هر آنچه که باید درباره موزه آذربایجان تبریز بدانید

موزه آذربایجان، یکی از معتبرترین و باستانی‌ ترین موزه‌ های این کشور و جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی است که در قلب شهر واقع شده و هر سال میزبان بیش از صد هزار گردشگر محلی و خارجی می ‌باشد. تبریز را می ‌توان به عنوان شهری از موزه ‌ها نامید زیرا با دارا بودن آثار تاریخی، ساختمان‌ های باستانی و موزه‌ های پربار، بخشی از تاریخ ایران را به نمایش گذاشته ‌اند.

موزه آذربایجان تبریز کجاست؟

موزه آذربایجان، یکی از جاهای دیدنی تبریز است که در خیابان امام و در نزدیکی مسجد کبود واقع شده است. برای دسترسی به این موزه، می‌ توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. برای سوار شدن به اتوبوس، مسیر راه‌آهن-آبرسان را انتخاب کنید و در ایستگاه مسجد کبود پیاده شوید. همچنین، نزدیک ‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه شهید بهشتی است که در فاصله ۵۰۰ متری موزه قرار دارد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، جنب مسجد کبود


آثار موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان دارای مجموعه ‌ای ارزشمند از آثار تاریخی و هنری است که به دوران‌ های پیش از اسلام و دوران اسلامی تعلق دارد. در حال حاضر، این موزه دارای گنجینه ‌ای با ارزش است که شامل دوازده هزار قطعه از اشیای عتیقه و هنری می ‌باشد. از این تعداد، ۲۳۰۰ قطعه به ثبت رسیده ‌اند و به دلیل کمبود فضا، بخشی از این آثار در بخش‌ های مختلف موزه به نمایش گذاشته شده است تا دوستداران تاریخ، فرهنگ و هنر از آن‌ها بهره‌ مند شوند.

طبقه زیرزمین:

از گذشته تاکنون، طبقه زیرزمین موزه آذربایجان به عنوان مکانی برای نمایش و نگهداری مجموعه‌ ای ارزشمند از مجسمه‌ ها است که توسط مجسمه‌ ساز مشهور تبریزی به نام "احد حسینی" ساخته شده‌ اند. این مجسمه ‌ها تفسیری عمیق از زندگی و اخلاق انسان در دوران ‌های گذشته، به ویژه در قرن بیستم، ارائه می ‌دهند.

جدیدترین بخش موزه آذربایجان شامل سنگ‌ نگاره‌ های قدیمی از دوره‌ های تاریخی مختلف است. در این بخش، سنگ‌ های قبر از دوران‌ های مختلف اسلامی، مجسمه‌ ها و پیکره‌ های انسانی از سنگ و نمونه ‌هایی از سنگ‌ های کتیبه ‌دار به چشم می ‌خورند.

طبقه همکف:

در طبقه همکف موزه آذربایجان، مجموعه‌ ای از آثار و اشیای تاریخی از دوران‌ های پیش از اسلام به نمایش گذاشته شده ‌اند. قدیمی ترین آثار این بخش را سفالینه ‌های تپه اسماعیل ‌آباد با قدمت هفت هزار ساله تشکیل می ‌دهند.

سنگ ‌های معدنی "سرپانتین" که در جیرفت کرمان کشف شده ‌اند، نیز به دوران پیش از تاریخ برمی‌ گردد؛ روی این سنگ ‌ها تصاویری از گیاهان و حیوانات مختلف حک شده است.

همچنین، مجسمه ‌ی الهه زن که در رستم ‌آباد گیلان کشف شده است، دارای قدمت سه هزار ساله است؛ این مجسمه نمادی از ارزش زن در دوران باستان ایران است. ریتون‌ هایی با قدمت دو تا سه هزار سال از دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان نیز در این موزه نگهداری می ‌شوند.

از دیگر آثار مهم در طبقه همکف، ویترین مربوط به اجساد مرد و زنی است که در هزاره اول قبل از میلاد مدفون شده‌ اند. این اجساد در زمان کاوش‌ های علمی در سال ۱۳۷۸ در محوطه مسجد کبود کشف شدند و بخشی از بقایای یک قبرستان سه هزار ساله را تشکیل می ‌دهند. این اجساد به دلیل یافته شدن توأمان در یک گور، به موزه منتقل شده ‌اند. علاوه بر این، لایه ‌های کشف شده در جریان کاوش به صورت مجازی بازسازی شده ‌اند تا تاریخچه شکل‌ گیری و توسعه شهر تبریز را بهتر درک کنیم.

در سرتاسر دیوار شمالی سالن و روی آن، سنگ بسم‌الله به‌عنوان یکی از نادرترین آثار هنری ایرانی قرار دارد. این سنگ زیبا از پنج قسمت تشکیل شده است؛ چهار قسمت از آن برای قاب و یک قسمت دیگر برای متن اثر اختصاص دارد. تمام ساختار زیبای سطح این سنگ، با استفاده از تکنیک ‌های هنری توسط هنرمند ایرانی به نام "محمدعلی قوچانی" انجام شده است.

طبقه اول:

در سالن نمایش طبقه اول و در طول مجموعه‌ ی آثار مربوط به تمدن‌ های باستانی ایران، اشیای باقی‌ مانده از تمدن نیشابور در قرن چهارم هجری به چشم می‌خورد که مشخصه ‌ی آن‌ ها استفاده از لعاب سفیدرنگ با نقش و نگاره‌ های اسلامی و خط کوفی است. سفر در زمان این آثار باستانی تا دوران قاجار ادامه دارد. آثار دیگری که در این بخش بسیار مهم هستند شامل ظروف سفالی از دوره ایلخانی و قفل‌ های رمزی از اواخر قرن ششم هجری می ‌باشند.

علاوه بر این، در سالن جدید این بخش، موزه آذربایجان تصمیم به نمایش دادن قدیمی‌ ترین سکه ‌های دوره هخامنشی تا دوران حکومت قاجاریه گرفته ‌است. همچنین، در کنار این سکه‌ ها، نمونه‌ هایی از مهرهای قدیمی و زیبا نیز به نمایش گذاشته شده ‌اند که از جمله ‌ی نادرترین و زیباترین موارد موجود در مجموعه هستند.

هر آنچه که باید درباره موزه آذربایجان تبریز بدانید

ساعت بازید موزه آذربایجان

ساعات کاری موزه آذربایجان تبریز از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر است و به بازدیدکنندگانی که به آثار تاریخی علاقه ‌مندند، خدمات ارائه می ‌دهد. باید به یاد داشته باشید که این موزه در روزهای رحلت پیامبر اکرم، رحلت امام خمینی، شهادت حضرت علی، شهادت امام جعفر صادق، و روزهای تاسوعا و عاشورا تعطیل است.

قیمت بلیط موزه آذربایجان تبریز

هزینه‌ی بلیط ورود به موزه آذربایجان تبریز برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی متفاوت است و می‌ توانید بلیط را به صورت حضوری تهیه کنید. در سال 1402، قیمت ورود به موزه برای گردشگران داخلی ۵ هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است. برای اطمینان از باز بودن موزه می ‌توانید با شماره تلفن موزه آذربایجان تبریز به شماره ۰۴۱۳۵۲۶۱۶۹۶ تماس بگیرید و سپس به سمت مقصد بروید تا بلیط ورود به موزه را تهیه کنید و از بازدید از آن لذت ببرید.

دیدنی های نزدیک موزه آذربایجان

موزه آذربایجان تبریز از صبح تا غروب باز می باشد. بنابراین، می ‌توانید یک نیمه روز را برای بازدید از جاذبه‌ های خیابان امام در تبریز اختصاص دهید و مکان ‌های دیدنی این منطقه را بررسی کنید. اگر به تاریخ و فرهنگ علاقه ‌مندید، موزه عصر آهن و مسجد کبود تبریز در فواصل زمانی ۲ دقیقه ‌ای و ۱ دقیقه ‌ای از موزه آذربایجان قرار دارند. اگر به دنبال گردشگری تفریحی هستید، اتاق فرار و پارک خاقانی نیز در فواصل زمانی مشابه و با استفاده از خودروی شخصی در دسترس هستند و با پیاده ‌روی می‌ توانید در کمتر از ۱۰ دقیقه به هر یک از این مکان ‌ها برسید.

در میان جاهای دیدنی نزدیک موزه آذربایجان، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موزه سنجش

بازار بزرگ تبریز

خانه تاریخی بهنام

خانه تاریخی حیدرزاده

برای دیدن مطالب بیشتر از مجله گردشگری به ادرس سایت https://gardeshgari.blog/ دیدن فرمایید.

کد خبر 250012

برچسب‌ها