چمدان : یکی از مهمترین جرقه‌های مشروطه در ایران از تبریز آغاز شد تا آنکه در آخر مبارزان تبریزی به همراه مبارزان دیگر بخش‌های ایران پایتخت را فتح کردند، اما در این گزارش صحبت از آن فتح مهم و بزرگ تاریخ ایران نیست، صحبت از فتحی است که شیرینی‌های کوچک و خوشمزه تبریزی در دل بسیاری آدم‌ها انجام دادند. در این گزارش با برخی از این شیرینی‌ها آشنا می‌شوید تا در سفر به تبریز از این شیرینی‎‌های خوشمزه بخورید و سوغات ببرید.

باقلوای تبریزی

باقلوا به شکل‌های گوناگونی در نقاط مختلف ایران درست می‌شود اما امروز در تبریز برای درست کردن باقلوا از خمیر لایه لایه مخصوص و بسیار نازک استفاده می‌کنند که درون آن را با مغزپسته یا گردوی آغشته به کره پر می‌کنند اما راز خوشمزگی باقلوا شهدی است که روی آن می‌ریزند که اگر چه ساده به نظر می‌رسد اما درست کردن آن به گونه‌ای که غلظت مناسب و طعم به اندازه شیرین داشته‌باشد، فوت و فن و تجربه بسیاری می‌خواهد. برای تهیه شهد از آب، شکر، زعفران، آبلیمو،گلاب  و هل استفاده می‌شود.



 

قرابیه

قرابیه شبیه یک کلوچه است و انواع گردویی، بادامی، پسته‌ای و نارگیلی دارد. در مدل‌های مختلف آن به همراه مواد مورد نیاز این شیرینی یعنی شکر، تخم‌مرغ و ... مغز بادام، پسته ، گردو و یا پودر نارگیل می‌ریزند و روی شیرینی را نیز با همین مواد تزئین می‌کنند. قرابیه در تبریز شیرینی مجلسی محسوب می‌شود.

 



 

حلوای زنجبیلی

این حلوا که معمولا بعد از غذا همراه با چای سرو می‌شود، از حلوای معمولی سفت‌تر است. برای پخت این حلوا معمولا  آرد، کره، روغن، زنجبیل، هل و پودر قند استفاده می‌شود و به حلوا در قالب‌های مربعی شکل داده‌می‌شود. جالب است که در بیشتر رستوران‌های تبریز پس از صرف غذا بدون گرفتن هزینه اضافه برای شما چای و حلوا می‌آورند.





 

نوقا

نوقا در واقع گز تبریزی‌هاست، این شیرینی که با عسل و سفیده تخم مرغ درست می‌شود، مغز گردوی بسیاری در خود دارد. نوقا شیرینی بسیار محبوبی در دنیاست آن چنان که شرکت گوگل پس از یک نظرسنجی، اسم یک مدل از سیستم عامل همراه اندورید را به افتخار این شیرینی خوشمزه نوقا گذاشت.

 



کد خبر 7861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =