معرفی شرکت های هواپیمایی دولتی ایران

در ایران چندین ایرلاین وجود دارد که برخی از آن ها دولتی هستند و برخی از آن ها به صورت خصوصی فعالیت می کنند. همچنین ناوگان هوایی ایران شامل خطوط نظامی و نیمه خصوصی نیز می باشد.

ممکن است حین سفر و یا هنگام خرید بلیط هواپیما این سوال برای مسافرین پش بیاید که قیمت کدام شرکت هواپیمایی در مسیر تهران مشهد پایین تر است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا شما باید شرکت های هواپیمایی را بشناسید و نسبت به خدماتی که ارائه می دهند مانند این که کدام یک لوکس تر و گران تر است و کدام یک به صرفه تر و اقتصادی تر هستند، اطلاعاتی را کسب کنید. در این گزارش سعی داریم به شما شرکت های هواپیمایی دولتی ایران را معرفی کنیم.

ایران ایر؛ اولین شرکت هواپیمایی ایران

هواپیمایی ایرانیان ایرویز در سال 1325 تاسیس شد و از سال 1324 الی 1341 یعنی به مدت 17 سال با داشتن چند پرواز بین المللی به عنوان مهم ترین خط هوایی داخلی شناخته شد. ایرلاین پرشین ایرسرویس در سال 1333 تاسیس شد که ابتدا تنها در زمینه حمل بار به اروپا فعالیت می کرد.
سپس شرکت هواپیمایی ملی ایران در تاریخ 5 اسفند سال 1340 تصمیم به ادغام این دو ایرلاین گرفت. در نهایت شرکت هواپیمایی دولتی ایران ایر (هما) با ادغام دو هواپیمایی ایرانیان ایرویز (Iranian Airways) و پرشین ایرسرویس (Persian Airways) در اسفند ماه سال 1341 به عنوان قدیمی ترین ایرلاین دولتی فعالیت خود را آغاز کرد. هواپیمای هما از پر ترددترین ایرلاین ها در داخل و خارج کشور به شمار می آید که از جمله مهم ترین نقش های این هواپیمایی سالانه جابه جایی حجاج ایران و عربستان در مسیر رفت و برگشت است.

برقراری سرویس های حمل و نقل هوایی با کشورهای همسایه و رفع نیاز حمل و نقل هوایی داخل کشور در کنار رعایت اصول ایمنی پرواز از اولین اهداف تاسیس هواپیمایی ایران ایر به شمار می آید. هواپیمایی هما تا به امروز دارای 55 سال فعالیت موفق و ایمن در زمینه حمل بار و جا به جایی مسافرین خارجی و ایرانی بوده است.

هواپیمایی ایران ایر در چند سال اخیر باشگاه مسافران هما را به منظور رفاه بیشتر مسافرین خود راه اندازی کرده که سبب شده افراد با اطمینان خاطر این شرکت هواپیمایی را برای سفرهای خود انتخاب کنند. از جمله خدمات ارائه شده در آن رژیم غذایی مسافرین خاص نه تنها صرف چاق یا لاغر شدن است بلکه مسافرانی که دارای بیماری یا حساسیت خاصی هستند نیز شامل می شوند. امکان رزرو دو صندلی برای یک مسافر بنا بر دلایل پزشکی و یا راحتی شخص نیز وجود دارد. از سایر خدمات ارائه شده در ایرلاین هما می توان به سفرهای هوایی والدین دارای نوزاد و حمل حیوانات خانگی اشاره کرد.

آسمان؛ بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران

شرکت هواپیمایی آسمان از سال 1359با ادغام 4 شرکت هوایی از جمله پارس ایر، هور آسمان، ایرتاکسی و ایر سرویس به صورت نیمه دولتی فعالیت خود را آغاز کرده است. این ناوگان هوایی در حال حاضر با 39 فروند هواپیما موفق به دریافت گواهینامه معتبر IOSA یاتا همراه با آخرین رهیافت های جهانی ایمن شده است. همچنین دارای وسیع ترین شبکه پروازی بین شهرهای داخلی با تاکید بر پرواز به مناطق محروم بوده و دارای سه مرکز پرواز در مشهد، تهران و شیراز است که از آشیانه تعمیر و نگهداری و خدمه پرواز مستقل نیز برخوردار است.
ایرلاین آسمان به صورت منظم به 53 شهر دنیا پرواز داشته که دارای 13 مقصد خارجی و 40 مقصد داخلی است. از جمله مهم ترین پروازهای آن به کشورهای ترکیه، عراق و عربی است که در زمینه مسافربری و حمل بار نیز فعالیت می کند.

از جمله خدمات ارائه شده توسط ایرلاین آسمان می توان از پذیرش و ارسال بار هوایی اعم از بارهای معمولی، فاسد شدنی، حجمی و سبک، بارهای خطرناک، حمل و نقل اجساد و حمل حیوانات زنده نیز نام برد. همچنین کترینگ آرمان که 50 درصد از سهام آن متعلق به این هواپیمایی است موفق به اخذ کلیه استانداردهای بین المللی کترینگ شده است. این کترینگ در حال برنامه ریزی جهت سرو انواع غذاهای رژیمی و خاص، غذای ویژه کودکان در پروازهای طولانی مدت به همراه ایجاد شرایط انتخاب غذا توسط مسافرین نیز می باشد.

در این گزارش سعی شد به معرفی کامل اما مختصری از سال تاسیس و چگونگی تشکیل تنها ایرلاین دولتی، ایران ایر به عنوان اولین شرکت هواپیمایی و چگونگی شکل گیری و خدمات بزرگ ترین ایرلاین نیمه دولتی، آسمان با شبکه پروازی وسیع و هچنین خدمات ارائه شده توسط این دو شرکت هواپیمایی معروف نیز بپردازیم.

کد خبر 249826

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =