چمدان : تابستان گذشته قطارهای دِمو در حومه دهلی‌نو در هندوستان با استفاده از 16 صفحه خورشیدی که روی سقف هر واگن نصب شده بود انرژی لازم برای روشنایی داخلی، دستگاه تهویه هوا و سیستم‌های برقی را تامین کردند تا مصرف انرژی موتورهای دیزل لوکوموتیو را کم کنند. اما اکنون در استرالیا، اولین قطار دنیا که تمام انرژی‌اش را از طریق صفحات خورشیدی تامین می‌کند راه‌اندازی شده است.

این قطار حمل‌ونقل ریلی مربوط به سال 1949 است که پس از تعمیر و تجهیز سقف آن به صفحات خورشیدی مجددا وارد عمل شده است. این صفحات خورشیدی قادرند 6.5 کیلووات انرژی تولید کنند که برای حرکت قطار روی خط سه کیلومتری بین خلیج بایرون و ساحل شمالی در مدت 10 دقیقه برای حمل 100 مسافر کافی است.

جرمی هلمز، مدیر توسعه شرکت راه‌آهن خلیج بایرون در خبر روابط‌عمومی این شرکت می‌گوید: «ما کل کشور را جست‌وجو کردیم و قطاری قدیمی و از رده خارج را یافتیم و آن را تعمیر کردیم و اکنون این قطار با یک منبع انرژی 4.5میلیارد ساله مجددا به خدمت بازگشته است.»

[related-post id="7760"]

[related-post id="4852"]

شهرهای نیوولز جنوبی در طول سال بیش‌از 200 روز آفتابی دارند اما در روزهای ابری هم می‌توان از انرژی ذخیره‌شده از روزهای قبل درون باتری‌های داخل قطار استفاده کرد.

درصورتی‌که هوای ابری چندروز به‌طول انجامد و ذخیره انرژی باتری‌ها هم تمام شود قطار به موتورهای دیزلی مجهز است که به‌عنوان آخرین گزینه به‌کار خواهند افتاد.

راه‌آهن بریتانیا هم درحال بررسی منابع تجدیدپذیر انرژی به‌ویژه انرژی خورشید به‌صورت ترکیبی با انرژی‌های فسیلی است. نتایج پژوهش جدیدی که محققان کالج امپریال لندن انجام داده‌اند نشان می‌دهد که از خورشید می‌توان 10 درصد انرژی لازم برای راه‌آهن بریتانیا را به‌خصوص در مناطقی که روزهای آفتابی بیشتری دارند تامین کرد.



 



 

کد خبر 9746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =