۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان در رشته ها و شاخه های مختلفی امکان‌پذیر است و یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترینِ آن‌ها را می‌توان تحصیل مهندسی در آلمان دانست.

متقاضیان زیادی هر ساله به دنبال دریافت پذیرش تحصیلی از برترین دانشگاه های مهندسی آلمان مانند دانشگاه RWTH هستند یا می‌خواهند با تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان آینده خود را بسازند. از میان تمام رشته‌های ارائه شده، تحصیل مهندسی عمران در آلمان همواره مورد توجه بوده است و ما نیز در این مطلب می‌خواهیم شرحی کامل از شرایط تحصیل مهندسی عمران در آلمان، اخذ ویزای تحصیلی، تاییدیه زاب آلمان دانشگاه هایی که این رشته را ارائه می‌دهند و دانشگاه هایی که این رشته را در لیست دروسشان ندارندن (مانند دانشگاه گوتینگن آلمان) و ... ارائه دهیم. اگر علاقه‌مند به تحصیل مهندسی عمران در آلمان هستید، این مطلب را از دست ندهید.

تحصیل مهندسی در آلمان

تحصیل مهندسی در آلمان در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان‌پذیر است و شما بسته به رشته مورد نظر خود می‌توانید دانشگاهی متناسب با شرایطتان انتخاب کنید و برای اخد پذیرش تحصیلی اقدام نمایید. از جمله مهم‌ترین شرایط تحصیل مهندسی در آلمان می‌توان به داشتن مدرک تحصیلی مقطع پیش از مقطع انتخابی اشاره کرد؛ یعنی اگر شما می‌خواهید در مقطع دکترای یک رشته مهندسی در آلمان درس بخوانید، حتما باید کارشناسی ارشد داشته باشید. این مدارک همچنین باید مورد تایید دانشگاه های آلمان باشند و تاییدیه زاب را دریافت کنند.

به خاطر داشته باشید که برای تحصیل مهندسی در آلمان پیش از 18 سالگی و اتمام دوره دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم نمی‌توانید اقدام کنید.

تحصیل مهندسی عمران در آلمان

اگر می‌خواهید به عنوان دانشجوی بین‌المللی به تحصیل مهندسی عمران در آلمان بپردازید و از بهترین دانشگاه های آلمان پذیرش بگیرید، باید واجد شرایط ارائه شده در فهرست زیر باشید:

  • حداقل 18 ساله باشید و گپ تحصیلی بیشتر از 3 تا 4 سال نداشته باشید.
  • برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان عمران در آلمان، مدارک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس و تافل داشته باشید که توانایی و مهارت شما را ثابت کنند.
  • اگر به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمانی زبان آلمان هستید، باید تسلط کامل به این زبان داشته باشید و مدرک معتبر این زبان را ارائه کنید.
  • آخرین مدرک تحصیلی شما مورد تایید دانشگاه های آلمان باشد و تاییدیه زاب را به دست آورند.

شرایط تحصیل مهندسی عمران در آلمان در مقاطع مختلف

شما می‌توانید در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد (تحصیلات تکمیلی) و دکتری (تحصیلات تکمیلی) مهندسی عمران در آلمان درس بخوانید و از بهترین دانشگاه های مهندسی این کشور پذیرش بگیرید. در ادامه درباره شرایط و ویژگی‌های مختلف هر مقطع تحصیلی بیشتر حرف می‌زنیم:

  • تحصیل کارشناسی مهندسی عمران در آلمان: این مقطع تحصیلی حدوداً بین 3 تا 4 سال زمان می‌برد و هر متقاضی برای شروع آن به اولاً مدرک دیپلم و ثانیاً مدرک زبان (انگلیسی یا آلمانی – بسته به دانشگاه انتخابی) نیاز دارد.
  • تحصیل کارشناسی ارشد عمران در آلمان: امکان تحصیل گرایش های مختلف مهندسی عمران در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد و دانشجویان طی عموماً یک دوره 2 ساله که با پایان‌نامه همراه است، به مدرک خود از بهترین دانشگاه های آلمان خواهند رسید.
  • تحصیل دکتری مهندسی عمران در آلمان: برای تحصیل دکترای مهندسی عمران در آلمان باید مدرک کارشناسی ارشد این رشته را داشته باشید و سپس در این دوره که بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد، شرکت کنید. دانشگاهی مانند دانشگاه RWTH پذیرای شما خواهد بود.

در ادامه ضمن بررسی زاب، از بهترین دانشگاه های آلمان برای رشته مهندسی عمران حرف می‌زنیم و به عنوان مثال به شما می‌گوییم که تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان ممکن است اما دانشگاه گوتینگن آلمان این رشته را ارائه نمی‌کند.

تحصیل در آلمان

زاب آلمان برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی

مدارک تحصیلی متقاضیان تحصیل و کار در آلمان باید مورد تایید کشور آلمان باشد. برای دریافت این تاییدیه دانشجویان باید از طریق سایت آنابین و سایت زاب اقدام کنند. شما با مراجعه به سایت زاب ZAB و ارسال مدارک خود، باید حدودا 3 ماه منتظر بمانید تا نتایج بررسی مدارک شما اعلام شوند.

از جمله مدارک لازم برای دریافت تاییدیه تحصیلی زاب آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرم درخواست تاییدیه زاب تکمیل شده
  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • آخرین مدرک تحصیلی

در ترجمه مدارک و تکمیل فرم تاییدیه زاب نهایت دقت را داشته باشید تا همه چیز درست پیش برود و تاییدیه خود را بدون دردسر دریافت کنید.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل مهندسی عمران در آلمان

دانشگاه های متعددی در آلمان رشته مهندسی عمران را ارائه می‌دهند و دست شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی متقاضی این رشته برای انتخاب دانشگاه و تحصیل در آلمان باز است اما همزمان دانشگاه هایی هم هستند که در عین کیفیت بالای آموزش، رشته مهندسی عمران را ارائه نکرده‌اند. به عنوان مثال دانشگاه گوتینگن آلمان رشته مهندسی عمران را در لیست دروس خود قرار نداده است و این دانشگاه از لیست متقاضیان رشته مهندسی عمران حذف می‌شود.

اگر بخواهیم فهرستی از بهترین دانشگاه های مهندسی عمران در آلمان ارائه کنیم، به لیست زیر می‎رسیم:

  • دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich) با رتبه 37 در رنکینگ QS
  • دانشگاه RWTH آخن (RWTH Aachen University) با رتبه 106 در رنکیگ QS
  • دانشگاه کارلسروهه (Karlsruhe Institute of Technology) با رتبه 119 در رنکینگ QS
  • دانشگاه فنی برلین (Technical University of Berlin) با رتبه 154 در رنکینگ QS
  • دانشگاه اشتوتگارت (University of Stuttgart) با رتبه 312 در رنکینگ QS

به خاطر داشته باشید که دانشگاه گوتینگن آلمان که پیش‌تر از آن یاد کردیم، رتبه 232 را در فهرست QS به خود اختصاص داده است.

تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان در رشته مهندسی عمران

تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان در رشته مهندسی عمران امکان‌پذیر است و شما می‌توانید در دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست این دانشگاه مشغول به تحصیل شوید. دانشگاه فنی مونیخ که بر اساس رتبه‌بندی QS بهترین دانشگاه آلمان در سال 2024 معرفی شده است، به‌روزترین تجهیزات آموزشی و باتجربه‌ترین اساتید را در اختیار دانشجویان ملی و بین‌المللی خود قرار داده است و مدارکی معتبر در سطح جهان به آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی ارائه می‌دهد.

تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست بر اساس اصول «ساختمان - زیرساخت - محیط زیست - سیاره زمین» جلو می‌رود و آموزش‌های لازم در مقاطع مختلف مانند کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهد. همچنین فرصت‌های پژوهشی متعددی در اختیار دانشجویان این دانشگاه قرار دارد و دانشجویان می‌توانند از لابراتوارها و آزمایشگاه‌های این دانشگاه استفاده نمایند.

تحصیل در آلمان در رشته مهندسی چقدر هزینه دارد؟ آیا امکان شرکت در رشته مهندسی عمران و تحصیل در آلمان به رایگان وجود دارد؟ در ادامه درباره این موارد حرف می‌زنیم.

هزینه تحصیل مهندسی عمران در آلمان

یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل مهندسی عمران در آلمان در کنار تمام مواردی که پیش‌تر ذکر شد، شرایط مالی است. هزینه تحصیل مهندسی عمران در آلمان:

  • یا رایگان است که یعنی شما توانسته‌اید از دانشگاه های دولتی رایگان آلمان پذیرش بگیرید و تنها موظف به پرداخت برخی هزینه های کلی مانند هزینه ثبت نام و مراحل اداری برای تحصیل در آلمان هستید.
  • یا شهریه ای بین 26000 تا 40000 یورو در سال با خود همراه دارد که عموماً در دانشگاه های خصوصی آلمان شامل حال دانشجویان می‌شود.

بنابراین هزینه تحصیل مهندسی عمران در آلمان را دانشگاه انتخابی شما تعیین می‌کند. دقت داشته باشید که مقطع تحصیلی شما نیز در میزان شهریه برای رشته عمران در آلمان موثر است. بنابراین پیش از هر اقدامی از شهریه و هزینه تحصیل خود در دانشگاه انتخابی‌تان مطمئن شوید.

همچنین به خاطر داشته باشید که شما برای تحصیل مهندسی عمران در آلمان تنها با هزینه تحصیل مواجه نیستید و هر دانشجو موظف است هزینه زندگی خود در این کشور را نیز بپردازد. بر اساس تخمین‌های زده شده، هر دانشجو برای زندگی تنهایی در آلمان و بدون در نظر گرفتن هزینه اسکان، باید مبلغی نزدیک به 941.2 یورو در ماه داشته باشد. این مبلغ برای یک خانواده چهارنفره به 3214.8 یورو در ماه می‌رسد.

در جدول زیر جزئیات بیشتری را درباره هزینه زندگی در آلمان خواهید یافت:

نوع هزینه

مبلغ هزینه (به یورو)

مواد غذایی

0.61 تا 14.92

حمل و نقل ماهانه

63.05

قبوض (برق، آب، گرمایش و ...)

273.71

امکانات رفاهی و ورزشی

12.00 تا 33.83

اجاره خانه (در ماه)

623.68 تا 1528.24

بورسیه مهندسی عمران در آلمان

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل مهندسی عمران در آلمان این است که حتی اگر از دانشگاه های دولتی و رایگان آن پذیرش نگیرید، همچنان امکان تحصیل رایگان یا با هزینه مناسب وجود دارد. به عبارت دیگر بورسیه های تحصیلی آلمان دست شما را در انتخاب دانشگاه باز می‌گذارند. خوب است بدانید که بورسیه مهندسی عمران در آلمان ممکن است بخشی از یا تمامِ هزینه های (1.) تحصیل (یعنی شهریه دانشگاه) (2.) زندگی و (3.) هزینه های جانبی مانند هزینه سفر، کتاب و ... را پرداخت کنند.

از جمله بورسیه هایی که شما برای تحصیل مهندسی عمران در آلمان می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بورسیه DAAD که بهترین و معتبرترین بورسیه تحصیلی آلمان به شمار می‌رود.
  • بورسیه های دانشگاهی که توسط هر دانشگاه ارائه می‌شود؛ برای مثال با تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان از بورسیه این دانشگاه نیز می‌توانید استفاده کنید.

در آخرین بخش از این مطلب به سراغ اخذ پذیرش و ویزا برای تحصیل در آلمان می‌رویم و سپس از بازار کار مهندسی عمران و مزایا و معایب تحصیل در آلمان در رشته مهندسی آلمان صحبت می‌کنیم.

تحصیل در آلمان

پذیرش و ویزای تحصیلی المان برای رشته عمران

شما برای تحصیل مهندسی در آلمان در شاخه‌های مختلف باید در مرحله اول از یکی از دانشگاه های آلمان پذیرش بگیرید و ثانیاً برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید.

اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های مهندسی عمران آلمان چند مرحله اصلی دارد:

  • انتخاب دانشگاه و مطالعه کامل وب‌سایت آن
  • جمع‌اوری مدارک لازم برای اخذ پذیرش (مدارکی مانند مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی، مدارک زبان، رزومه، انگیزه نامه و ...)
  • ارسال مدارک در تاریخ مقرر شده در سایت دانشگاه
  • انتظار برای دریافت ایمیل و آگاهی از نتیجه درخواست پذیرش از طریق آن

اگر مراحل مذکور را طی کردید و ایمیل ارسالی حاوی تایید درخواست پذیرش شما بود، باید به سراغ دریافت ویزای تحصیلی آلمان به عنوان آخرین مرحله مهاجرت خود بروید. دریافت ویزا از طریق سفارت آلمان در کشور محل زندگی شما انجام می‌شود و شما باید پس از گرفتن وقت از سفارت، مدارک خود را کامل کنید و در تاریخ مقرر با مراجعه به سفارت، مدارکتان را تحویل دهید و در مصاحبه نیز موفق ظاهر شوید تا بتوانید به تحصیل در آلمان بپردازید.

بازار کار مهندسی عمران در آلمان

دانشجویانی که موفق به تکمیل دوره تحصیلی خود در آلمان می‌شوند و مدارک فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی عمران را دریافت می‌کنند، با کاریابی در آلمان می‌توانند ویزای تحصیلی‌شان را به ویزای کاری تغییر دهند.

حقوق و درآمد مهندس عمران در آلمان در کمترین میزان 54387 یورو در سال و در بیشترین میزان 95669 یورو در سال خواهد بود. اگر بخواهیم متوسطی از درآمد مهندسی عمران در آلمان ارائه دهیم نیز به عدد 77145 یورو در سال می‌رسیم. این مبالغ برای زندگی در آلمان مبالغی مناسب به شمار می‌روند.

لازم به ذکر است که شهرهایی مانند برلین، مونیخ و هامبورگ بهترین شهرها از نظر میزان درآمد برای کار مهندسی عمران در آلمان معرفی می‌شوند.

مزایا و معایب تحصیل مهندسی عمران در آلمان

تحصیل مهندسی عمران نیز مانند تحصیل مهندسی در آلمان در سایر رشته‌ها با مزایا و معایب مختلفی همراه است. از جمله مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به کیفیت بالای آموزش، امکان تحصیل در آلمان به صورت رایگان، ارائه رشته به زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه‌ها و همچنین امکان اخذ پذیرش تحصیلی در تمامی مقاطع اشاره کرد.

در کنار این مزایا که منجر به ترغیب شدن علاقه‌مندان رشته عمران در سراسر جهان می‌شوند، معایب و مشکلاتی نیز وجود دارد.

علاوه‌بر موارد بالا، شما برای تحصیل و زندگی در آلمان، حتی اگر دانشگاه انتخابی‌تان انگلیسی زبان باشد، به زبان آلمانی نیاز دارید تا بتوانید ارتباطی مناسب با مردم این کشور برقرار کنید. این نیاز برای دانشجویانی که قصد کار دانشجویی دارند، بیشتر می‌شود.

کد خبر 249961

برچسب‌ها