چمدان:  به روال هر سال در آستانه سال نو میلادی موسسه رنگ پانتون رنگ سال جدید را اعلام می‌کند این شرکت رنگ مرجان زنده را برای سال 2019 انتخاب کرده‌است رنگی که به گفته مدیرعامل این شرکت نشانی‌ از نیاز ذاتی انسان‌ها به خوش‌بینی و امید دارد.

مرجان چیست؟

مرجان‌ها جانورانی ساده از شاخه گزنده تباران هستند. مرجان‌ها معمولاً در کلنی‌های به هم فشرده‌ای شامل هزاران پولیپ منفرد و همانند زندگی می‌کنند و صخره‌سازان مهمی را در بر می‌گیرند. مرجان ساکن اقیانوس‌های مناطق گرمسیری است و برای تشکیل یک پوسته اسکلتی سخت، کربنات کلسیم ترشح می‌کند. پولیپ مرجانی اسکلتی آهکی ترشح می‌کند که با گذشت زمان تبدیل به صخره مرجانی می‌شود. مرجان‌ها انواع مختلفی دارند.

ساحل‌های مرجانی ایران

مرجان های ایران بیشتر در آب‌های خلیج‌فارس زندگی می‌کنند و در اطراف جزایر کیش، قشم، خارک، خارکو، لاوان، هرمز، هندورابی، سیری، لارک، فارور، بنی فارور، خلیج نایبند، چابهار و... دیده‌ می‌شوند.

سواحل مرجانی یکی از جاذبه‌های طبیعی جزایر جنوبی کشور به حساب می‌آیند که گردشگران علاقه زیادی به دیدن آنها دارد.

جان مرجان‌ها در خطر است 

عوامل مختلفی همانند گازهای گلخانه‌ای، گرم شدن دما، آلودگی آب، تغییر شوری آب و... مرجان‌ها و صخره‌های مرجانی را  در همه جای جهان با مخاطره روبرو کرده‌اند.

در ایران فعالیت‌ها و آلودگی‌های نفتی، گردشگری بی‌ضابطه، ساخت و ساز در سواحل، برداشت بی‌رویه، ریختن فاضلاب به دریا  و... از جمله مهم‌ترین مخاطرات مربوط به مرجان‌ ها به حساب می‌آیند.

بنابر گزارش‌های سازمان ملل متحد در چند دهه اخیر بیش از 70 درصد سواحل مرجانی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان از جمله ایران نابود شده‌‌اند.

اميد صديقی مدیر کل اسبق دفتر اکوبیولوژی سازمان حفاظت محیط زیست به ایلنا گفته است: جزيره كيش که از نظر جزاير مرجانی اهميت بسيار زيادی دارد، هنگامی كه تبديل به منطقه آزاد شد متاسفانه تخريبات بسيار زيادی در مناطق مرجانی رخ داد.

او افزود: اكثر پروژه‌های عمرانی كه بيشتر هم در نوار سواحل مرجانی جزيره كيش رخ داده‌ است مانند هتل‌ها و مراكز تفريحی و اسكله‌ها در اين مناطق بوده و بخش عمده‌ای از سواحل مرجانی كيش را از بين برده و خسارت زيادي ايجاد كرده است.

[caption id="attachment_196851" align="aligncenter" width="920"]مرجان‌های زنده - رنگ مد سال - مرجان - مد سال - رنگ سال رنگ سال 2019 مرجانی زنده است اما حیات مرجان‌ها در سراسر دنیا با خطر روبروست، یکی از این خطرها آلودگی ناشی از صنعت مد است[/caption]

رنگ مرجانی عامل مرگ مرجان‌ها

بی‌بی سی نیز در گزارشی نوشته‌ است: مدت طولانی است که رژ لب و لوازم آرایش مرجانی مد شده است، اما این رنگ روی سکوهای مد در کلکسیون‌های فصل پائیز زمستان ۲۰۱۸ بیشتر از قبل دیده شد.

البته طراح‌های دکوراسیون پرادا یا مزون مارجیلا پیش‌بینی‌ کرده بودند که این رنگ مد روز می‌شود و از این رنگ در طرح‌هایشان استفاده کرده بودند.

البته فراموش نکنیم که به جز طراحان مد، شرکت اپل هم از رنگ مرجانی زنده در جدیدترین تلفن همراهش، آیفون اکس.آر استفاده کرده است.

در جریان ساخت مستندی درباره آلودگی صنعت مد بر محیط زیست، دریافتیم رنگ‌های تند و شفاف مثل همین مرجانی زنده، چون به صورت مصنوعی و صنعتی تولید می‌شود وقتی در پوشاک و اشیا استفاده می‌شود به شکل گسترده‌ای آب‌ها را با مواد شیمیایی آلوده می‌کند و آسیب بزرگی‌ به محیط زیست و جانداران دریایی می‌رساند.

مرجان‌ها پس از مرگ رنگشان می‌پرد و کاملا سفید می‌شوند. برای همین است که شرکت پانتون در انتخاب اسم رنگِ امسال روی مرجان زنده تاکید کرده است.

[related-post id="8044"]
کد خبر 196850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =