چمدان: هنوز موضوع ساخت مجتمع تجاری به جای سرای ثبت ملی قاجاری و دستور کاهش ارتفاع بنا به دلیل شکستن حریم کاخ گلستان به نتیجه نرسیده است و به راحتی می‌توان تاورکرینی را که بالای این بنا خوش رقصی می‌کند، دید که پای سرای سیگارچی در تقاطع گلوبندک به میان می‌آید همان بنایی که گفته می‌شود فریبرز دولت آبادی معاون اسبق میراث فرهنگی کشور، مشاوره طرح آن است و از او به عنوان عضو شورای فنی استان تهران هم یاد می‌شود.



بهانه تخریب این بار تهیه کریدوری برای مترو پانزده خرداد است؟! چندین سال پیش موضوع زیرگذر 15 خرداد مطرح شده بود که در همان زمان هم با مخالفت شدید فعالان و اصحاب رسانه میراث فرهنگی اجرای آن به تأخیر افتاد و گویا اکنون قرعه به نام تخریب این بنای قاجاری رسیده است. حال شنیده می‌شود که برای ساخت چند طیقه زیر زمین و ایجاد یک کریدور شبه تجاری با شورای فنی تهران توافق‌هایی صورت گرفته است و مجوز این اقدام صادر شده است.

شورای فنی تهران در حالی اجازه تخریب و نوسازی با 10/5 متر ارتفاع و دو طبقه زیر زمین را صادر کرده است که به طور واضح به زیرزمین اشاره نکرده و اعلام شده که از زیر این بنا راهی به ایستگاه مترو متصل شود و یک کریدور ایجاد شود! حال این پرسش مطرح است که این اقدام چه کمکی به بازار خواهد کرد؟ ضمن آن که اخیراً شهرداری و بخش زیباسازی شهرداری روی جداره سرای 1080 مترمربع سیگارچی و سایر بناهای اطراف آن اقدامات بهسازی نسبتاً خوبی انجام داده‌اند و در حال حاضر این ساختمان یک بنای سرپا و سالم است. نکته قابل تأمل آن که بر سردر ورودی سرای سیگارچی حک شده: موقوفه منیر‌‌‌السلطنه 1311 ه.ق (1272 ه.ش).

 


حال پرسش آن است شورای فنی تهران چگونه چنین مجوزی را صادر کرده است؟ مگر این بنا در محدوده کاخ ثبت جهانی گلستان نیست و مگر بازار ثبت ملی نیست؟ این اقدامات بر اساس کدام یک از اصول میراث فرهنگی قابل اجرا است؟ آیا کاوش‌های باستان‌شناسی در این محدوده شکل گرفته است؟ آیا بنا خطری دارد و جان افراد را تهدید می‌کند؟ در این صورت کدام جلسه ایمن ‌سازی برگزار شده که اکنون حکم به تخریب بنایی با قدمت 125 سال می‌دهید؟ آیا لازم نیست این موضوع به لحاظ اهمیت و قرار گرفتن در محدوده ثبت جهانی از شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به سازمان مرکزی میراث فرهنگی ارجاع داده شود و در صورت تصویب و تأیید سازمان میراث فرهنگی قابل اجرا شود؟ آیا هادی احمدی مدیر کل بافت‌ها، محوطه‌ها و بناها و محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی حاضرند چنین ریسک بزرگی بکنند و حکم تخریب و ساخت کریدور زیر زمین برای یک بنای تاریخی موقوفه در دل بازار و محله تاریخی ارگ تهران را بدهند؟

 



چگونه دلاور بزرگ نیا (مدیر کل استان تهران)، سپیده سیروس‌نیا (معاون میراث فرهنگی وقت اداره کل میراث فرهنگی)، علی اکبر سعیدی،فریبرز دولت آبادی، علیرضا قلی نژاد پیربازاری (معاون فناوری و کاربردسازی پژوهشگاه میراث فرهنگی)، سید احمد محیط طباطبایی (مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری)، حسین رایتی مقدم، رکسانا سرکاری، محمدرضا نعمتی، اسکندر مختاری، اکبر تقی‌زاده، کیانوش تکلو، سامان کارگر به عنوان اعضای شورای فنی تهران در شهریور ماه با چنین مجوزی موافقت کرده‌اند؟ {اسناد در چمدان موجود است}

 



پیش‌تر هم اعضای شورای فنی تهران در اقدامی عجیب مجوز تخریب بنایی در ناصر خسرو و در حریم بلافصل کاخ گلستان را صادر کرده‌اند؟ آیا دستگاه‌های نظارتی به این موضوعات ورود پیدا خواهند کرد، در این صورت واکنش آنها به مجوزهای میراث فرهنگی برای ساخت و سازهای محدوده بازار چه خواهد بود؟ آیا علی اصغر مونسان از اقدامات شورای فنی تهران در محدوده بازار تهران مطلع است در این صورت چه اقدامی در خصوص اعضای شورای فنی و موضوعات میراث فرهنگی تهران انجام خواهد داد؟

 

کد خبر 184474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =