چمدان: گوتنبرگ به‌ دلیل قرارگرفتن دانشگاه گوتنبرگ و دانشگاه فناوری چالمرز، محل زندگی شمار زندگی از دانشجویان است و به‌ عنوان یکی از قطب‌های گردشگری دانشجویی سوئد شناخته می‌شود. شرکت خودروسازی وولو هم در سال 1927 در این شهر تاسیس شد و از آن‌ به‌ بعد گوتنبرگ از نظر صنایع خودروسازی دارای اهمیت شد.

گوتنبرگ میزبان «جشنواره فیلم گوتنبرگ» یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای هنری سالانه در منطقه اسکاندیناوی است که از سال 1979 همه ساله در این شهر برگزار می‌شود و در زمان برگزاری بیش‌ از 155هزار بازدیدکننده را از اقصی‌نقاط جهان جذب می‌کند.



 

باغ گیاه‌شناسی گوتنبرگ

گوتنبرگ با با‌غ‌های تاریخی زیبایش شناخته می‌شود. یکی از این باغ‌ها، باغ گیاه‌شناسی گوتنبرگ است که در فضایی به وسعت 175 هکتار در سال 1923 افتتاح شده است. این باغ زیبا در سال‌ 2003 در رقابت «زیباترین باغ اروپا» رتبه نخست را از آن خود کرد. گلخانه‌های این باغ محتوی حدود 4 هزار و 500 گونه گیاه از جمله هزار و 600 ارکیده است.



 

اسکانسن کرونان

به‌ دلیل اینکه بیشتر خانه‌های سلطنتی و نظامی این شهر در ابتدای تاسیس از چوب ساخته می‌شدند در حال حاضر تعداد کمی از معماری قرن 17 گوتنبرگ باقی مانده است. یکی از نمونه‌های نادر آجری قرن هفدهم دژ «اسکانسن کرونان» است که امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر شناخته می‌شود.



 

خانه گونبو

خانه گونبو؛ این خانه قرن هجدهمی به سبک نئوکلاسیک را بازرگان سوئدی جان هال ساخت. بعد از مرگ جان هال در سال 1802 این خانه به پسرش جان هال جونیور رسید. اما پسرش که تمام تجارتش را درمدت جنگ‌های ناپلئونی از دست داد مجبور شد خانه را با کل مبلمانش بفروشد. آخرین مالک خصوصی این خانه هیلدا اسپار بود که در سال 1948 درگذشت و این خانه از دهه 50 جز میراث شهرداری شد و امروزه به موزه تبدیل شده است. براساس اسناد تاریخی، شاه گوستاو سوم سوئد و ماری ترز فرانسه در این خانه از خانواده هال دیدن کرده‌اند و شاه گوستاو پنجم سوئد اوایل قرن بیستم در این خانه مهمان هیلدا اسپار بود. این خانه در سال 2001 محل برگزاری اجلاس اتحادیه اروپا در گوتنبرگ بود.



 

شبکه تراموای تاریخی گوتنبرگ

شبکه تراموای تاریخی گوتنبرگ از سال 1879 تاکنون بخشی از سامانه حمل‌ونقل عمومی این شهر است. خط ریلی این تراموا به با طول 160 کیلومتر و حدود 200 تراموا بزرگ‌ترین شبکه تراموای سوئد را ساخته‌ است. این تراموا سالانه بیش‌از 100میلیون سفر درون‌شهری را رقم می‌زند.



 

دژ دریایی آلوسبرگ

دژ دریایی آلوسبرگ در دهانه رود گوتا قرار دارد. این دژ که بین سال‌های 1653 تا 1701 ساخته شده از سال 1676 تا 1869 از تنها دسترسی سوئد به دریای شمال و اقیانوس اطلس محافظت می‌کرد.

کد خبر 196743

برچسب‌ها