چمدان :  "فاطمه دانش یزدی" پیرامون موضوع آواربرداری غیر اصولی ساختمانی در بافت تاریخی شهر جهانی یزد گفت: با حضور یگان حفاظت و معاونت میراث فرهنگی کار آوار برداری تعطیل شد و در این خصوص واحد حقوقی اداره کل استان موضوع را پیگیری خواهد کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: پلاک ثبتی شماره 3126 بخش 3 یزد از طریق شهرداری در سال 1392 از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد جهت ساخت و ساز و اخذ پروانه برای 3 طبقه استعلام به عمل می آورد که توسط اداره کل با توجه به مخروبه بودن بنا و عدم وجود ارزش تاریخی با تخریب و نوسازی موافقت می گردد؛ البته این موافقت منوط به تایید نقشه های معماری طبق ضوابط بافت قدیم یزد در طبقات زیرزمین و همکف بوده است. در سال 1393 مالک نسبت به ارسال نقشه های معماری جهت بررسی اقدام و در سال 1394 نقشه ها با توجه به ضوابط بافت تاریخی یزد تایید و به شهرداری ناحیه تاریخی ارسال می گردد و براساس آن پروانه ساخت توسط شهرداری صادر می گردد.

با توجه به اینکه بخشی از ساختمان از سال 1392 مخروبه بوده، مالک براساس مجوز قبلی نسبت به تخریب بخش های باقی مانده به صورت دستی اقدام نموده است. تصاویر و اقدامات روز جمعه 8 دی ماه نیز مربوط به آوار برداری و نخاله برداری تخریب های موجود هست که با بیل مکانیکی در حال انجام بوده است که با حضور نیروهای یگان حفاظت و فنی میراث استان تعطیل شد.

[related-post id="9356"]

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، و تغییر برخی شرایط ورود ماشین آلات سنگین به محدوده عرصه بافت جهانی مشکل آفرین است و می بایست با روش های دیگری آواربرداری ها و اقدامات در راستای توسعه و حفاظت صورت بگیرد که در این مورد با مالک این بنا مذاکره شده است تا تجدید بنای فوق با حمایت های لازم از سوی میراث فرهنگی و در نظر گرفتن کلیه ضوابط عرصه و صرفاً با بهره مندی از شیوه ساخت و تکنیک های سنتی انجام شود و براین اساس می بایست براساس شرایط جدید پروانه صادره و نقشه های معماری مورد تجدید نظر قرار گیرد.

دانش یزدی ضمن تشکر از حساسیت های خوبی که در سطح جامعه محلی و ملی در خصوص بناها و بافت تاریخی یزد وجود دارد خواستار آن شد تا همه اعم از سازمان های متولی، رسانه ها و مردم به گونه ای عمل نماییم تا خدای نکرده نشان شهر تاریخی جهانی یزد خدشه دار نگشته و نام یزد و فرهنگ و تاریخ بلند آوازه اش پیوسته در مجامع بین المللی خوش بدرخشد.
کد خبر 9391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =