چمدان: دانشگاه تهران در ۱۵ بهمن سال ۱۳۱۳ افتتاح و لوح بنای آن در زیر پلکان جنوبی دانشکده پزشکی قرار داده شد. حالا همزمان با سالگرد افتتاح این دانشگاه، این پلکان به اسم مرمت در حال گودبرداری است و تاکنون نظری درباره اخذ مجوز دانشگاه برای این برداشت کف از سازمان میراث منتشر نشده است.

گودبردای پلکان جنوبی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در حالی رخ داده است که در سال گذشته و دقیقا در همین ایام، طرح مرمت بخش جنوبی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شده بود که میراث فرهنگی در آن زمان اعلام کرد پیمانکار بدون اخذ مجوز از میراث استان تهران در حال مرمت غیرقانونی است.

[caption id="attachment_206151" align="aligncenter" width="846"]لوح بنای دانشگاه تهران دانشگاه تهران در ۱۵ بهمن سال ۱۳۱۳ افتتاح و لوح بنای آن در زیر پلکان جنوبی دانشکده پزشکی قرار داده شد[/caption]

دانشکده پزشکی به مساحت ۲۸۹۵۸ متر مربع در ضلع شمالی دانشگاه تهران واقع شده و کل ابنیه و مجموعه دانشگاه تهران در ۱۸ آذر ۱۳۷۸ به شماره ۲۴۴۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

[caption id="attachment_206152" align="aligncenter" width="750"]گودبرداری پلکان جنوبی دانشکده پزشکی گودبرداری پلکان جنوبی دانشکده پزشکی در سالروز افتتاح دانشگاه تهران[/caption]

دانشکده پزشکی در امتداد شرقی – غربی بنا شده، برخی بر این باور هستند که طرح دانشکده پزشکی توسط ماکسیم سیرو تهیه شده اما در کتاب آندره گدار موسسه دوران تحول، تاکید شده است که این بنا توسط وی بنا شده است.

[caption id="attachment_206153" align="aligncenter" width="750"]گودبرداری پلکان جنوبی دانشکده پزشکی گودبرداری پلکان جنوبی دانشکده پزشکی در سالروز افتتاح دانشگاه تهران[/caption]

عملیات ساختمانی دانشکده طب در پنجم تیر ماه ۱۳۱۳ توسط آندره گدار فرانسوی آغاز و اولین قسمت آن تحت عنوان دستگاه ابن سینا در ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ افتتاح شد که می‌توان گفت اولین دانشکده در کشور است.

[caption id="attachment_206154" align="aligncenter" width="487"] گودبرداری پلکان جنوبی دانشکده پزشکی در سالروز افتتاح دانشگاه تهران[/caption]

لوح بنای دانشگاه تهران در زیر پلکان بخش جنوبی قرار داده شده است که در آن از تاریخ و بانی تاسیس دانشگاه تهران نام برده شده است.

منبع: سفر نویس

کد خبر 206143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =