روستای الیمستان از توابع شهرستان آمل در استان مازندران و از توابع دهستان چلاو است. الیمستان از دو کلمه الیم به معنای آلو و مستان به معنای باغ و بوستان تشکیل شده است.

قله امامزاده قاسم در ارتفاع ۲۵۰۴ متری قرار دارد که مسیر صعود آن از راه جنگل الیمستان میسر است.

برای رسیدن به این منطقه از طرف آمل در ۳۰ کیلومتری جاده هراز حدودا ۵۰۰ متری نرسیده به اولین تونل در سمت چپ جاده آسفالته ای وجود دارد که تا قبل از جنگل کمتر از ۱۰ کیلومتر است. این منطقه به خاطر زیبایی قوف العاده ای که دارد توریست ها، کوهنوردان و طبیعت گردان زیادی به آنجا می روند.

گروه ما دوستان گروه کوهیار به تعداد ۱۵ نفر با یک مینی بوس از بابل در صبح جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۲ در ساعت ۵:۳۰ دقیقه حرکت کردیم و بعد از رسیدن به جاده فرعی هراز مسیر سر بالایی را پی گرفتیم. بعد از عبور از کنار مرغداری محل از روستای لهاش هم گذشتیم. قبل از رسیدن به جنگل روی چند درخت  کنار خیابان چند پرنده و یک قرقاول قشنگ نشسته بود.

محل پارک ماشین و ابتدای جنگل نوردی برای رسیدن به قله

بالاخره حدود ساعت ۶:۴۵ به نزدیکی های روستای الیمستان که تابلویی مسیر جنگلی برای رسیدن به قله را نشان می دهد، رسیدیم. ظاهرا جزو نفرات اول بودیم چون فقط دو ماشین شخصی از کوهنوردان در اینجا کنار جنگل پارک شده بود.

جنگل الیمستان

افراد گروه کوله پشتی ها را برداشته و مسیر جنگلی که توسط تابلو مشخص شده بود را پیمودیم.

ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح از ابتدای ورودی قله که وارد جنگل شدیم مسیر جنگلی با یک شیپ به سمت قله می رفت و همین امر (در ارتفاع بودن جنگل) باعث شد که در  گرمای تابستان جنگل دارای هوای خنکی  باشد.

جنگل الیمستان در یک روز پاییزی

من اولین بار بود که این مسیر را می پیمودم اما برای دیگر افراد گروه مسیری آشنا بود. با اینکه گروه جی پی اس برای مسیر یابی به همراه داشت ولی در داخل جنگل مسیر بوسیله تابلو مشخص شده بود.

از میان جنگل فوق العاده زیبا در ارتفاع با توجه به تابلو عبور می کردیم چون صبح زود حرکت کرده بودیم کسی را در مسیر نمی بینیم و هر از گاهی از این مناظر زیبای جنگلی عکسی می گرفتیم.

مرتع سرسبز بین دو مسیر جنگلی

بعد از حدود یک ساعتی جنگل نوردی به یک مرتع و چراگاه سر سبزی رسیدیم که دیدن قله پر صلابت دماوند که بسیار هم زیبا و قشنگ است، واقعا دیدنی است. به خاطر هوای مطبوع و چشم اندازی که دارد خانواده های زیادی برای تفریح و استراحت از تهران و مازندران در فصل بهار و تابستان و روزهای آفتابی در اینجا اطراق می کنند.

این مرتع بعد از عبور از میان جنگلی که سربالایی است وسیع و هموار و محلی خوب برای استراحت است.

متاسفانه در همه جای جنگل مازندران گله های گاو را در میان جنگل می بینید که واقعا به جنگل صدمه می زنند. و تا حالا هم کسی از مسئولین نتوانسته و یا نخواسته راهکار مناسبی برای بیرون راندن اینها که جنگل ها را چراگاه خود قرار دادند و مشغول تخریب آنها هستند، پیدا کند.

چون قصد ما رسیدن به قله امامزاده قاسم است لذا از این مرتع عبور کردیم و مرحله دوم جنگل نوردی را شروع کردیم. باز هم جنگلی پر درخت در یک روز پاییزی با رنگ های گوناگون و الوان پاییزی و خش خش برگ های خشک بر روی زمین که زیبایی فضا را دو چندان می کند.

مرحله دوم مسیر جنگلی را بر اساس تابلوی راهنما ادامه دادیم و باز هم حدود یک ساعتی این مسیر را پی گرفتیم که کم کم ارتفاع زیاد تر می شد و تعداد درختان جنگل هم کمتر می شد.

ولیک قرمز

از گروه پانزده نفره مان ۸ نفر در انتهای مسیر جنگل ماندند و ما هفت نفر مسیر مرحله سوم که کوهستانی است را پیش گرفتیم و برای رسیدن به قله از جنگل خارج شدیم.

قله دماوند همچنان در سمت راستمان نظاره گر ماست و ما هم راه را ادامه می دهیم. در این مسیر کوهستانی فقط یک گروه ۵-۶ نفره جلوتر از ما در حال صعود بودند.

نمایی از قله امامزاده قاسم در ارتفاع ۲۵۰۴

در پایین قله علاوه بر کلبه چوپان کلبه هایی هم برای اجاره به کوهنوردان وجود دارد.

کلبه چوپان در دامنه قله

گروه کوهنوردی کوهیار

در مسیر قله به دو چاله بزرگ برخورد کردیم که معروف به پای رستم است. بعضی ها می گویند که محل اصابت شهاب سنگ است اما احتمالا این دو محل چشمه آبی بوده که سالیانی بسیار دور خشک شده است.

دامنه قله امامزاده قاسم

کوهنوردان برای رسیدن به قله از مسیری که در شمال غربی وجود دارد استفاده می کنند ولی سه نفر از گروه ما از این مسیر استفاده کرده است و ما چهار نفر از ضلع جنوب غربی که معبری هم وجود ندارد شروع به صعود کردیم.

صعود به قله امامزاده قاسم در ارتفاع ۲۵۰۴ متر

بالاخره در ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه یعنی حدود سه ساعت و چهل پنج دقیقه به قله رسیدیم و جزو اولین گروه بودیم و گروه دوم بعد از ما رسیدند و چندین گروه هم در حال صعود و تعدادی هم بین راه بودند.

کل مسافت مسیر طی شده از ابتدای جنگل تا به قله حدودا هفت و نیم کیلومتر است.

روستای سنگچال از بلندای قله

امامزاده قاسم

کد خبر 812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.