چمدان : محمد فتحی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که در بحث کالبدی بازار تاریخی تبریز چندان موفق نبوده‌ایم اما در هر صورت ضوابط موجود رعایت می‌شود، گفت: دگرگونی در بافت پیرامونی به عنوان بزرگترین آسیب، بازار تبریز را تهدید می‌کند. صدور مجوز ساخت‌وساز توسط مدیریت شهری در بافت مسکونی پیرامون بازار که زمانی جز ارزشمندترین نقاط شهر بوده، از دست رفته و به بافت متروک و غیرمسکون تبدیل شده است.

اسکان نیوز نوشت: فتحی با اشاره به محدودیت‌های میراث فرهنگی، بحث انتفاع از مسکن به عنوان یک کالا سرمایه‌ای و اجازه ساخت‌وساز تا دو طبقه، اظهار کرد: براساس حریم منظری باید طرح‌های بزرگ از میراث فرهنگی مجوز بگیرند اما در حال حاضر حریم منظری بازار شاهد دگرگونی و مداخلات بسیار شدید بوده و عملا حوزه نفوذ بازار را دستخوش تغییرات بسیاری کرده است.



معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از بارگذاری تجاری شدید در محدوده بافت بازار تاریخی تبریز خبرداد و تصریح کرد: برج‌های بلندمرتبه همانند برج آیسان علی‌رغم مصوبه شوای‌عالی شهرسازی و معماری کماکان به فعالیتش ادامه می‌دهد. ساخت برج 39 طبقه در این محدوده بخش زیادی از مشتریان و مخاطبان بازار را به خودش اختصاص می‌دهد و باعث متروکه شدن بازار خواهد شد که این آسیب بسیار جدی است.

مدیریت شهری باید به قوانین میراث فرهنگی احترام بگذارد

حسین اسماعیلی، رئیس پایگاه بازار تاریخی تبریز با بیان این‌که با اجرا سیستم فاضلاب، آب‌های سطحی دیگر خطری برای بازار نخواهد داشت، گفت: تمامی ساخت‌وسازها باید در چارچوب ضوابط میراث باشد و این ضوابط بخصوص بعد از ثبت جهانی این پایگاه باید رعایت شود.



به گفته مدیر پایگاه جهانی بازار تاریخی تبریز، مصوبه ساخت‌وسازهایی که در حال انجام است به قبل از ثبت جهانی بازار برمی‌گردد اما میراث سعی دارد که مانع ادامه ساخت‌وساز شود، همانند برج آیسان که تا حدودی شروع به کار کرده و میراث در پی آن است که این پروژه را تعدیل ساخت کند.

در سال 95 به دستور شورای‌عالی شهرسازی و معماری و پیروز حناچی، معاون وقت وزیر راه و شهرسازی این پروژه باید بازبینی شود.

اسماعیلی همچنین خاطرنشان کرد: مدیریت شهری باید به قوانین موجود احترام بگذارد؛ این موارد به معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم گوشزد شده و در نهایت باید تعدیل ارتفاع برج آیسان انجام شود.



ساخت‌وساز در محدود بافت تاریخی بازار تبریز می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به هویت این اثر و حتی کسبه این بازار بزند و قطعا مسئولان میراث فرهنگی باید به جدیت و بر اساس ضوابط و قوانین میراثی با این پروژه برخود کنند.
کد خبر 39096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =