۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
قیمت خرید دلار کانادا

افرادی که قصد مهاجرت و سفر به کشور کانادا را دارند می بایست با خود دلار کانادایی همراه داشته باشند تا بتوانند هزینه اقامت، سفرهای درون شهری و برون شهری، غذا و غیره را بپردازند. صرافی های بسیاری در نقاط مختلف دنیا مشغول فعالیت هستند که کار مبادله ارزهای مختلف را انجام می‌ دهند.

در حین انتخاب صرافی علاوه بر توجه به مجوز صرافی دقت کنید که صرافی مورد نظر از سیستم امنیتی خوبی برخوردار باشد. امروزه بسیاری از صرافی ‌ها خدمات خود را به صورت آنلاین و غیر حضوری هم انجام می ‌دهند و به این خاطر می ‌توان گفت این صرافی ‌ها در هفت روز هفته مشغول فعالیت هستند. بسیاری از صرافی ها ارز مازاد شما را نیز با قیمت مناسب از شما خریداری می نمایند.

در ادامه بخوانید: قیمت خرید دلار کانادا

معرفی دلار کانادا

در این متن به معرفی دلار کانادا به اختصار می پردازیم:

· دلار کانادا واحد پول رسمی کشور کانادا است.

· کد ارز کانادا CAD و نماد ارز کانادا $ است.

· کانادا دهمین اقتصاد بزرگ جهان و ششمین ارز پرمعامله در بازار فارکس است.

· سکه های ۱ دلاری و ۲ دلاری در کانادا به عنوان لونی و تونی شناخته می شوند.

· در سال ۲۰۱۷، ضرابخانه سلطنتی کانادا اولین سکه کانادایی را به مناسبت ۱۵۰ سالگی کانادا منتشر کرد.

·  اسکناس ۲۰ دلاری کانادا دارای پرتره ای از ملکه الیزابت دوم است. ملکه همچنان رئیس رسمی دولت کانادا است.

اصطلاح نرخ خرید دلار کانادا

به طور کلی افرادی که دارای حواله یا اسکناس کانادا هستند و قصد فروش آن را دارند ممکن است با مراجعه به صرافی با مبالغی مواجه شوند که با مبلغ اصلی حواله یا اسکناس متفاوت می باشد و در اصل از آن ها کم تر است. به این قیمت ‌ها نرخ حواله خرید یا نرخ اسکناس خرید گفته می شود.

تفاوتی که بین قیمت اصلی حواله یا اسکناس با قیمتی که صراف آن را از شما خریداری می‌کند وجود دارد در اصل میزان کارمزدی است که صراف بابت انجام امور مختلف ارزی از شما دریافت می نماید. بنابراین ممکن است نرخ حواله خرید یا نرخ اسکناس خرید یک صراف با صراف دیگر متفاوت باشد. چرا که قانون مشخصی برای کارمزد دریافتی صرافان وجود ندارد و این موضوع به خود مشتری بر می گردد که بتواند با جستجو در بین صرافی های مختلف، صرافی با کارمزد مناسب را بیابد تا بتواند کار فروش حواله و اسکناس خود را با قیمت مناسب تری انجام دهد.

بیشتر بخوانید: صرافی های کانادا

نرخ دلار کانادا امروز

نرخ دلار کانادا بسته به روزی که ارز خود را سفارش می دهید متفاوت می باشد. به طور کلی نرخ معینی برای ارزهای مختلف وجود ندارد و بهای ارزهای گوناگون به طور مداوم در حال نوسان هستند. بنابراین چنانچه قصد اطلاع از نرخ دلار کانادا به صورت لحظه ‌ای را دارید می توانید قیمت زنده آن را از مراجع رسمی به دست بیاورید.

افرادی که قصد خرید دلار کانادا را دارند بهتر است چند روز قیمت این ارز را زیر نظر بگیرند و روزی را که قیمت آن در بازه مناسب تری قرار گرفته است را برای خرید انتخاب نمایند تا بتوانند این ارز را با پرداخت بهای کم تری خریداری نمایند و بدین صورت در هزینه‌ های خود صرفه ‌جویی کنند.

پیش بینی نرخ دلار کانادا در آینده

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم نرخ دلار کانادا به صورت مرتب در حال تغییر می باشد. بنابراین اگر مقداری ارز کانادایی در اختیار دارید بهتر است آن را نگه دارید و از فروش آن پیش گیری به عمل بیاورید. چرا که این ارز جزو ارزهای پر ارزش دنیا به شمار می ‌رود و ارزش نگهداری را دارا می باشد.

ممکن است شما پس از سفر به کانادا هنوز هم مقداری ارز کانادایی در اختیار داشته باشید. توصیه ما به شما این است که از پس دادن این ارز پیش گیری به عمل بیاورید و آن ها را نگهداری کنید. چرا که امروزه افراد بسیار زیادی وجود دارند که ارز کانادایی را برای حفظ ارزش سرمایه خود خریداری می نمایند و با این کار علاوه بر حفظ ارزش سرمایه خود، به بالا رفتن سرمایه شان نیز کمک می‌کنند.

همچنین بخوانید: دانشگاه های کانادا

عوامل موثر بر نرخ دلار کانادا

بر مبنای اطلاعات به دست آمده، نرخ دلار کانادا به عوامل مختلفی وابسته می باشد و اقتصاددانان بزرگ دنیا با استفاده از این عوامل اقدام به پیش ‌بینی نرخ دلار کانادا در آینده می کنند. برخی از این عوامل با یکدیگر در تعامل هستند و تغییرات در هر یک از آن ها منجر به تغییر در روند کلی خواهد شد. در زیر به بررسی این عوامل می پردازیم:

· قیمت کالاها: به طور کلی ارزش دلار کانادا به قیمت کالاهای جهانی وابستگی بسیار زیادی دارد و دلیل این امر هم این است که کشور کانادا بیش از آن که اقدام به واردات کالا کند، اقدام به تولید و صادرات کالا به سایر کشورهای دنیا می نماید. بنابراین چنانچه قیمت کالاها در دنیا افزایش پیدا کند، قیمت کالاهای کانادایی نیز با افزایش مواجه خواهد شد و این موضوع به بالا رفتن ارزش دلار کانادایی منجر خواهد شد. چرا که تقاضا برای ارز کانادایی در جهان افزایش پیدا می‌کند و هرچه تقاضا برای خرید یک ارز بالاتر برود، قیمت آن ارز بالاتر خواهد رفت.

·  نرخ‌ های بهره: به دلیل آنکه نرخ های بهره ای که کانادا پرداخت می کند نسبت به سایر نقاط جهان بالاتر می باشد، بسیاری از سرمایه‌ گذاران تمایل به سرمایه ‌گذاری و خرید اوراق بهادار کانادایی دارند. بنابراین هرچه سرمایه گذاران بیش تری جذب سرمایه ‌گذاری در کشور کانادا شوند، ارزش دلار کانادا بالاتر خواهد رفت و قیمت آن در جهان افزایش پیدا خواهد کرد.

· نرخ تورم: به طور کلی تورم به معنی افزایش قیمت کالاها و خدمات مختلف در طول زمان می باشد. چنانچه نرخ تورمی که در داخل کشور کانادا وجود دارد، از نرخ تورم خارجی بیش تر گردد نهایتاً قدرت خرید مردم در داخل کانادا کاهش پیدا می‌کند و این موضوع به کاهش ارزش دلار کانادا منجر خواهد شد. بنابراین برای آن که بتوان نرخ تولد تورم داخلی را کنترل نمود، می بایست تدابیر مختلفی اندیشیده شود تا از بروز این مشکل پیش گیری به عمل آورده شود.

· تجارت بین المللی کالا و خدمات: به طور کلی کشور هایی که میزان تولید کالا در آن ها بیش تر از نیاز مصرف کنندگان داخلی باشد، اقدام به صادرات آن کالاها به سایر کشورهای دنیا می کنند. کشورهایی که درصد صادرات آن ها نسبت به وارداتشان بیش تر باشد، نرخ ارز آن ها در مدار صعودی خواهد بود و دلیل این امر هم این است که تقاضا برای آن ارز در بازار بیش تر می ‌شود و همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم هرچه تقاضا برای خرید یک ارز بالاتر برود، قیمت آن ارز افزایش پیدا خواهد کرد. این امر در صورتی است که کشورهایی که میزان کالاهای تولیدی آن ها از میزان مصرف داخلی کم تر می باشد، اقدام به واردات آن کالاها از سایر کشورهای دنیا می کنند و هنگامی که میزان واردات آن ها از صادراتشان بیش تر شود، نرخ ارز آن کشور کاهش پیدا خواهد کرد و در مدار نزولی قرار خواهد گرفت. چرا که تقاضا میزان عرضه نسبت به تقاضا بیش تر است و این امر نهایتاً به کاهش قیمت آن ارز منجر می گردد.

· سرمایه گذاری خارجی و پرداخت بدهی: یکی از عواملی که میزان تقاضای خارجی برای دلار کانادا را افزایش می دهد جریان سرمایه گذاری خارجی می باشد که تاثیر مستقیمی در نرخ ارز کانادا دارد. البته چنان چه سرمایه گذاران کانادایی بخواهند دارایی خود را در خارج از کانادا سرمایه گذاری کنند نرخ دلار کانادا در مدار نزولی قرار خواهد گرفت. از دیگر عواملی که منجر به کاهش نرخ ارز کانادا می شود می ‌توان به پرداخت بدهی خارجی ها اشاره نمود.

· بهره وری: یکی از عواملی که با استفاده از آن می توان نرخ ارز را پیش بینی کرد بهره‌ وری یک کشور می‌ باشد. به طور کلی در تعریف بهره‌ وری می توانیم بگوییم که بهره‌ وری به درصد تولید با استفاده از مقدار مشخصی از مواد اولیه گفته می ‌شود. بهره ‌وری تاثیر مستقیمی بر قیمت کالاهای جهانی دارد و چنانچه بهره ‌وری یک کشور افزایش پیدا کند، این کشور می ‌تواند در سطح بین المللی با کشورهای بزرگ دنیا رقابت کند و این عامل سبب افزایش نرخ ارز در آن جهان خواهد شد. در یک جمع بندی کلی چنانچه کشور کانادا بتواند میزان بهره ‌وری خود را به قدری افزایش دهد که نسبت به ایالات متحده رشد بیش تری داشته باشد، این امر منجر به رقابتی شدن قیمت کالاهای تولید شده در کانادا در جهان می شود و در مدت زمان کوتاهی منجر به افزایش میزان تولید و صادرات کانادا خواهد شد. هر چه درصد تولید و صادرات کانادا افزایش پیدا کند، تقاضا برای دلار کانادایی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و این امر منجر به افزایش قیمت دلار کانادا در جهان خواهد شد.

برابری قدرت خرید (PPP)

برابری قدرت خرید (PPP) نرخ تبدیل ارزی است که سعی می کند با حذف تفاوت در سطح قیمت بین کشورها، قدرت خرید ارزهای مختلف را برابر کند. سبد کالاها و خدمات قیمت ‌گذاری‌ شده نمونه‌ ای از تمام مواردی است که بخشی از هزینه‌ های نهایی PPP هستند. این شاخص بر حسب پول ملی به ازای هر دلار آمریکا اندازه گیری می شود.

برابری قدرت خرید بین کانادا و ایالات متحده

در سال ۲۰۱۹، قدرت خرید یک دلار کانادا ۰.۸۳ دلار بود که ۰.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش داشت. برآوردها نشان می دهد که کالاها و خدمات معادل خریداری شده با ۱۰۰ دلار کانادا در کانادا به ۸۳ دلار آمریکا برای خرید در ایالات متحده نیاز دارد. نرخ سالانه یک دلار کانادا از ۰.۷۷ دلار آمریکا در سال ۲۰۱۸ به ۰.۷۵ دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت.

برابری قدرت خرید بالاتر از میانگین نرخ ارز بلند مدت

از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹، میانگین برابری قدرت خرید (PPP) ۰.۸۴ دلار آمریکا بود، در حالی که میانگین نرخ ارز بازار ۰.۸۱ دلار آمریکا بود. در حالی که PPP تمایل به ثبات دارد، نرخ ارز بسیار پر نوسان است. نرخ ارز سالانه به ۰.۶۴ دلار آمریکا در سال ۲۰۰۲ کاهش یافت و در سال ۲۰۱۱ به ۱.۰۱ دلار آمریکا رسید. از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹، PPP از ۰.۸۲ تا ۰.۸۶ دلار آمریکا متغیر بود. برآوردهای PPP منعکس کننده قیمت نسبی تمام محصولات موجود در تولید ناخالص داخلی (GDP) هر کشور است. از سوی دیگر، نرخ ارز در بازار با توجه به تقاضا و عرضه ارز در بازار ارز تعیین می شود. به دلیل سفته بازی و جریان سرمایه، تقاضا و عرضه ارز می تواند به سرعت تغییر کند.

در سال ۲۰۱۹، تولید ناخالص داخلی اسمی کانادا ۲.۳ تریلیون دلار کانادا و تولید ناخالص داخلی اسمی ایالات متحده ۲۱.۴ تریلیون دلار بود. تولید ناخالص داخلی تعدیل شده با PPP برای ایالات متحده ۱۱ برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی کانادا بود. در سال ۲۰۱۹، تولید ناخالص داخلی سرانه تعدیل شده با PPP در کانادا حدود ۵۰۶۰۰ دلار آمریکا بود. این رقم ۱۰ درصد بیش تر از تولید ناخالص داخلی سرانه تبدیل شده با نرخ ارز بود و بنابراین نشان دهنده استاندارد زندگی بالاتر از آنچه در نرخ ارز بازار نشان داده شده بود. از آنجایی که درآمد تعدیل شده با  PPP (برابری قدرت خرید) بهتر منعکس کننده استاندارد زندگی است، نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل و بانک جهانی از آن برای رتبه بندی کشورها استفاده می کنند.

میانگین قیمت کالاها و خدمات در کانادا

از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹، میانگین PPP کالاها (مانند خودرو و رایانه) ۰.۷۶ دلار آمریکا و میانگین PPP خدمات (مانند مراقبت های بهداشتی و آموزشی، پس از محاسبه هزینه های خصوصی و عمومی) ۰.۹۱ دلار آمریکا بود. این نشان می دهد که کالاها در کانادا نسبتاً گران تر بودند. هزینه حمل و نقل، مالیات و حاشیه تجاری به طور کلی در کانادا بالاتر است.

کد خبر 249818

برچسب‌ها