چمدان : در قرن‌های 15 و 16 میلادی خانواده آلمانی بازرگانی با نام «فوگرها» به یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین بانکداران و سرمایه‌داران اروپا تبدیل شد. کسب‌وکار این خانواده شامل امپراتوری بزرگی از انبارها، کارخانه‌ها، بانک‌ها و معادن بود و در دوره‌ای این خانواده انحصار بازار مس اروپا را در اختیار داشت و بانفوذترین خانواده در اقتصاد و سیاست اروپا به‌شمار می‌رفت.

در رشد فوگرها، یکی از اعضای این خانواده با نام جاکوب فوگر جوانتر، معروف به جاکوب فوگرِ پولدار نقش بسزایی ایفا کرد. امروزه گفته می‌شود او ثروتمندین فردی است که تاکنون با دارایی بیش‌از 400میلیارد دلار آمریکا (با ارزش کنونی) در جهان زیسته است.

سال 1514 جاکوب فوگر پولدار تصمیم گرفت بخشی از درآمدش را صرف ساخت نوانخانه‌ای در شهر آوگسبورگ واقع در جنوب‌غربی ایالت باواریا (بایرن) آلمان کند. این طرح که بین سال‌های 1514 تا 1523 اجرا شد مجتمع «فوگری» نام گرفت.

این نوانخانه که امروزه به‌عنوان قدیمی‌ترین مجتمع مسکونی جهان شناخته می‌شود از واحدهای مسکونی مجاور هم که محله‌ کوچکی را می‌سازند تشکیل شده است. خانواده‌های فقیر کاتولیک می‌توانستند با پرداخت اجاره‌بهای سالانه فقط یک سکه طلای راینلاندی برابر با 88 سنت (0.88 یورو) به واحد پول امروزی در این واحدهای مسکونی زندگی کنند. فوگر اصرار داشت این اجاره‌بها هرگز نباید تغییر کند و بنابراین، حتی امروز هم با گذشت 500 سال این مبلغ همچنان ثابت مانده است.

این مجتمع مسکونی درمجموع از 52 خانه 45 تا 65 مترمربعی تشکیل می‌شد که بین سال‌های 1888 تا 1938 گسترش یافت و به 67 خانه با 147 آپارتمان رسید.

جاکوب فوگر پولدار که کاتولیک بود واقعا قصد داشت تا ابد دعای خیر مردم با خانواده‌اش همراه شود، به‌همین دلیل برای سکونت در این مجتمع مسکونی شرط گذاشت؛ فرد نیازمند، حتما کاتولیک باشد و دست‌کم دو سال در آوگسبورگ زندگی کرده باشد.

این مجتمع مسکونی در طول بمباران‌های هوایی آوگسبورگ در جنگ جهانی دوم به‌شدت آسیب دید اما بعد از جنگ با همان معماری قدیمی بازسازی شد.

فوگری با دیوار بلندی احاطه شده و دارای چند دروازه ورودی است که همگی آنها بین ساعت 10 شب تا 5 صبح بسته می‌شوند.

ویژگی منحصربه‌فرد این خانه‌ها و آپارتمان‌ها زنگ در آنها است که هرکدام شکل خاصی دارند و بنابراین، در تاریکی و فقط با لمس شکل آنها می‌توان فهمید که هر زنگ مربوط به کدام خانواده و خانه است.

معروف‌ترین فرد ساکن در فوگری، جدبزرگ ولف‌گانگ آمادئوس موتزارت، نابغه موسیقی جهان است. فرانس موتزارت که مردی بنا بود بین سال‌های 1681 تا 1694 در این مجتمع زندگی می‌کرد. درحال‌حاضر حدود 150 نفر در فوگری زندگی می‌کنند و همچنان معادل همان اجاره‌بهای سالانه یک سکه طلای راینلاندی را پرداخت می‌کنند. این درحالی است که تعرفه بازدید از این مجتمع مسکونی چهار یورو و بیش‌از چهار برابر اجاره سالانه آن است.

البته، ساکنان این مجتمع سالانه 88 سنت دیگر هم به‌عنوان هزینه نگهداری کلیسای محل پرداخت می‌کنند. فوگری همچنان زیر نظر خانواده فوگر اداره می‌شود.































کد خبر 39315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =