چمدان :  اقدامات دولت در چند ماه اخیر برای حذف سفر خارجی از سبد قشر متوسط جامعه (افزایش عجیب عوارض خروج از کشور و حذف ارز مسافرتی)، این روزها رنگ و بوی تلخ‌تری به خود گرفته است به طوری که خانواده‌های ایرانی تقریبا باید سفر با هواپیما در داخل کشور را نیز به فراموشی بسپارند.

نرخ عجیب بلیت هواپیما پس از حذف ارز دولتی ایرلاین‌ها روزهای عجیبی را برای گردشگری داخلی رقم زده است و به نظر می‌رسد هیچ عزم و اراده‌ای برای جبران وجود ندارد و گردشگری داخلی و بالتبع مشاغل این حوزه را در خطر جدی رکود و حذف قرار داده است.

[related-post id="73515"]

عصر ایران در گزارشی تصاویر جدیدترین نرخ بلیت‌های هواپیما در برخی مسیرهای داخلی را منتشر کرده و نوشته است: پس از افزایش جهشی قیمت بلیت پروازهای خارجی، چند روزی است نوبت به پروازهای داخلی رسیده است که با افزایش نجومی قیمت بلیت، کاهش مسافر را تجربه کنند.

به عنوان مثال اگر کسی امروز قصد سفر از تهران به شیراز را داشته باشد مطابق با نرخ اعلام شده برای پرواز ایران ایر باید نفری 834 هزار تومان در نوع اکونومی و 1 میلیون و 200 هزار تومان در نوع بیزنس برای فقط برای سفر رفت بپردازد! حال اگر یک خانواده 4 نفره قصد سفر به شیراز را داشته باشند برای یک سفر رفت و برگشت به این شهر باید 6 میلیون 672 هزار تومان فقط برای خرید بلیت - آن هم عادی و اکونومیک و نه بیزینس کلاس- بپردازند!





نرخ بلیت هواپیما برای سفر به سایر شهرها نیز به همین صورت بالا رفته به طوری که برای پرواز تهران به مشهد نیز ارقامی شامل 400 تا 538 هزار تومان و برای سفر از تهران به رشت 428 هزار تومان باید برای هر نفر پرداخت شود.

قیمت برخی دیگر از مسیرها نیز به شرح زیر است:

* سفر از اصفهان به شیراز نفری 591 هزار تومان
* سفر تهران به همدان از 260 هزار تا 340 هزار تومان
* سفر بند عباس به شیراز از نفری 327 هزار تومان تا 591 هزار تومان
* سفر از تبریز به مشهد از نفری 395 هزار تومان تا 439 هزار تومان
* سفر از ارومیه به تهران با پرواز ایران ایر برای بعد از تعطیلات 665 هزار تومان و در نوع بیزنس 962 هزار تومان





 

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در مورد وضعیت قیمت بلیت پروازهای داخلی پس از سیاست‌های جدید ارزی گفت: قطعا در پروازهای داخلی افزایش قیمت خواهیم داشت. پیش از سیاست‌های جدید ارزی در فروردین ماه، خطوط هواپیمایی داخلی بر اساس ارز ۳۵۰۰ تومانی هزینه و بر همان اساس قیمت بلیت را مشخص می‌کردند، بعد از تغییرات فروردین ماه قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان شد.

وی ادامه داد: اکنون با سیاست‌های جدید ارزی، خطوط هواپیمایی باید ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌ها و با قیمت ارز ثانویه که اکنون حدود ۸ تا ۹ هزار تومان است تامین کنند بنابراین قیمت بلیت‌های داخلی حداقل ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در مورد علت تاثیر قیمت ارز بر مسیرهای داخلی توضیح داد: صنعت هواپیمایی به شدت وابسته به خارج از کشور است. بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت های هواپیمایی ارزی است، این شرکت‌ها برای تعمیر، نگهداری، تامین قطعات، اجاره هواپیما، حتی خرید روغن هواپیما و بسیاری موارد دیگر نیاز به ارز دارند.

اسعدی سامانی در مورد قیمت بلیت پروازهای خارجی اظهار کرد: پیش از این به صورت هفتگی قیمت ارز چک می‌شد و قیمت دلار ۴۲۰۰ هزار تومان بود  و معادل آن قیمت برای بلیت‌ها تعیین می‌شد و شرکت‌ها ارز خود را از بانک مرکزی دریافت می‌کردند  اما اکنون گفته شده قیمت‌ها بر اساس قیمت ارز در  سایت سنا تعیین می شود که به طور میانگین اکنون ۹۰۰۰ تومان است بنابراین قیمت پروازهای خروجی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت.

او در پاسخ به اینکه چنین وضعیتی موجب خواهد شد مسافران پروازهای شرکت‌های هواپیمایی خارجی را به داخلی ترجیح ‌دهند به چمدان گفت: در حال پیگیری هستیم تا به شرکت‌های داخلی برای این پروازها ارز با قیمت ارز کالاهای اساسی تعلق بگیرد، در این صورت این اتفاق رخ  نخواهد داد، البته در این وضعیت به طور کلی شاهد کاهش شدید مسافران خواهیم بود.

رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: با توجه به تصویب هیات وزیران و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و به روز رسانی نرخ تسعیر ارز، تمام شرکت‌های هوایی ملزمند در تعیین بهای بلیت خود نرخ سامانه سنا را ملاک عمل قرار دهند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز به افزایش عجیب بلیت هواپیما واکنش نشان داد و گفت: حفظ صنعت هوانوردی در شرایط موجود مهمتر از نرخ بلیت هواپیماست. اظهارات وزیر راه و شهرسازی را در ویدئوی زیر ببینید.

 

 
کد خبر 82780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =