چمدان : تولد این بنا در دوره زندیه رقم خورد. سیدابوالحسن خان بیگلربیگی حاکم کرمان در سال 1159 شمسی این عمارت را در باغی در محله زریسف کرمان بنا می‌کند.

11 سال ساخت این بنا به طول می‌انجامد تا عمارت مشهور به باغ آقا با مقرنس‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها، ستون‌های سنگی و تزئینات گچبری در خور حاکم کرمان می‌شود.

[caption id="attachment_8809" align="aligncenter" width="1280"] مقرنس‌کاری عمارت باغ آقا | عکس: آیسان زرفام[/caption]

سال‌های متمادی این عمارت محل سکونت حاکم کرمان بود تا آنکه در روایات مربوط به حمله هولناک آقا محمد خان نام این عمارت در تاریخ دوباره مطرح می‌شود.

به گفته محمدعلی گلاب زاده پژوهشگر تاريخ و رئيس سابق موسسه فرهنگی كرمان شناسی،  لطفعلی خان زند که به پشت دروازه‌های کرمان می‌رسد، سیدابوالحسن خان بیگلربیگی برایش پیغام می‌فرستد که صلاح نیست به مرکز شهر بیاید و خانه باغ محله زریسف را پیشکش خان زند می‌کند تا در آنجا پنهان شود.

اگر لطفعلی خان می‌پذیرفت و عمارت باغ آقا را ماوای خود می‌کرد شاید در کرمان دریای خون راه نمی‌افتاد اما افسوس که تاریخ جور دیگری رقم می‌خورد.

[caption id="attachment_8807" align="aligncenter" width="768"] عکس: آیسان زرفام[/caption]

سال‌ها گذشت انگلیسی‌ها هندوستان را (که پاکستان هم جزئی از آن بود) در اختیار گرفتند و شرق ایران برایشان اهمیتی خاص پیدا کرد چرا که  دروازه هندوستان به حساب می‌آمد.

در این هنگام است که ژنرال پرسی سایکس مامور می‌شود که کنسولگری انگلستان را در کرمان برپا کند. او با خواهرش به کرمان می‌آیند و عمارت باغ آقا را برای کنسولگری خریداری‌ می‌کنند.

[caption id="attachment_8805" align="aligncenter" width="768"] کاشی‌کاری‌های عمارت باغ آقا - عکس: آیسان زرفام[/caption]

اما مدتی بعد پای نفت که وسط می‌آید سرنوشت عمارت هم مانند سرنوشت همه ایران تغییر می‌کند و از آن پس همانند هرچیز دیگری در ایران، داستان این عمارت هم عوض می‌شود.

ساختمان کنسولگری به شرکت نفت-ایران و انگلیس واگذار شده و از آن روز تاکنون نفت با سرنوشت عمارت گره ‌می‌خورد و دوره‌ای جدید از حیات این عمارت آغاز می‌شود.

[caption id="attachment_8801" align="aligncenter" width="768"] عمارت باغ آقا در حال تبدیل شدن به موزه نفت است | عکس: آیسان زرفام[/caption]

در سال 1329 که نفت ملی می‌شود عمارت نیز به شرکت نفت واگذار می‌شود، عمارتی که کم‌کم در اطراف آن خانه‌های سازمانی شرکت نفتی‌های کرمان جای گرفته‌است.



عمارت در همه این سال‌ها پا برجا می‌ماند، تا آنکه عاقبت در سال 1394 مالک عمارت یعنی  شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به همراه دفتر موزه‌ها و اسناد وزارت نفت تصمیم به مرمت این بنا می‌گیرند.

[caption id="attachment_8799" align="aligncenter" width="1280"] موزه نفت شرق کشور به زودی افتتاح می‌شود | عکس: آیسان زرفام[/caption]

عمارت باغ آقا این روزها مراحل آخر مرمت خود را می‌گذراند، مقرنس‌ دوباره جان گرفته، کاشی‌ها دوباره رنگ گرفته و به زودی عمارت باغ آقا با آن سرگذشت پر فراز و نشیبش موزه نفت منطقه شرق ایران می‌شود.

[caption id="attachment_8803" align="aligncenter" width="768"] عمارت باغ آقا در حال مرمت است | عکس: آیسان زرفام[/caption]
کد خبر 8796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =