چمدان: شاید در بسیاری از زبان‌ها واژه کارناوال به‌ معنی هر نوع جشن عمومی خیابانی است اما از نظر مردم جنوب آلمان، کارناوال فقط جشن شادی برای روشنایی و نور است و جشنی که برای نیمه تاریک برگزار می‌شود را باید «فاشینگ» نامید.

فاشینگ، جشنی خیابانی ویژه نواحی جنوبی آلمان است و همه ساله با آغاز مارس در بسیاری از شهرهای این منطقه ازجمله فرانکفورت، کلن، دوسلدورف، ماینتس، فولدا، کوتبوس و زلینگن‌اشتات برگزار می‌شود.

علاوه‌بر جنوب آلمان، این جشنواره که به «کارناوال سیاه» هم معروف است در برخی مناطق شورهای سوییس و اتریش هم دیده می‌شود.

در فاشینگ، مردم به‌شکل شیاطین، هیولاها، اجانین، ساحره‌ها، جادوگرهای سیاه‌دل، گرگ‌های درنده‌خو و ارواح خبیث در دل جنگل‌های تاریک لباس می‌پوشند.

در حقیقت، اجداد مردم امروزی این ناحیه از آلمان، هزاران سال پیش از جنگل‌های تاریک و حیات‌وحش داخل آن وحشت داشتند و به‌ویژه زمستان‌ها به‌دلیل مه‌ها و برف و بوران طولانی، روزهای کوتاه و شب‌های بلند از ورود به جنگل خودداری می‌کردند.

همین ترس به خلق قصه‌های فولکور با موضوع شیاطین و ارواح جنگل منجر شد. همچنین مردم اواخر زمستان، در آستانه بهار، همزمان با بلندشدن روز و غلبه نور بر تاریکی برپایه این قصه‌ها نمایش‌هایی خیابانی با این موضوع برگزار می‌کردند و این‌گونه تلاش می‌کردند تا بر وحشتی که پشت‌ سر گذاشته‌اند غالب شوند.

هرچند ریشه این جشنواره به اقوام اولیه سلتی و ژرمنی ماقبل تاریخ بازمی‌گردد اما همانند بسیاری از جشن‌های اروپا ازجمله هالووین، کلیسا آن را در سده‌های میانی با ایجاد تغییراتی احیا کرد.

در نسخه جدید کلیسایی فاشینگ، موجودات ترسناک این جشنواره به نمادی از نیروهای تاریکی پیش‌از آمدن مسیح و عید پاک تبدیل شدند و این جشن نشان می‌داد که چگونه مسیحیت بشریت را از این تاریکی رهایی داده است.



























































کد خبر 211927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =