چمدان : «عمارت تاريخي ناصرالدين ميرزا» در محدوده ارگ سلطنتي تهران و حريم كاخ جهاني گلستان در خيابان ناصرخسرو، خيابان صوراسرافيل، كوچه ناصرالدين ميرزا، پلاك 16 قراردارد. اين بنا كه در تاريخ 30 تير 1384 به شماره 12214 در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده متعلق به ناصرالدين ميرزا فرزند مظفرالدين شاه بوده است و جزء معدود خانه‌هاي باقيمانده ارزشمند در محدوده ارگ سلطنتي تهران است.



خانه ناصرالدين ميرزا در سال 1285 ه. ق. به فرمان وي با مساحت چهار هزار و 500 متر ساخته مي‌شود كه امروز تنها 918 متر از فضاي بيروني و حدود 870 متر زيربنا از عمارت مجلل آن باقي مانده است. از ويژگي‌هاي بارز اين بنا مي‌توان به چهارصفه بودن، تزئينات ارزشمند و گنبد كلاه‌فرنگي آن اشاره كرد. اين بنا يكي از دو بناي گنبدي‌شكل تهران و با معماري منحصر به فرد كويري در قلب پايتخت است.



بر اساس توافق صندوق بازنشستگي كشوري و اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران، صندوق بازنشستگي اوايل دهه 80 متعهد به مرمت بنا شد. «هلدينگ عمران و ساختمان تراز پي‌ريز»؛ وابسته به صندوق بازنشستگي، در مدت سه سال مرمت اين بنا را زير نظر سازمان ميراث فرهنگي به پايان رساند و آن را آماده احياء و بهره‌برداري كرد.



صندوق بازنشستگي كشوري به عنوان مالك بنا و در مسير برنامه‌هاي سازماني خود، اين اثر تاريخي را به مزايده عمومي گذاشته است. برنامه انتشار آگهي مزايده در روزنامه همشهري روز دوشنبه 27 اذر ماه 96 و روزنامه روز ايران 2 دی ماه 96 و روزنامه دنياي اقتصاد روز يكشنبه 3 دی ماه 96 است.



در دفترچه معرفي در اسناد مزايده در ارتباط با احياي اين بنا آمده است: «فرآيند اخذ موافقت اصولي» از «اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران» با عنوان «موافقت اصولي تاسيسات گردشگري» براي عملكرد «پذيرايي» طي شده است. پيش‌بيني مي‌شود برنده مزايده بلافاصله بتواند با تجهيز اين بنا، مقدمات احياء و بهره‌برداري از آن را آغاز كند.



براساس بند «ج» ماده 6 «قانون حفظ آثار ملی ‌مصوب 12 آبان ماه 1319» با موضوع ممنوعيت «تملك و معامله بدون اجازه دولت نسبت به مصالح و مواد متعلقه به ابنیه مذکوره در فهرست آثار ملی» هر معامله‌اي بدون مجوز ميراث فرهنگي ممنوع خواهد بود. در اين ارتباط در متن آگهي روزنامه و همچنين اسناد مزايده، صندوق بازنشستگي تاكيد كرده است كه بايد مجوز معامله براي برنده مزايده از اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران اخذ شود. بدين منظور هماهنگي‌هاي لازم با اداره كل ميراث استان تهران نيز صورت گرفته است.


از سوی دیگر مشاوران حقوقي صندوق بازنشستگي پس از بررسي قوانين، «آگهي مزايده در روزنامه» را به نحوي تنظيم كرده‌اند كه «بر ثبت شدن بنا در فهرست آثار ملي تاكيد شده باشد» و از سوي ديگر در «برگه مشخصات ملك و متقاضي» در «اسناد مزايده» نيز اين مساله به صراحت تاكيد شده است تا از شركت‌كنندگان اصطلاحا التزام گرفته شود كه از ثبت شدن بنا و همچنين از مفاد «قانون حفظ آثار ملي مصوب 12 آبان ماه 1309 شمسي» و «قانون ثبت آثار ملي مصوب اول آبان ماه 1352» اطلاع دارند.


صندوق بازنشستگي كشوري از ابتدا مرمت اين بنا را زير نظر سازمان ميراث فرهنگي پيش برده و حتي فرآيند اخذ موافقت اصولي با عنوان «تاسيسات گردشگري» را طي كرده است. لذا كليه اين اقدامات با هماهنگي و زير نظر سازمان ميراث فرهنگي بوده و در آينده نيز مبايعه با كسب مجوز از سازمان خواهد بود.
کد خبر 7967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =