چمدان:بیش از صد سال از اولین پرواز انسان با هواپیما میگذرد. در طی این سالها مسافرت هوایی تغییراتی چشمگیر داشته. شرکت های هواپیمایی پیوسته در حال رقابت در خدمات پرواز برای مسافران بوده اند. تصاویر زیر روند پیشرفت مسافرت با هواپیما طی یک قرن گذشته را به نمایش میگذارد.


 

 

 

1920




حدودا بیست سال پس از اولین تجربه پرواز انسان, هواپیماهای مسافربری کار خود را آغاز کرده و روشی جدید برای مسافرت را در اختیار عموم گذاشتند. البته این هواپیماها از نظر راحتی با مشکلات فراوانی روبرو بودند. آنها در ارتفاعی بسیار پایین پرواز کرده و سرعت حرکت آنها تقریبا 160 کیلومتر بر ساعت بود. به دلیل احتیاج به سوختگیری متعدد, مسافرت با قطار سریعتر از مسافرت با هواپیمای مسافربری در آن زمان بود. این هواپیماها حداکثر ظرفیت 20 مسافر را داشته و در داخل کابین هوا سرد بوده و سر و صدای بسیاری در حین پرواز شنیده میشد. با این حال مسافرت با هواپیما روز به روز طرفداران بیشتری پیدا میکرد.

 

 

 

1930




در طی 10 سال هوپیماهای مسافربری پیشرفت فراوانی در ارائه خدمات به مسافران داشتتند. در دهه 30 میلادی مهمانداران خانم به کادر پرواز جهت رسیدگی به مسافران اضافه شدند. صندلی های هواپیما تشک دار شده, مدل های صندلی متنوع شدند و کابین هواپیما به عایق های صدا و سیستم گرمایشی مجهز شد. همچنین ارتفاع پرواز بالاتر رفته و سرعتشان ارتقاع یافت.

 

 

 

1940




در زمان جنگ جهانی دوم مسافرت هوایی پیشرفت بسزایی داشت. هواپیماها که ابتدا برای استفاده نظامی ساخته میشدند ظرفیت های بالایی داشته و فرودگاه های نظامی بزرگی برای جا به جایی سربازان استفاده میشدند. پس از پایان جنگ آنها تصمیم گرفتند تا از این هواپیماها و فرودگاهها برای مسافربری استفاده کنند. بنابراین ترافیک هوایی و مسافران هواپیماها بیشتر شدند.

 

 

 

1950




دهه 50 میلادی به دهه طلایی مسافرت هوایی مشهور شد. این امر به دلیل مسافرت های پیاپی افراد عادی نبود. پروازها بسیار گرانقیمت بوده و افراد عادی قابل به پرداخت هزینه بلیط هواپیما نبودند. دلیل این مساله امکانات بسیار لوکس هواپیماهای مسافرتی بود. این هواپیماها از همه نظر برای قشر مرفه جامعه ساخته شده بودند. در این پروازها انواع و اقسام نوشیدنی ها و غذاهای گرانقیمت موجود بود.

 

 

 

1960




به دلیل کمتر شدن امکان سفر در دهه گذشته, شرکت های هواپیمایی شرایطی فراهم کرده تا مسافران بیشتری قادر به استفاده از این روش مسافرت باشند. سفرهای هوایی از امکانات لوکس خود کاسته و مسافران بیشتری را جذب کردند. در این دهه هنوز نیازی به استفاده از کارت شناسایی برای سفر نبوده و مسافران میتوانستند به راحتی چند دقیقه قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شده و عازم سفر شوند.

 

 

 

1970




در سال 1970 میلادی هواپیماهای غول پیکر وارد خطوط هوایی شدند. آنها قابلیت حمل تعداد بالایی از مسافران بودند و مسافرت هوایی برای عموم آسان تر شد. با وجود تعداد زیادی مسافر شرکت های هواپیمایی همواره سعی داشتند سفرهای هوایی عنوان لوکس بودن را با خود داشته باشند. در سال 1973 فرودگاهها موظف به بازرسی ایمنی از مسافران شدند ولی نسبت به شرایط امروزه قوانین سختی نداشته اند.

 

 

 

1980




مسافرت هوایی در این دهه برای مسافران تجربه ای هیجان انگیز بود. آنها میتوانستند به تعداد دلخواه چمدان با خود حمل کنند. غذاهای مختلفی طبق معمول سرو میشده و استعمال دخانیات در طول پرواز آزاد بوده است. همچنین مسافرین قادر بوده که از کابین خلبان به همراه کوکانشان دیدن کنند.

 

 

 

1990




در این سالها تکنولوژی وارد هواپیماها شد. مسافران قادر به تماس تلفنی از صندلی خود بوده در حالیکه هنوز تلفن همراه به بازار نیامده بود.

 

 

 

2000




در این سالها بعد از وقایع 11 سپتامبر شرکت های  هوایی قوانینی سخت گیرانه به بازرسی مسافران افزودند. مسافران قادر به حمل مایعات و یا چاقوی جیبی نبوده و هنگام بازرسی باید کت و کفش خود را نیز در می آوردند. کابین های خلبانی مجهز به در ایمنی شده که بدون اجازه خلبان باز نمی شدند و فقط مسافران با در دست داشتن بلیط هواپیما اجازه ورود به سالن های ترانزیت را داشته اند

 

 

 

امروز




امروزه شرکت های هوایی در تلاش هستند تا نمام امکاناتی که مسافران بر روی زمین دارند را در آسمان نیز دریافت کنند. با پیشرفت تکنولوژی هواپیماها نیز روز به روز پیشرفته تر میشوند.
کد خبر 4240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =