چمدان: سرقت آثار فرهنگی و تاریخی از کاشی سردر برخی از عمارت‌ها آغاز و این بار سارقین به کنیسه‌ای در قلب محله تاریخی عودلاجان، هجوم برده و آثار ارزشمند این مکان را مورد دستبرد قرار دادند.

[caption id="attachment_210974" align="aligncenter" width="750"]طومارهای سرقت شده کنیسه عزرایعقوب طومارهای سرقت شده کنیسه عزرا یعقوب | سفرنویس[/caption]

کنیسه عزرا یعقوب با مساحت ۵۲۵ متر به عنوان بزرگترین کنیسه دوره قاجار در شهر تهران و محله عودلاجان قرار دارد. این کنیسه به همت بانو صنوبر حق نظر همسر مرحوم عزرا یعقوب و به وصیت وی پس از مرگش در سال ۱۲۷۳ بنا شد.

[caption id="attachment_210975" align="aligncenter" width="767"]کنیسه عزرا یعقوب کنیسه عزرا یعقوب | سفرنویس[/caption]

کنیسه عزرا یعقوب در دوره‌های مختلف میزبان یهودیان مهاجر بخارا و سمرقند، یهودیان مهاجر لهستانی در تهران و … بوده و از دیرباز محل پخت مصا پزی (نان فطیر) در ایام جشن پسح بوده است.

آثار سرقت شده از این کنیسه شامل طومار تورات‌های مقدس که با جعبه‌های میناکاری، نقره کاری و … مزین شده بودند، ریمونیم‌های نقره‌ای و تاج‌های تزئینی کنیسه، قلم‌های تورا و … بوده است.

[caption id="attachment_210976" align="aligncenter" width="436"]طومار تورات مقدس مزین به جهبه میناکاری طومار تورات مقدس مزین به جهبه میناکاری | سفرنویس[/caption]

طومارهای تورات، معمولا روی پوست حیوان حلال گوشت کتابت می‌شود و در جعبه‌های نقره کاری و میناکاری شده نگهداری می‌شود. قدمت طومارهای تورات کنیسه‌ها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ سال است.

[caption id="attachment_210977" align="aligncenter" width="750"]محل نگهداری تورات مقدس در کنیسه عزرایعقوب محل نگهداری تورات در کنیسه عزرا یعقوب | سفرنویس[/caption]

طبق قانون در سرقت لوازم و قطعات آثار فرهنگی و تاریخی موزه‌ها، اماکن تاریخی و خرید و فروش آن با علم به مسروقه‌ بودن اشیای مذکور، سارق ضمن استرداد به یک تا ۵ سال حبس محکوم می‌شود.

پرونده ثبتی این عبادتگاه تاریخی و قاجاری در سال ۱۳۸۳ تهیه ولیکن تاکنون اقدامات لازم برای ثبت نهایی این اثر ارزشمند مذهبی در تهران انجام نشده است.

 

* منبع: سفرنویس
کد خبر 210973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =