از اجاره دادن خیابان سی تیر با قیمت‌های هنگفت به کافه‌ها و رستوران‌ها حالا به دنبال درآمدزایی از مشاغل سیار است. رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران پیش از این به چمدان گفته بود که شهرداری به دنبال ساماندهی مشاغل سیار از جمله کافه و رستوران‌های سیار است. حالا شورای شهر با وجود برخی مخالفت‌ها طرح ساماندهی مشاغل سیار را تصویب کرده است.

کافه و رستوران‌های سیار شهر تهران پدیده‌ای نوظهور هستند که می‌توانند فضای متفاوتی در بخش‌هایی از شهر ایجاد کنند و به کمک گردشگری شهر تهران بیایند. اوج گیری این پدیده اما سریعا شهرداری تهران و شورای شهر را به فکر درآمدزایی از آنها انداخته است. پس از استفاده از طرح‌های مانند جلوگیری از شب مردگی تهران با فروش کنار خیابان به غرفه‌ها، حالا مشاغل سیار که مدتی به اسم رونق گردشگری شهری از آنها استفاده شد، قرار است به اسم ساماندهی پولی شوند تا باز هم درآمدی به جیب شهرداری ریخته شود.

مرتضی الویری عضو شورای شهر در جلسه بررسی ساماندهی مشاغل سیار درباره علت حضور سازمان سرمایه گذاری شهرداری در این ساماندهی گفته است: سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در جریان ساماندهی مشاغل سیار باید نقش تعیین کننده را ایفا کند چرا که شهرداری تهران در این طرح آورده دارد به شکلی که جا و مکان در اختیار افراد قرار می‌دهد و متقابلاً درآمدی را از سوی مردم کسب می‌کند که یکی از مصادیق مشارکت‌های مردمی محسوب می‌شود لذا نیاز است نماینده این سازمان در دو کمیته برنامه‌ریزی و سیاست گذاری‌های مشاغل سیار حضور داشته باشد.

حجت نظری پیشنهاد دهنده این طرح نیز با بیان اینکه این طرح مربوط به ساماندهی دست‌فروشان، وانت‌های باری و ون‌های سیار است، گفته: متأسفانه نظارتی بر فعالیت آنها نمی‌شود و به همین دلیل برخی از عوامل شهرداری اقدام به اخذ وجوه متفاوت از این افراد می‌کنند و عملاً این پول به حساب شهرداری واریز نمی‌شود و ممکن است هر فردی بر اساس تصمیم و تشخیص خود رفتاری داشته باشد.

گفته‌هایی که نشان می‌دهد، شهرداری و شورای شهر با نگاه درآمد به سوی ساماندهی مشاغل سیار رفته‌اند. پیش از این نیز برخی از کافه و رستوران‌های سیار نسبت به برخورد سلیفه‌ای شهرداری معترض بودند.

رویکرد درآمدی شهرداری تهران که این روزها تمام بخش‌های زندگی شهری تهران را در بر گرفته حالا پس از اجاره دادن خیابان‌هایی مانند سی تیر و باب همایون به قیمت‌های میلیون و شفاف نبودن درآمدهای ناشی از آن، به سراغ مشاغل نوپایی رفته است که هرچند رو به گسترش است اما همچنان شغل‌های تثبیت شده و شناخته شده‌ای حتی در بین اصناف نیستند اما شهرداری پیش قدم اصناف به دنبال کسب عوارض و درآمد از آنهاست.

کد خبر 207158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =