چمدان :  آرش خدایی قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حالی افزایش ۴ برابری قیمت پروازهای داخلی در برخی مسیرها را انکار کرده که نرخ بلیت‌ها همچنان به پرواز خود ادامه می‌دهد و در یک نمونه نرخ بلیت پرواز رفت و برگشت تهران - کیش به ۲.۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی تاکید کرد: به شدت با شرکت‌های هواپیمایی سخت‌گیری می‌کنیم تا خودشان سیستم مدیریت هزینه و درآمد داشته باشند و بلیت‌های خود را بفروشند. اگر واقعا در بازار کششی جهت پرداخت پول بالاتری برای یک بلیت، چرا نباید این پول را شرکت هواپیمایی کسب کند چرا باید به چارترکننده بدهد.

وی افزود:‌ برخی از ایرلاین‌ها با چارترکنندگان قراردادهایی دارند و می‌گویند به آن متعهدیم. ابزاری که ما داریم این است که پرواز را کنسل کنیم اما اگر پرواز را کنسل کنیم باز به مردم فشار می‌آید.

خدایی درباره گرانی بلیت پروازهای داخلی نیز تسنیم گفت: در سرجمع حمل‌ونقل هوایی به هیچ عنوان افزایش چهار برابری که هیچی، سه برابر، دو برابر حتی 70، 80 درصد نداشته‌ایم و نداریم. الان شروع می‌شود به ثابت شدن و کاهش قیمت.

[related-post id="86200"]

[caption id="attachment_92669" align="aligncenter" width="480"] عکس از ایسنا[/caption]

رئیس سازمان هواپیمایی: جوگیر نشویم

علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در سی و چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با بیان این‌که استفاده از هواپیما در ایران به یک کالای لوکس تبدیل شده است، گفت:‌ بازگشت به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی کشور است و نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم.

وی اضافه کرد: متاسفانه استفاده از هواپیما در کشور ما به یک کالای لوکس تبدیل شد این در حالی است که در دنیا برنامه‌ها به سمتی پیش می‌رود که سفرهای ارزان ایجاد شود چراکه سفر یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی کشورها محسوب می‌شود.

عابدزاده ادامه داد: متاسفانه نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی، خسارات زیادی وارد کرده است، اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی‌گرفت صنعت هواپیمایی کشور از بین می‌رفت. یکی از مسائلی که تا دو سال قبل داشتیم این بود که خطوط هوایی نمی‌توانستند پول سوخت خود را بپردازند، آزادسازی نگرش‌ها را عوض کرد هرچند برخی مشکلات وجود دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: باید تلاش کنیم این اتفاقی که در نرخ بلیت هواپیما افتاده به روند درستی که این صنعت در پیش گرفته لطمه نزند، سیاست‌هایی که امروز در سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می‌شود، توسعه‌ای است، قوانین جدیدی در حوزه نظارت در پیش گرفته شده تا بحث ایمنی و استاندارد در بالاترین سطح رعایت شود.

وی گفت: بازگشتن به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی کشور است، نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم، حمل و نقل هوایی عیار سنجش توسعه کشور است به همین منظور لازم است نگاه ویژه به آن داشت و نباید روند درستی که در این حوزه ایجاد شده است را متوقف کنیم.

[related-post id="82780"]

حال و هوای دو فرودگاه بزرگ پایتخت بعد از افزایش قیمت‌ها

فرودگاه مهرآباد تهران به عنوان اصلی‌ترین فرودگاه پروازهای داخلی کشور که در طول سال رقمی نزدیک به ۲۰ میلیون مسافر را جابجا می‌کند، این روزها آرام‌تر از ماه‌های گذشته فعالیت می‌کند.

مشاهدات در دو ترمینال این فرودگاه نشان از آن دارد که هرچند برنامه‌های پروازی طبق روال گذشته در دستور کار هستند و با توجه به افزایش نسبی ناوگان در طول ماه‌های گذشته، انتخاب مسافران برای پروازهای داخلی بالاتر رفته اما امروز این ایرلاین‌ها مسافران کمتری دارند.

درصد قابل توجهی از پروازهای شرکت‌های داخلی در ساعات باقی مانده به پرواز هنوز ظرفیت خالی دارند و شرکت‌ها نرخ‌های داخل فرودگاه را نیز نسبت به سامانه‌های فروش بلیت تغییر نداده‌اند.

گفت‌وگو با مسئولان یکی از ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد نشان می‌دهد که روال کار و برنامه‌ریزی در فرودگاه تغییر نکرده و این ایرلاین‌ها هستند که باید ظرفیت کامل خود برای جذب مسافر را فعال کنند.

در صف تحویل بار مسافران - حتی برای مسیرهای پر تقاضا و پرترافیک - تعداد مسافرانی که در انتظار ایستاده‌اند چندان زیاد نیست و بر خلاف سابقه پر ازدحام ثبت شده از ترمینال‌های مهرآباد، به نظر می‌رسد که فعلا یک آرامش توام با انتظار در رابطه با سیاست‌های آینده وجود دارد.

یکی از مسافران حاضر در مهرآباد نیاز جدی برای رسیدن به مقصد در کوتاه‌ترین زمان ممکن را تنها دلیل خود برای استفاده از حمل و نقل هوایی می‌داند و معتقد است که جز در موارد خاص، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از حمل و نقل ریلی و جاده‌ای استفاده کنند زیرا در بسیاری از مسیرها قیمت سفر زمینی یک دهم نرخ بلیت پروازهای داخلی است.

[caption id="attachment_92662" align="aligncenter" width="480"] عکس از ایسنا[/caption]

[related-post id="42678"]

اگر شوک قیمتی به وجود آمده در پروازهای داخلی در حد چند صد هزار تومان بوده، پروازهای بین‌المللی در طول روزهای گذشته افزایش قیمت چند میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند و هرچند مسافران این خطوط بعضا از نظر منابع مالی قابل قیاس نیستند، اما برای دانشجویان، بیماران و مسافرانی که قصد انجام یک سفر تفریحی کوتاه مدت را دارند، بالا رفتن چند میلیون تومانی نرخ بلیت عملا استفاده از پرواز را غیر ممکن کرده است.

با این وجود ترمینال مسافرگیری امام خمینی (ره) شرایطی عادی دارد و پروازها طبق روال گذشته انجام می شوند؛ هر چند تعداد مسافران نسبت به گذشته کمتر شده است.

یکی از مسئولان فرودگاه امام خمینی (ره) می‌گوید: در حال حاضر نقطه اتکای اصلی سفرهای خارجی به مسافرانی است که سفر اقتصادی و تجاری انجام می دهند و اصلی‌ترین نگرانی، مربوط به احتمال کاهش تعداد مسافران توریستی است.

این نگرانی به خوبی خود را در افزایش قیمت‌های به وجود آمده در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد. در شرایطی که در ابتدای تابستان، مسافران می‌توانستند با حدود یک میلیون تومان، بلیت رفت و برگشت به برخی شهرهای کشورهای منطقه را خریداری کنند، این نرخ‌ها امروز به مرز سه میلیون تومان رسیده و تحت تاثیر افزایش قیمت ارز، هزینه‌های تورها نیز به شکل جدی بالا رفته است.

در کنار کاهش قطعی تعداد مسافران بین‌المللی، دو نکته در این بین اهمیت زیادی دارد؛ نکاتی که مسئولان ایستگاه‌ یکی از ایرلاین‌های داخلی در فرودگاه امام (ره) نیز آن را تصدیق می‌کند. نکته نخست بحث خرید بلیت سفرهای خارجی از چند هفته قبل است. از این رو بسیاری از مسافرانی که در فرودگاه امام (ره) حضور دارند، بلیت خود را با نرخ‌های گذشته خریده‌اند و احتمالا چند هفته زمان لازم خواهد بود تا بتوان تاثیر دقیق افزایش قیمت‌ها را بر کاهش تعداد مسافران پروازهای خارجی رصد کرد. از سوی دیگر ایرلاین‌های داخلی در قیاس با خارجی‌ها افزایش قیمت کمتری داشته‌اند و از این رو تقاضا برای پروازهای آنها بیشتر است.

ایسنا نوشته است: یکی از پروازهای ایرلاین‌ اماراتی که تهران را به مقصد دوبی ترک می‌کرد، در شرایطی که بیش از ۳۰۰ مسافر ظرفیت داشت پرواز خود را با ۶۶ مسافر انجام داد و این یعنی هواپیما با حدود یک پنجم ظرفیت نهایی خود پرواز کرده است.

[caption id="attachment_92661" align="aligncenter" width="480"] عکس از ایسنا[/caption]

[related-post id="92409"]

در چنین فضایی شاید ایرلاین‌های داخلی چاره‌ای جز مدیریت شرایط و تداوم حضور در پروازهای داخلی نداشته باشند، اما قطعا ایرلاین‌های خارجی که با هدف کسب سود وارد بازار ایران شده‌اند، با تغییرات نرخی به وجود آمده و کاهش تقاضا شاید بسیاری از آنها تصمیم بگیرند در آینده نزدیک یا پروازهایشان را کاهش دهند یا به طور کل عطای ماندن در ایران را به لقایش ببخشند؛ تصمیمی که می‌تواند برای صنعت هوایی ایران در آینده نزدیک بسیار گران تمام شود.

[related-post id="58339"]
کد خبر 86507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =