چمدان: بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل و سیلاب سبب شد مردم کشورمان در نوروز 98 فضای متفاوتی را پیش رو داشته باشند. آنها که به امید تعطیلات بیشتر در عید امسال برای سفرهای داخلی برنامه ریزی کرده بودند با شرایط جوی یا سفرهای خود را کنسل کردند یا اگر سفری چند مقصدی داشتند مجبور شدند در میانه راه برگردند یا در همان مقصد اول سفر خود بمانند. برخی هموطنانمان نیز گرفتار سیل و سیلاب شدند و امکان سفر را نیافتند و برنامه ریزی‌هایشان برای نوروز 98 دچار اختلال شد.

همین امر سبب شد سازمان میراث فرهنگی در یک بخشنامه از هتلداران درخواست کند که جریمه کنسلی از مسافران دریافت نکنند. سازمان هواپیمایی نیز دستور داد شرکت‌های هواپیمایی در یک بازه مشخص در صورت زمینه استرداد بلیت هواپیما بدون جریمه را برای مسافران فراهم کنند.
رئیس جامعه هتلداران در اظهارنظری بدون اشاره به وضعیت اسف‌بار و تلخ سیل‌زدگان که بخش زیادی از اندوخته زندگی خود را نابود شده می‌بینند گفته است دولت اگر ضررهای سیل را می‌دهد زیان هتلداران را هم باید بدهد (!)

هر چند این دو دستور اجرایی شد و حتی برخی هتل‌ها مسئولیت اجتماعی خود در این شرایط را درک کردند و از مسافران در لابی هتل‌های خود پذیرایی کردند اما پس از پایان تعطیلات جامعه هتلداران با انتشار وضعیت اشغال هتل‌ها در نوروز امسال نسبت به سال گذشته و تاکید بر کاهش 21 درصدی ضریب اشغال هتل‌ها در این ایام نسبت به سال گذشته خواستار دریافت خسارت از دولت شده است.

رئیس جامعه هتلداران در اظهارنظری بدون اشاره به وضعیت اسف‌بار و تلخ سیل‌زدگان که بخش زیادی از اندوخته زندگی خود را نابود شده می‌بینند گفته است دولت اگر ضررهای سیل را می‌دهد زیان هتلداران را هم باید بدهد(!)

هتلداران در حالی درخواست خسارت از کنسلی رزروی‌های نوروز ۹۸ به دلیل جاری شدن سیل در کشور را دارند که دولت برای تامین زیان‌های ناشی از سیل و سیلزدگان نیز با مشکل مواجه است. بروز خسارات مالی گسترده در سیلاب اخیر آن هم در سالی که بسیاری از اقتصاددانان سال ۱۳۹۸ را سال سخت اقتصاد ایران توصیف می‌کنند در شرایطی است که پرونده بودجه ۹۸ هم بسته شده است؛ در چنین شرایطی باید دید که دولت با استفاده از کدامیک از راه‌های جایگزین می‌خوهد هزینه خسارات رخ داده را تأمین کند؟

علاوه بر هتلداران که بخشی از جامعه گردشگری کشور را در اختیار دارند، شرکت‌های هواپیمایی نیز به عنوان بخش درگیر در حمل و نقل مسافران نیز از آزمون بحران سیل در نوروز 98 سربلند بیرون نیامدند. در شرایطی که به نظر می‌رسید حمل و نقل هوایی باید در این شرایط بحرانی به کمک مسافران و سیل‌زدگان بیایند اما آژانس‌ها و شرکت‌های هواپیمایی، تنگناهای مسافران برای بازگشت از سفر یا سیل‌زدگان برای ترک منطقه را زمان مناسبی برای افزایش قیمت‌ها دانستند.

پناه فرهادی یکی از امدادگران جمعیت هلال احمر که شانزدهم فروردین از فرودگاه اهواز عازم تهران شده است در گفتگویی با ارائه بلیت پرواز خود اعلام کرد که بلیت را به قیمت 582 هزار و 600 تومان تهیه کرده است.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از افزایش بی‌رویه نرخ بلیت هواپیما در استان‌های سیل زده خبر داد و گفت: برخی سودجویان تا چهار برابر قیمت معمول بلیت هواپیما را به استان‌های سیل زده افزایش دادند

این امدادگر گفت: شهروندان مستاصل مجبور به خرید بلیت با قیمت‌های سرسام آور بودند و مردم در فرودگاه تا 900 هزار تومان بابت این سفر پرداخت کرده‌اند هر چند این پرواز چهار ساعت هم تاخیر داشت و زمان فرود نیز به دلیل ناهماهنگی یک ساعت مسافران در هواپیما برای آوردن پله‌های اضطراری معطل شدند.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز از افزایش بی‌رویه نرخ بلیت هواپیما در استان‌های سیل زده خبر داد و گفت: برخی سودجویان تا چهار برابر قیمت معمول بلیت هواپیما را به استان‌های سیل زده افزایش دادند.

او از سازمان هواپیمایی خواست تا سقف قیمت بلیت هواپیما را اعلام کنند زیرا فقط در این صورت، تعزیرات برای رسیدگی به این وضعیت می‌تواند اقدام کند.

ایرنا نیز نوشته است: با مراجعه به سایت چند آژانس هواپیمایی متوجه می‌شویم، قیمت بلیت اهواز به تهران که در شرایط عادی 194 هزار تومان و از تهران به اهواز 108 هزار و 920 تومان است از 347 تا 538 هزار تومان اعلام شده است. همچنین در آژانس هواپیمایی دیگری، قیمت بلیت هجدهم فروردین این مسیر 345 هزار تومان تعیین شده بود. اینکه چه معیار و شاخصی در نرخ گذاری قیمت بلیت هواپیما دخیل است، مشخص نیست. گویا عرضه و تقاضا قیمت را بالا و پایین می‌آورد اما شرایط بازار آزاد که تابع عرضه و تقاضا است با شرایط بحران فرق دارد.

کسانی که اکنون به استان‌های سیل زده سفر می‌کنند یا از مقصد استان‌های یاد شده به دیگر نقاط می‌روند در شرایط اضطراری عمومی یا پیچیده قرار دارند و به نظر می‌رسد که این رهاسازی قیمت بدون نظارت، حقوق مسافران در شرایط بحرانی را تضییع می‌کند.

[related-post id="217582"]
کد خبر 217632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =