چمدان: محمدحسن طالبيان در نشست خبرى ثبت جهانى جنگل هاى هيركانى گفت: از نظر تعداد ثبت جهانی ما به صورت مشترك با امريكا در رده ٩ هستيم.

وى ادامه داد: در روزهاى پيش از جلسات مربوط به ثبت‌هاى جديد، جلسات و كارگاه‌هاى مختلفى از جمله جلسات مربوط به آثار در معرض خطر برگزار شد. در اين جلسات گزارشى در مورد ميدان امام اصفهان داده شد، توصيه نامه و پيشنهادهايى در مورد وضعيت مديريت اين سايت و منظر ساسانى مطرح شد كه بايد تا سال ٢٠٢٠ در اين مورد گزارشى براى يونسكو ارسال كنيم.

معاون ميراث فرهنگى كشور گفت: قلعه دختر به خاطر زلزله و شهر گور براى كاوش باستان‌شناسى از جمله مواردى هستند كه در اين پيشنهادات موضوعاتى در آن مطرح شده است.

طالبيان با اشاره به اينكه قدمت جنگل‌هاى هيركانى مربوط به دوره سوم باستان شناسى (٢٥ تا ٥٠ ميليون سال) است، اظهار كرد: ١٢ عرصه و پهنه يا ١٥ سايت در محدوده ثبت جهانى هيركانى وجود دارد از جمله اين مناطق مى‌توان به ليسار در تالش، نوشهر، اليمستان، چهاردانگه، دو دانگه، جنگل إبر،جنگل گلستان و ... اشاره کرد.

طالبيان با اشاره به گزارش iucn در جلسه ثبت جنگل هاى هيركانى، افزود: گزارش خوب IUCN ما را از لابى سياسی برای ثبت این پرونده بی‌نیاز کردالبته تا کنون بسیار کم پیش‌ آمده که ما به چنین کاری نیاز داشته باشیم. در اجلاس ها معمولا کشورهای عربی با هم هستند، کشورهای اروپایی با هم و ... اما كسانى كه فارغ از كار سياسى كار كارشناسى در این حوزه انجام می‌دهند، معمولا خيلى خوب به ايران كمك مى كنند.
او ادامه داد: روز قبل از بررسی پرونده هیرکانی با آذربايجان صحبت كرديم و اعلام كرديم مايليم بخش آذربایجان در آینده به پرونده اضافه شود شايد در فرآیند توسعه که نیاز به سهمیه ندارد، پرونده هیرکانی بتوانیم جنگل‌های  ارسباران را هم  كه پرونده‌اش ديفر شده‌است بتوانيم به پرونده اضافه کنیم.
معاون میراث فرهنگی همچنین از پیشنهاد تغییر نام استان گلستان به هیرکان خبر داد.

تهیه برنامه جامع گردشگری جنگل‌های شمال

طالبیان گفت: رئیس سازمان به پژوهشگاه میراث برنامه جامع گردشگرى در جنگل هاى شمال توسط پژوهشگاه تدوين شود
او در ارتباط با سدهای ساخته شده در محدوده جنگل‌های هیرکانی و پروژه انتقال آب خزر اظهار کرد: سد لاسك و سد ديگراین محدوده در عرصه ثبت جهانى نيست، در مورد پروژه انتقال آب هم بررسی خواهیمکرد و نظر این سازمان نیز باید در نظر گرفته شود.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: ما اميدواريم وضعیت مدیریت بخش‌هاى ديگر بهتر شود تا بتوانیم دیگر بخ‌های جنگل‌های هیرکانی را به پرونده اضافه کنیم .

 

[related-post id="232933"]

[related-post id="198917"]
کد خبر 234784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =