نقشه قیمت‌ ارزی هتل‌های تهران | چرا هتل‌ها به دنبال نرخ ارزی هستند؟ | سوییت هتل 5 ستاره در تهران 100 دلار!

چمدان :  وضعیت ارزی کشور طی ماه‌های اخیر مشکلات متعدد در حوزه گردشگری به وجود آورده است. با وجود رفع ممنوعیت فعالیت صرافی‌ها، کاهش ارزش ریال و همچنین رکود ورود گردشگران خارجی، هتل‌داران را با مشکل روبرو کرده و حالا هتل‌داران به دنبال بسته‌های حمایتی دولت و برگرداندن نرخ ارزی به تابلوهای فروش خود هستند.

مشکلی که رفع شد

ممنوعیت فعالیت صرافی‌ها و مشخص نبودن نرخ دلار طی چند ماه گذشته، هتل‌داران را با چالش تبدیل ارز گردشگران خارجی روبرو کرده بود. پیش از این مدیر یکی از هتل‌های تهران به چمدان گفته بود: نرخ ارزی مصوب بانک مرکزی با قیمت آزاد اختلاف فاحشی دارد و ما امکان تبدیل آن به نرخ ازاد را نداریم و در حساب‌های دفتری هتل‌ها با مشکل مواجه می‌شویم. از سوی دیگر گردشگران خارجی نیز برای تبدیل ارز خود با مشکل روبرو هستند و گاهی گیر دلالان افتاده و برای آنها مشکل ایجاد می‌شود.

با سیاست‌های جدید دولت و رفع ممنوعیت فعالیت‌های صرافی‌ها مشکل تبدیل ارز حل شده اما هتل‌داران به دنبال ایجاد نرخ ارزی برای هتل‌ها هستند.
سوییت یک هتل پنج ستاره در تهران براساس قانون و قیمت ارز در بازار حدود 100 دلار قیمت دارد. این در حالی است که این سوییت با قیمت شبی یک میلیون تومان سال گذشته حدود 250 دلار برای مسافر خارجی قیمت داشته است

مشکلی که رفع نشده است

نرخ ارزی برای هتل‌ها موضوع تازه‌ای نیست. در دهه هشتاد نیز هتل‌ها در کنار نرخ ریالی، نرخ ارزی برای گردشگران خارجی داشتند. هر چند این امکان پس از مدتی از هتل‌ها سلب شد و آنها مجبور بودند که نرخ ریالی خود را با محاسبه قیمت روز ارز برای گردشگران خارجی تبدیل کنند. این موضوع با ثبات قیمت ارز برای هتل‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کرد اما کاهش ارزش ریال طی ماه‌های گذشته، هتل داران با مشکل برای نرخ گذاری خود مواجه شدهاند.

علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نشست اخیر خود با جامعه هتلداران از تلاش برای گرفتن مجوز تبدیل ارز به ریال در هتل‌ها خبر داد اما مشکل هتل‌ها دیگر تبدیل ارز نیست و آنها به دنبال انتخاب نرخ ارزی متناسب با خدمات خود هستند.

چرا نرخ ارزی؟

در حال حضار سوییت یک هتل پنج ستاره در تهران براساس قانون و قیمت ارز در بازار حدود 100 دلار قیمت دارد. این در حالی است که همان سوییت با قیمت شبی یک میلیون تومان سال گذشته حدود 250 دلار برای مسافر خارجی قیمت داشته است. هتل‌ها اکنون معتقدند با توجه هزینه‌های ارزی خود با کاهش درآمد و بحران مالی روبرو هستند.

شبی 100 دلار در حالی قیمت یک سوییت در هتل پنج ستاره پایتخت کشور است که به طور معمول قیمت هتل‌های دیگر در اقصی نقاط کشور با وضعیت نرخ ارز در بازار آزاد کمتر از این خواهد بود. رقمی که گاه کمتر از نرخ ارزی اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

برخی از اقامتگاه‌ها از ابتدای فعالیت خود برای گردشگران خارجی نرخ ارزی تعیین کرده و با وجود نوسانات قیمت ارزی، نرخ خود را تغییر نداده‌اند. براساس پیگیری‌های چمدان قیمت گذاری اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای گردشگران خارجی از شبی 30 دلار شروع می‌شود و در برخی اقامتگاه‌های خاص به حدود 100 دلار می‌رسد. با این وجود هتل‌ها براساس قانون نباید قیمت متفاوتی نسبت به قیمت ریالی خود برای گردشگران خارجی تعیین کنند.

یکی از اعضای جامعه هتل‌داران معتقد است که نرخ موجود هتل‌ها باعث سود بیشتر برای برخی آژانس‌ها شده است: آژانس‌هایی که تور ورودی دارند، مبلغ هتل را به نرخ بالای ارزی با مسافران حساب می‌کنند و با هتل به نرخ ریالی پرداخت می‌کنند. به این ترتیب سود این نرخ‌ها به جیب آژانس‌ها می‌رود.

[caption id="attachment_79345" align="aligncenter" width="820"] وضعیت نرخ ارزی هتل‌های تهران[/caption]

نرخ ارزی به چه معناست و چطور تعیین می‌شود؟

امیری مدیر عامل مجموعه هتل‌های اسپیناس درباره تعیین نرخ ارزی معتقد است:‌ نرخ ارزی باید براساس امکانات هتل‌ها و بر پایه قیمت‌های بین المللی باشد. هتل‌ها آمادگی دارند که نرخ خود را براساس کشورهای همسایه بگذارند. هر نرخی که یک هتل 5 ستاره با امکانات بین المللی به طور مثال در کابل از گردشگر خارجی دریافت می‌شود ما نیز حاضریم همان نرخ را انتخاب کنیم.

در صورتی که برگشت نرخ ارزی به هتل‌ها تصویب شود، آنها با دو نرخ ریالی و احتمالا یورویی به فعالیت خود ادامه خواهند داد و روی تابلو هتل‌ها نرخ متفاوتی برای ایرانی‌ها و گردشگران خارجی نصب خواهد شد. تجربه این وضعیت پیش از این نیز باعث به وجود آمدن نرخ سومی نیز شده بود. برخی هتل‌ها برای رقابت با هتل‌ها دیگر با آژانس‌های گردشگری قراردادهایی با قیمتی پایین‌تر از نرخ ارزی می‌بستند. با این وجود پیگیری‌ها نشان می‌دهد برخی از هتل‌ها به ویژه در شهرهای گردشگر پذیر در حال ارزی بستن نرخ خود برای گردشگران خارجی هستند.

علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی در جلسه با هتلداران نسبت به این درخواست گفت که تغییر قیمت‌ها باید با هماهنگی آژانس‌ها و مطالعه شده باشد.

رکود گردشگری ایران، کنسل شدن بسیاری از تورهای پاییزی و نوسانات ارزی کشور باعث شده که گردشگری ایران دچار چالش جدیدی شود. چالشی که هتل‌داران معتقدند با حمایت دولت می‌توانند آن را پشت سر بگذارند.
کد خبر 79160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =