خواناسازی و احیای برج و بارو و دیوار جنوبی گنبد سلطانیه

چمدان : یحیی رحمتی مدیر‌کل میراث‌فرهنگی زنجان امروز ۱۱ دی ۹۶ درخصوص خوانا‌سازی، آماده‌سازی و احیای دیوار جنوبی گنبد سلطانیه گفت: «با توجه به اینکه گنبد سلطانیه در دوره ایلخانیان دارای دو دروازه اصلی بوده است، احیای این دروازه‌ها و برج و بارو‌ها می‌تواند نحوه خدمات و مراجعات عمومی و چگونگی ارتباط گنبد، برج و قلعه را با مردم بازنمایی کند.»

[related-post id="4753"]

او افزود: «در حال حاضر پروژه خوانا‌سازی سنگ‌ها و تهیه آن‌ها از این معدن آغاز شده است. همچنین آماده‌سازی و احیای بخشی از دیوار و برج و باروی قسمت جنوبی گنبد سلطانیه نزدیک به دو ماه است که در حال انجام است و هم‌اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.»

مدیر‌کل اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان تصریح کرد: «پیش‌بینی می‌ شود تا پایان دی امسال خوانا‌سازی و باززنده‌سازی بخشی از برج و باروی قسمت جنوبی که ادامه طرح جامع احیای برج و باروی گنبد سلطانیه است به اتمام برسد.»

او تأکید کرد: «پلان برج و بارو گنبد سلطانیه کاملاً موجود است به‌نحوی که در برخی قسمت‌ها پی سنگی و در دیگر بخش‌ها دیوار برج نزدیک به چهار متر می‌رسد. در نقاطی هم که مشخص نیست کار‌شناسان در حال خوانا‌سازی هستند تا این پازل تکمیل شود.»

رحمتی خاطرنشان کرد: «احیای دروازه‌ها و برج و باروی گنبد سلطانیه می‌تواند مسیر تازه‌ای برای بازدید‌کنندگان فراهم آورد. و گردشگری مجموعه را از محوطه ارگ با توجه به کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی به‌دست‌آمده را تسهیل کند و به غنای این بازدید‌ها بیفزاید.»

گنبد سلطانیه در دوره ایلخانیان از دو دروازه جنوبی و شمالی برخوردار بوده است که طبق گفته کار‌شناسان، دروازه جنوبی مختص رفت و آمد امرا و پادشاهان و دروازه شمالی مربوط به بار عام و مراجعات مردمی بود.

شهر سلطانیه در زمان پایتخت ایلخانیان در حالی در اوج رونق و فعالیت به سر می‌برد که گفته می‌شود، روزانه بیش از ۱۲هزار نفر از دروازه‌های شهر و گنبد تردد می‌کردند. از همین رو کار‌شناسان و متخصصان میراث‌فرهنگی برای کسب اطلاعات بیشتر از چگونگی ارتباط این شهر با مردم به خوانا‌سازی برج و بارو و دیوار جنوبی گنبد سلطانیه روی آوردند.
کد خبر 9854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =