مرمت اضطراری مسجد جامع ساوه رو به پایان است

چمدان : سیدمحمد حسینی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مسجد جامع ساوه یکی از منحصر به فردترین بناهای دوران سلجوقی است چرا که از زمان ساخت بنا تاکنون در دوره های مختلف تاریخی نوسازی شده و از بنای ابتدایی اکنون چیز زیادی باقی نمانده است.

وی افزود: شاخصه دیگر این بنا وجود بارقه هایی از ادوار پیشا اسلامی، ابتدای دوره اسلامی و دوره صفویه است. احتمالا این بنا که از خشت و گل ساخته شده پیش از ورود اسلام به عنوان آتشکده استوار بوده و بعد از ورود اسلام به عنوان مسجد کاربرد پیدا کرده است.

حسینی ادامه داد: با توجه به جایگاه چنین بنایی هر ساله می‌بایست مرمت های مورد نیاز این بنا انجام گیرد و در سال جاری نیز با نظر کارشناسان مبنی بر نیاز بام مسجد به تعمیر و مرمت اضطراری، این عملیات اجرا شده و در مراحل پایانی است.

او ادامه داد: مرمت و بندکشی جداره های آجری و همچنین اجرای سامانه نورپردازی نیز پروژه های دیگری هستند که امسال در مسجد جامع ساوه انجام می گیرد. برای انجام این عملیات اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال تا کنون هزینه شده است.

حسینی همچنین در پایان افزود: با اتمام این پروژه ها بویژه پروژه نورپردازی، این بنای مهم تاریخی جلوه ای تازه پیدا می کند و زینت بخش شب های شهرستان ساوه خواهد بود.
کد خبر 9148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =