چمدان : ژاپن از لحاظ زیبایی یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا محسوب می‌شود. با وجود پیشرفت فناوری در این کشور، ژاپن جزو یکی از سنتی‌ترین کشورهای دنیا به‌شمار می‌رود. اگر قصد دارید از سفر  به ژاپن لذت ببرید و فرهنگ این کشور را به‌خوبی حس کنید، بهتر است به نکاتی در خصوص رفتار در اماکن عمومی توجه کنید.

1- قوانین استفاده از چپستیک را نشکنید: هنگام استفاده از چپستیک یا چوب‌های مخصوص غذاخوری فراموش نکنید که هرگز آنها را به‌صورت عمودی در ظرف نگذارید و حتما آن‌ها روی پایه‌های مخصوصشان کنار ظرف قرار بدهید.

2- در خانه کفش نپوشید: اگر به خانه‌ای وارد می‌شوید حتما کفش‌هایتان را در بیاورید و از دمپایی‌های جلوی در استفاده کنید.  در فرهنگ ژاپنی راه‌رفتن در خانه با کفش بی‌احترامی محسوب می‌شود.

3-صف را همیشه رعایت کنید: ژاپنی‌ها شدیدا به صف‌های منظم و یک نفره اهمیت می‌دهند. بنابراین اگر در مکانی شلوغ بودید حتما صف را برای ورود رعایت کنید.

4- در حین قدم زدن چیزی نخورید و نیاشامید: در ژاپن با وجود رستوران‌های سرپایی و ماشین‌های نوشیدنی فراوان، قدم‌زدن و غذا خوردن خارج از ادب به حساب می‌آید پس اگر قصد دارید چیزی بخورید در همان مکان ایستاده و پس‌از خوردن، زباله‌های خود را دور بریزید و حرکت کنید.

5- قبل از دوش گرفتن از وان حمام استفاده نکنید: اکثر خانه‌های ژاپنی وانی مخصوص به نام «فورو» دارند. این وان برای شست‌وشو استفاده نمی‌شود و صرفا برای آرامش بخشیدن ساخته شده است. این وان‌ها معمولا با آب گرم پر شده و همواره پر می‌ماند. اگر قصد دارید از یکی از حمام‌های عمومی استفاده کنید به خاطر داشته باشید که قبل از ورود به وان حتما دوش بگیرید.

6- انعام ندهید: برخلاف اکثر کشورهای جهان انعام دادن در این کشور مرسوم نیست و حتی نوعی توهین به‌شمار می‌رود. هزینه سرویس عموما در صورت‌حساب اصلی شما اضافه خواهد شد.

7- با صدای بلند با تلفن صحبت نکنید: ژاپن کشوری شلوغ و پر رفت و آمد است. شهروندان ژاپنی با توجه به این مساله سعی بر این دارند که با همهمه این شلوغی را برای خود سخت نکنند. در هنگام رفت و آمد در اماکن عمومی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی به یاد داشته باشید بلند حرف نزنید و به حقوق شهروندان دیگر احترام بگذارید.

8- با انگشت به چیزی اشاره نکنید: در فرهنگ ژاپنی اشاره با انگشت حرکتی توهین‌آمیز  شناخته می‌شود. اگر قصد دارید تا به چیزی اشاره کنید می‌توانید دستتان را در آن جهت تکان دهید.

9- با یک دست چیزی را ندهید و نگیرید: در حین گرفتن یا دادن چیزی مانند پول یا کارت حتما آن را با دو دست گرفته و تقدیم کنید. استفاده از یک دست در ژاپن کوچک شمردن طرف مقابل محسوب شده و توهین‌آمیز است.

 
کد خبر 9102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =