همه آنچه که باید درباره کاخ سعدآباد بدانید!

کاخ سعدآباد یکی از مکان‌های دیدنی تهران و گنجینه‌ای از تاریخ، فرهنگ و هنر معاصر ایران به شمار می‌رود.  این کاخ که مجموعه‌ای باشکوه در شمال تهران است، بخش‌های مختلفی دارد و بدون شک بازدید از آن‌ها، علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن این مرز و بوم را به وجد می‌آورد.

تقریباً اکثر ساکنان تهران، حداقل یک‌بار از این کاخ بازدید کرده‌اند و البته افراد بسیاری هم از سراسر ایران و حتی خارج از کشور نیز برای بازدید از این کاخ به تهران سفر کرده‌اند. در این مقاله، مطالب مهمی درباره کاخ سعدآباد از آدرس دقیق و راه‌های دسترسی کاخ تا تاریخچه و معرفی بخش‌های مختلف آن، گردآوری کرده‌ایم.

تاریخچه مختصری از مجموعه کاخ‌های سعدآباد

مجموعه سعدآباد که امروزه یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی تهران به شمار می‌رود، از زمان ساخت اولین بنای خود تاکنون، شاهد سه دوره تاریخی بوده است.

کاخ سعدآباد در دوران قاجار

اولین بنای مجموعه سعدآباد، کاخی بود که در دوران احمدشاه قاجار و به‌منظور استراحتگاهی ییلاقی برای شاهان این حکومت، ساخته شد.

مجموعه سعدآباد در دوران پهلوی

پس از روی کار آمدن حکومت پهلوی، رضاشاه با خرید زمین‌ها و املاک اطراف مجموعه سعدآباد، آن را به جلال و شکوهی که امروزه می‌بینیم، رساند. جالب است بدانید که رضاشاه پهلوی، در دوره‌هایی از زندگی خود با عناوین وزیر جنگ، نخست‌وزیر قاجار و همچنین، به‌عنوان پادشاه ایران، در این کاخ زندگی کرده است.

یکی از کاخ‌های سعدآباد در دوران پهلوی، به‌عنوان محل اقامت، در اختیار اعضای خانواده پهلوی قرار داشت و در ساختمان‌های دیگر نیز، امور اداری، نظامی و خدماتی صورت می‌گرفت. گفتنی است که کاخ سعدآباد در آن دوره، محل برگزاری جلسات سیاسی بین‌المللی نیز بوده است. آخرین کاخی که در این مجموعه ساخته شد، متعلق به لیلا پهلوی، دختر کوچک محمدرضا شاه پهلوی، بوده است.

مجموعه سعدآباد پس از انقلاب

پس از انقلاب ۵۷، کاخ‌های سلطنتی سعدآباد که همچنان به‌عنوان مجموعه‌ای باشکوه در شمال تهران خودنمایی می‌کردند، به دستور رهبر انقلاب، به موزه تبدیل‌شده و در اختیار دولت قرار گرفتند. امروزه، کاخ سعدآباد به محلی برای برگزاری تشریفات دولت تبدیل‌شده است؛ علاوه بر آن، درهای این مجموعه فرهنگی بی‌نظیر به روی عموم باز است و تقریباً در تمام ایام سال، گردشگران به بازدید از آن می‌پردازند.

همه آنچه که باید درباره کاخ سعدآباد بدانید!

ویژگی‌های مجموعه فرهنگی و گردشگری سعدآباد

مجموعه گردشگری و فرهنگی سعدآباد، از عمارت‌ها، کاخ‌ها، باغ‌ها، قنات و گلخانه، در مساحتی حدود ۳۰۰ هکتار تشکیل‌شده است و جذابیت‌های فراوانی را در معرض دید قرار می‌دهد. از سیصد هکتار این مجموعه، ۱۱۰ هکتار به عمارت و کاخ مجموعه و ۱۸۰ هکتار آن نیز به باغ، قنات و گلخانه اختصاص داده‌شده است. در بخش زیر، نام برخی از کاخ‌های بزرگ و کوچک این مجموعه و ویژگی‌های آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

  • کاخ احمدشاهی؛ قدیمی‌ترین ساختمان کاخ

  • کاخ سبز یا کاخ شهوند؛ محل زندگی و کار رضاشاه پهلوی

  • کاخ سفید؛ محل زندگی محمدرضا شاه و شهبانو فرح در تابستان

  • موزه هنر ملل که توسط فرح پهلوی ایجاد شد و آثار ارزنده‌ای از هنرمندانی همچون، سهراب سپهری، ناصر اویسی و... در آن قرارگرفته است. همچنین، مجسمه‌هایی از دوران قاجار، زند و افشاریه نیز در این موزه نگهداری می‌شود.

  • کاخ اختصاصی سعدآباد که امروز به نهاد ریاست جمهوری اختصاص دارد.

  • کاخ اسودآباد یا موزه هنرهای زیبا که ساخت آن به دستور رضاشاه و تکمیل آن در زمان محمدرضا شاه بوده است.

  • کاخ شمس؛ متعلق به خواهر محمدرضا شاه بود و امروزه به موزه مردم‌شناسی و موزه پوشاک سلطنتی تبدیل‌شده و لباس‌های شهبانو فرح در آن نگهداری می‌شود.

  • کاخ اشرف؛ اکنون به موزه تبدیل‌شده و محل نگهداری ۵۰۰ قطعه ظرف و اشیاء زینتی دوران قاجار و پهلوی است.

  • و...

کاخ موزه سعدآباد کجاست؟

مجموعه باشکوه سعدآباد در شمال تهران، در منطقه خوش آب‌وهوای شمیرانات و روی تپه‌های توچال واقع‌شده است. کوه‌های البرز از شمال، ولنجک از غرب، تجریش از جنوب و گلاب‌دره از شرق، در همسایگی این محله قرار دارند.

درب‌های ورودی کاخ سعدآباد

با توجه به وسعت مجموعه سعدآباد، ورودی‌های مختلفی ازجمله، ورودی نظامیه، زعفرانیه، دو درب در جعفرآباد، یک ورودی در رودخانه و یک درب هم در بخش کاخ سفید برای آن ساخته‌شده است. البته این ورودی‌ها مربوط به گذشته بوده و امروزه عبور و مرور به این کاخ، فقط از ورودی‌های زعفرانیه و دربند امکان‌پذیر است.

  • ورودی زعفرانیه؛ در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان کمال طاهری

  • ورودی دربند؛ در میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند

چگونه به کاخ موزه سعدآباد برویم؟

رفتن به کاخ‌موزه سعدآباد، از طریق خودروی شخصی و وسایل نقلیه عمومی (تاکسی، اتوبوس و مترو) میسر است. در بخش زیر به ذکر روش‌های دسترسی به این مجموعه گردشگری و فرهنگی می‌پردازیم.

مترو

در صورت انتخاب مترو، در هر نقطه از تهران که هستید، سوار مترو شده و در ایستگاه تجریش (خط ۱ تهران) پیاده شوید. سپس با تاکسی‌های مقابل ایستگاه مترو یا تاکسی‌های میدان تجریش، به درب ورودی دربند خواهید رسید.

روش دیگر، استفاده از متروی خط ۱ و رفتن به آخرین ایستگاه آن در میدان تجریش است. در ضلع غربی این میدان یعنی ابتدای خیابان شهید ملکی، با استفاده از تاکسی‌های آصف یا اسدآباد، به ابتدای خیابان طاهری بروید؛ از این خیابان تا ورودی زعفرانیه موزه سعدآباد، تقریباً باید ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.

اتوبوس

با استفاده از اتوبوس‌های خطوط مختلف تهران، به ایستگاه اتوبوس میدان تجریش بروید و سپس سوار یکی از تاکسی‌های مقابل ایستگاه مترو یا تاکسی‌های میدان تجریش شده و از درب ورودی دربند، وارد موزه شوید.

روش دیگر رفتن به کاخ‌موزه سعدآباد، استفاده از اتوبوس‌های BRT خط راه‌آهن-تجریش است. این مسیر نیز شما را به میدان تجریش رسانده و سپس می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های آصف یا اسدآباد به خیابان طاهری بروید؛ از این خیابان تا درب ورودی زعفرانیه باید ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.

خودروی شخصی

درصورتی‌که قصد دارید با خودروی شخصی به موزه سعدآباد بروید، باید به فکر جای پارک باشید؛ چراکه این مجموعه، پارکینگ ندارد. از بین دو ورودی زعفرانیه و دربند، پیدا کردن جای پارک در زعفرانیه آسان‌تر است. برای دسترسی به ورودی دربند، ابتدا باید به میدان تجریش و سپس به میدان دربند بروید و ماشینتان را در همین میدان و نواحی آن پارک کنید. همچنین، برای دسترسی به ورودی زعفرانیه، باید مسیر میدان تجریش، خیابان ولیعصر و خیابان شهید فلاحی را طی کنید و سپس از درب زعفرانیه در خیابان شهید طاهری، وارد کاخ شوید.

همه آنچه که باید درباره کاخ سعدآباد بدانید!

خرید بلیط هواپیما و قطار با فلای تودی

مجموعه کاخ سعدآباد، فقط یکی از ده‌ها جاذبه و مکان‌های دیدنی در تهران است که بازدید از آن‌ها، حس و حال خوبی برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. برای سفر به این کلان‌شهر همیشه بیدار، راه‌های متنوعی پیش رو دارید. اگر برای سفر خود راه ریلی یا هوایی را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید ارزان ترین بلیط قطار و بلیط هواپیما تهران را با قیمت مناسب از فلای تودی خریداری کنید. فلای تودی، معتبرترین وب‌سایت رزرواسیون بلیط در ایران است و خدمات دیگری همچون، رزرو هتل، فروش تورهای مسافرتی و خدمات صدور ویزا را نیز ارائه می‌دهد.

کد خبر 250001