چمدان : فریدنرایش هوندات‌واسا، هنرمند و معمار اکسپرسیونیست اتریشی‌تبار اهل نیوزلند که سال 2000 در سن 71 سالگی با زندگی وداع کرد، معتقد بود که در طبیعت هیچ خط راستی وجود ندارد و تمام طبیعت از خطوط منحنی تشکیل شده‌ است. به‌ همین‌ علت او از سبک معماری خاصی برای ساختمان‌هایش استفاده می‌کرد: ساختمان‌هایی بدون خطوط راست.

تمام ساختمان‌هایی که او ساخته است از نظر ارگونومیک با خطوط منحنی و ازنظر اکولوژیکی با خصیصه‌‌های چشم‌اندازهای طبیعی یکپارچه شده‌اند.

این سبک معماری که به «معماری هوندات‌واسا» معروف است از سقف‌های ناصاف، پنجره‌های منحصربه‌فرد و پوشش گیاهی خودانگیخته استفاده می‌کند.

یکی از مجموعه ساختمان‌هایی که این معمار اتریشی‌تبار طراحی کرده است خانه‌های رونالد مک‌دونالد در آلمان است.

هوندات‌واسا در آگوست 1999 پیش‌طرح‌های اولیه برای 16 ساختمان‌ معروف به خانه‌های رونالد مک‌دونالد را در سراسر آلمان کشید که ویژه خانواده‌هایی طراحی شده بود که فرزندانشان در وضعیت پزشکی حاد قرار داشتند و در بیمارستان تحت درمان بودند.

نزدیکی این خانه‌ها به بیمارستان و طراحی خاص و سازگار با طبیعت آنها به بهبود سطح کیفی روحی این خانواده‌ها کمک می‌کرد.

یکی از این ساختمان‌ها نزدیک کلینیک دانشگاهی شهر اسن است. این ساختمان دارای 17 اتاق است که هریک از آنها از عناصر رنگی منحصربه‌فردی بهره گرفته‌اند.

باوجوداینکه نگرش هوندات‌واسا به جهان هستی و اعتقاد او مبنی بر منحنی بودن عالم بسیار جالب توجه است اما باید گفت که هرچند بیشتر جانداران اشکال غیرمنظم و منحنی دارند اما این‌گونه نیست که هیچ خط راستی در جهان وجود نداشته باشد.

یکی از جاندارانی که قطعا بدون خطوط منحنی است و کاملا از خطوط راست تشکیل شده باکتری هالوکوادراتوم است که ظاهری مکعبی دارد و بنابراین، می‌توان گفت که هوندات‌واسا از این نظر اشتباه می‌کرد.











[caption id="attachment_180577" align="aligncenter" width="571"] یکی از جاندارانی که قطعا بدون خطوط منحنی است و کاملا از خطوط راست تشکیل شده باکتری هالوکوادراتوم است که ظاهری مکعبی دارد[/caption]
کد خبر 180576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =