چمدان : طبق مشاهدات میدانی خبرنگار چمدان امروز صبح 8 دی ماه 96 ، یک خانه در عرصه ثبت جهانى بافت تاریخی یزد واقع در پشت مسجد جامع را که بخشى از یک خانه تاريخى بود با ماشین آلات سنگین تخریب کردند.

در حالی آوردن ماشين آلات سنگين به بافت تاریخی یزد خلاف قانون است که به گفته مالك خانه اين تخريب با مجوز شهردارى و ميراث انجام شده است.

 

[caption id="attachment_9357" align="aligncenter" width="800"] یک خانه در عرصه ثبت جهانى بافت تاریخی یزد واقع در پشت مسجد جامع را که بخشى از یک خانه تاريخى بود با ماشین آلات سنگین تخریب کردند | عکس: آیسان زرفام [/caption]

 

[caption id="attachment_9358" align="aligncenter" width="800"] ماشين آلات سنگين به بافت تاریخی یزد خلاف قانون است | عکس: آیسان زرفام[/caption]

 

پیشتر مسئولان میراث فرهنگی در مورد تخریب یک خانه تاریخی در محدوده بافت تاریخی یزد گفته بودند: «اکنون این پرونده در حال بررسی است، اما همه بر این موضوع توافق دارند که ورود لودر و یا ماشین آلات سنگین به بافت تاریخی یزد ممنوع است. اگر در این زمینه تخلفی در ارائه مجوز به تخریب این خانه وجود داشته باشد ما با آن برخورد کرده و به رسانه‌ها اطلاع خواهیم داد.»



 

همچنین محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کل کشور در این زمینه گفته بود: ساخت خانه‌های خشتی از لحاظ نظام مهندسی مورد قبول نیست، در این زمینه تلاش شده تا وزارت راه، مسکن و شهرسازی و هیات‌های علمی در یزد و مدیران محلی و مرکز تحقیقات مسکن را درگیر این موضوع کنیم که به سمت ارائه یک دستورالعمل درباره آن برویم. نباید در آینده ساختمان بتنی و فلزی ساخته شود بلکه باید ساختمان‌ها با روش گلی اما دانش سنتی و استاندارد مناسب بنا شوند.



پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در حالی به شورای میراث جهانی یونسکو رفت که گفته می‌شد این شورا (ایکوموس) به دلایلی از جمله ساخت وساز غیرقانونی در حریم بافت تاریخی، تجاوز به حریم باغ دولت آباد و عدم امکان ساخت وساز با مصالح خشت وگلی در شهر یزد، نظر مثبتی بر روی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد نداشت. مهم‌ترین ایراد ایکوموس به پرونده ثبت جهانی یزد، ساخت سازه‌های بتنی در محله زرتشتیان بود. همچنین نبود مدیریت یکپارچه در مدیریت شهری بافت تاریخی و نبود امکان ساخت و ساز خشت و گلی در شهر یزد طبق ضوابط شهرسازی از جمله دیگر ایرادات مهم ایکوموس به این پرونده بود. اما سرانجام با تلاش مسئولان ایرانی، کمیته میراث جهانی یونسکو در ادامه چهل و یکمین اجلاس خود در کراکوف لهستان روز یکشنبه ۹ جولای ۲۰۱۷، شهر تاریخی یزد را با ۷۰۰ هکتار حریم و ۲۰۰ هکتار عرصه در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.
کد خبر 9356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =