راه جلوگیری از نفوذ باران به گنبد مسجد شیخ لطف الله در عملیات مرمت چیست؟

چمدان: فریدون الله‌یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: مرمت کاشی‌کاری گنبد مسجد شیخ لطف الله که از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شده به لحاظ شیوه اجرا، به‌صورت کاملاً اصولی و بر طبق مبانی پذیرفته‌شده در علم حفاظت در حال اجرا است.

الله‌یاری ادامه داد: با توجه به حساسیت بسیار بالا و ارزشمند بودن بنا، اقدامات اجرایی بر اساس کار مطالعاتی ازجمله نقشه‌برداری با دستگاه اسکن لیزر، ایجاد طرح هندسی گنبد و نیز برداشت الگوی گنبد به روش سنتی صورت گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه این گنبد برخلاف مسجد امام به‌صورت یک پوسته اجرا شده است، افزود: طبق شواهد به‌دست‌آمده در حین عملیات مرمت مشخص شد، پوسته از نوع آجر با ملات گچ ‌وخاک به‌صورت نمای آجری اجرا شده است و آجرچینی آن دارای بندکشی است.

او اظهار کرد: این سبک از آجر نشان می‌دهد ، که معمار این بنای ارزشمند با توجه به زمان‌بر بودن عملیات کاشی و اینکه این گنبد یک پوسته است، این سبک از اجرا را انتخاب کرده که دارای دو مزیت است.

الله‌یاری همچنین خاطر نشان کرد: از مزیتهای این گنبد  این است که تا قبل از پایان عملیات کاشی‌کاری نمای گنبد سطح بیرونی دارای زیبایی خاص (مانند گنبد ساروتقی و کلیسای بیت الحم) است و سطح گنبد نیمه‌کاره نیست و مزیت دیگر این است که با توجه به بندکشی غوطه‌ای و مرغوبیت آجر بیرونی و مسطح بودن، سطح نفوذ آب باران بیش‌ازحد امکان‌پذیر نیست. بنابراین با توجه به موارد فوق می‌توان گفت برای بستر اصلی گنبد ازلحاظ نفوذ آب در هنگام ساخت پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: با وجود این، با توجه به حساسیت موجود برای جلوگیری از نفوذ آب در حین عملیات مرمت، اجرای سطح و پوششی جذبی برای جلوگیری از نفوذ به بستر اصلی با توجه به موارد ذیل صورت می گیرد.

او با اشاره به اینکه سطح کاشی‌کاری گنبد با بستر اصلی 20 الی 40 سانتیمتر فاصله دارد،  افزود: برای نصب پارچه‌های کاشی باید زیرسازی صورت می‌گرفت.

الله یاری تأکید کرد: روش‌های دیگری نیز برای ایجاد یک‌لایه محافظتی بر روی سطح گنبد وجود داشت که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان مرمت، این روش‌ها مناسب نبوده و مانع از استحکام‌بخشی گنبد می‌شود.

او خاطرنشان کرد: پس از بارندگی‌های اخیر از بدنه گنبد بازدید به عمل آمد که نشان می‌دهد ، آب در سطح گچ کف‌مال روی پکفته هیچ‌گونه نفوذی تا نزدیک بستر آجری نداشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: با توجه به اینکه یکی از استاد کاران بر جسته اصفهانی در حال مرمت این گنبد تاریخی است، تمام مسائل مربوط به حفاظت در حین مرمت پیش بینی شده است.

اله یاری تصریح کرد: تمام طرح های مرمتی در پهنه استان اصفهان از جمله میدان امام ، چهلستون،  مسجد جامع ، باغ فین و ...توسط استاد کاران برجسته اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و کاشان در حال انجام است و پایگاههای ثبت جهانی حساسیت خود را نسبت به اجرا توسط استاد کاران مد نظر قرار می دهد.
کد خبر 205168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =