چمدان: قلعه ایرج یکی از اثار تاریخی پنهان شده در شهر تاریخی ورامین، این روزها حال و اوضاع خوبی ندارد. این قلعه که از آن یک دیواره بزرگ خشتی باقی مانده، سال‌هاست به دلیل بی‌توجهی به آثار تاریخی شهرستان ورامین رها شده و داخل آن کشاورزی می‌شود.

حضور کشاورزان در زمین‌های داخل این قلعه با تخریب دیواره‌ها و باروهای باقی مانده از قلعه همراه بوده و سال‌هاست که برای عبور و مرور بخشی از دیوار باقی مانده قلعه تخریب می‌شود. همچنین به دلیل کشاورزی مستمر و رسیدگی نکردن به وضعیت داخل قلعه، محوطه پر از زباله و نخاله‌های ساختمانی شده است.

تصاویری به تازگی منتشر شده که یک لودر را در حال تخلیه خاک دیواره‌های قلعه نشان می‌دهد. خاکی که سال‌هاست برای کشاورزی استفاده می‌شود و کشاورزان برای منفعت خود دیواره‌های قلعه را تبدیل به خاک می‌کنند. اتفاقی که در تعداد زیادی دیگر از قلعه‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی کشور رخ می‌دهد.

قلعه ایرج - تخریب قلعه ایرج

قلعه ایرج - تخریب قلعه ایرج

قلعه ایرج - تخریب قلعه ایرج

 

 

واکنش میراث فرهنگی به اتفاقات قلعه ایرج

تصاویر خاکبرداری از داخل قلعه ایرج در حالی منتشر شده که معاون میراث فرهنگی تهران خروج خاک از این فلعه را تکذیب کرده است. با وجود تکذیب معاون میراث فرهنگی استان تهران تصاویر و سابقه اتفاقات نشان می‌دهد که برخی خاک دیواره‌های این قلعه را برای کشاورزی خارج می‌کنند.


محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره کشت صیفی‌جات و خارج کردن خاک قلعه تاریخی ایرج برای کشاورزی گفت: به همراه مدیرکل حفظ و احیای بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی بازدیدی از این قلعه تاریخی داشتیم و بررسی‌های لازم در خصوص ادعاهای مطرح شده و اخبار منتشر شده به عمل آمد. در این منطقه کشاورزی به صورت سنتی از قدیم الایام وجود داشته که منع قانونی هم ندارد و جزئی از حقوق مردم است و مشکلی هم برای قلعه ایجاد نمی‌کند. در بازدیدی که امروز داشتیم بخش‌های مختلف قلعه و محوطه پیرامون آن مورد بازدید قرار گرفت و خروج خاک از قلعه برای کشاورزی صحت ندارد.

او افزود: مدیرکل حفظ و احیای بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی در این بازدید در خصوص تخصیص اعتبارات مرمتی قول مساعدت داد و در نظر داریم در صورت تخصیص این اعتبار، بتوانیم یکی از دروازه‌های این قلعه را احیا کنیم. یکی دیگر از موضوعاتی که در بازدید امروز مورد توجه و تأکید قرار گرفت، راه اندازی پایگاه پژوهشی در این قلعه است و امیدواریم، اداره کل امور پایگاه‌ها نیز در این خصوص مساعدت و همکاری لازم را داشته باشد. موضوع مشارکت مردم منطقه و بومی‌های ساکن در اطراف قلعه ایرج نیز یکی از موضوعاتی است که می‌تواند به حفظ هرچه بهتر این اثر تاریخی کمک کند که راه اندازی پایگاه پژوهشی این امکان را می‌دهد تا شاهد مشارکت هرچه بیشتر مردم برای صبانت از این قلعه تاریخی باشیم.

قلعه ایرج یکی از بزرگترین دژهای خشتی است که در حال حاضر از آن تنها یک دیواره باقی مانده است. برخی از تاریخ‌شناسان معتقدند که این قلعه احتمالا دژ باستانی وارنا بوده است.

کد خبر 202056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =