فیلم | ماجرای تن‌تن در تهران | خبرنگار بلژیکی و سگش در گالری هدایت 90 ساله شد

چمدان: مجموعه‌دار شخصی که به طور تخصصی عروسک‌های تن‌تن را جمع آوری کرده است، مجموعه خود را در گالری هدایت تهران به نمایش گذاشته است. تن‌تن در تهران فرصتی برای کودکان و البته بزرگسالان است که با این شخصیت معروف کمیک استریپ در دنیا آشنا شوند یا با آن خاطره بازی کنند.

گزارش ویژه چمدان از نمایش تن‌تن در تهران را ببینید:



به گزارش چمدان، تن تن خبرنگارِ زیرک بلژیکی است. البته خلبانی توانمند و جنگجوی متبحری نیز هست که در یک سری ماجراهای جذاب و خطرناک قرار می‌گیرد. وی قهرمان اصلی مجموعه داستان‌های تن‌تن است.

تن‌تن دارای شخصیتی پاک و خوش طینت و شجاع است و از این روی از دیگر شخصیت‌های سری کتاب‌های تن‌تن شخصیتی ساده‌تر و جسورتر دارد. همچنین میلو (برفی) سگ او جذابیت خاصی به داستان می‌دهد. میلو، سگ باهوش تن‌تن در ماجراجویی‌ها به تن‌تن کمک می‌کند.

«هرژه» خالق تن تن در اوایل برای ساختن شخصیت اولیه تن‌تن از شخصیت و رفتارهای برادر کوچکش به نام پل رمی که افسر ارتش بلژیک بود استفاده و الگوبرداری فراوان کرد اما بعدها این رویه تغییر کرد و رابطه دو برادر شکرآب شد و هرژه به حدی از برادرش «پل» نفرت پیدا کرد که در کتاب ماجرای «تورنسل» شخصیت منفور «سرهنگ اسپونز» را از وی آفرید.

با این همه هم «تن‌تن» و هم «سرهنگ اسپونز» با تمام تفاوت‌های فیزیکی و اخلاقیشان دارای مدل موی همانندی بودند که یادآورنده خاطره «پل» برای هرژه بود. با مرگ هرژه در سال ۱۹۸۳ میلادی، آخرین ماجرای «تن‌تن» به نام «تن‌تن و هنر الفبا» که به صورت نیمه‌کاره و در حد اتودهای سیاه و سفید ابتدایی کشیده شده بود، با همان وضع ابتدایی به زبان فرانسه و بعدها به صورت تکمیل شده توسط همکاران هرژه در سال ۱۹۸۶ چاپ و منتشر شد.

ترجمهٔ انگلیسی این کتاب در سال ۱۹۹۰ به بازار کتاب عرضه شد. اولین کتاب‌های تن‌تن به این دلیل که با رگه‌های نژادپرستی و باشکوه نشان دادن استعمار اروپاییان همراه بود مورد انتقاد قرار گرفت.

هرژه بعد از چندی این انتقادات را پذیرفت و از دههٔ ۱۹۳۰ به بعد کتاب‌های تن‌تن لحن متفاوتی پیدا کرد و حامل پیام‌های بشردوستانه شد.

هرژه در سال ۱۹۴۶ با کمک یکی از دوستانش مجله تن‌تن را به راه انداخت که بلافاصله با استقبال شدید مردم روبه‌رو شد.

شخصیت داستانی تن تن نود ساله شد

نود سالگی تن تن با انتشار نسخه جدیدی از یکی از داستان‌های جنجالی این شخصیت همراه شد. شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ اعلام کرد: شرکت ناشر آثار تن تن به مناسبت نود ساله شدن این شخصیت داستان‌های مصور، تصمیم گرفت نسخه جدید رنگی، دیجیتالی و سه زبانه «تن تن در کنگو» را منتشر کند. «تن تن در کنگو» یکی از مشهورترین و البته جنجال برانگیزترین داستان‌های تن تن است. این داستان برای نخستین بار در سال 1931 منتشر شد و به دلیل برخورد نژادپرستانه با شخصیت‌های آفریقایی به شدت مورد انتقاد است.

تاکنون دویست و سی میلیون نسخه از داستان‌های تن تن به هفتاد و هفت زبان در سراسر جهان فروخته شده است.

کد خبر 201515

برچسب‌ها