اسامی بناهای تاریخی میزبان شب یلدا |  باغ نمیر تفت؛ نماد باغ ایرانی میزبان شب چله شد

چمدان : علاوه بر کشور عزیزمان درحوزه فرهنگی ایران بزرگ و در کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان، عراق و آذربایجان نیز جشن گرفته‌ می‌شود و اگرچه تاکنون ایران تنها کشور پیشرو به منظور ثبت جهانی آن بوده‌است اما ظرفیت آن را دارد که همچون نوروز در قالب پرونده مشترک نیز به ثبت برسد.

مراسمی که به‌دلیل آمیختگی‌اش با ارزش‌های انسانی مهمی که در اسلام نیز مورد تأکید قرار گرفته باعث پویای و مانایی بیشتر این یادگار اجدادمان شده و ارزش‌هایی نظیر احترام به والدین، دیدو بازدید از بستگان، گره‌گشایی از مشکلات هم نوع و شکرگزاری نعمت‌های الهی بیش از پیش بارور ساخته‎است.

در این میان برگزاری جشن شب یلدا در بناهای تاریخی باززنده‌سازی‌شده صندوق احیا، یا به تعبیری برپایی شادمانی دیرین شب یلدا در کالبد زنده شده بناهای تاریخی از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.

برپایی شب یلدا در بناهای تاریخی و استقبال پر شور علاقه‌مندان

برپایی مراسم شب یلدا در بناهای تاریخی کشور شور و شعف زائدالوصفی را میان هموطنان و علاقه‌مندان به هویت تاریخی کشورمان ایجاد کرده است و در این رهگذر علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگرانی از کشورهای مختلف دنیا و به نمایندگی از فرهنگ‌های دیگر جوامع بشری برای حضور مصادف با این ایام در ابنیه تاریخی کشور ابراز علاقه کرده‌اند. در ادامه به نمونه‌هایی از برگزاری این برنامه‌ها که قرار است همزمان با آخرین روز پاییز و آغاز زمستان اجرایی شود اشاره می‌شود.

هتل لاله یزد برپایی یلدا همراه با حافظ خوانی

خانه گلشن یا هتل لاله یزد یکی از بناهای واگذار شده صندوق احیا به بخش خصوصی است که هم اکنون در مرحله بهره‌برداری قرار دارد، بنایی که بنا بر اعلام بهره بردار آن در ۶ ماهه نخست سال جاری میزبان ۳۵۰۰ گردشگر بوده و توانسته سهم بسزایی در اقامت و پذیرایی گردشگران را به خود اختصاص دهد.

هتل لاله یزد، این روز‌ها، لحظات پرتکاپویی را برای برگزاری هرچه بهتر و شایسته‌تر جشن شب یلدا سال 96 سپری می‌کند، تلاش‌هایی که با بیان زیبای «بیایید در کنار هم، در بلند‌ترین فرصت شبانه، از هزار رنگی پاییز به یکرنگی زمستان برسیم.» آراسته شده است.

مجموعه گردانندگان این بنا، در پنجشنبه هفته جاری دورهمی منحصر به فردی را برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی با محوریت حافظ خوانی و اجرای موسیقی زنده ترتیب داده‌اند تا با باز پروری خاطرات زیبای بزرگتر‌ها، تجربه ناب و به یادماندنی را برای کوچکتر‌ها نیز فراهم سازد.

برنامه شب یلدا در این بنای تاریخی که در یزد - بلوار بسیج - جنب آب انبار گلشن واقع شده از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳ سی‌ام آذرماه برگزار خواهد شد.

برگزاری شب یلدا با عنوان «چله گجه‌سی» در خانه صادقی اردبیل

خانه صادقی اردبیل یکی دیگر از واگذاری‌های موفق صندوق احیا است که در شب یلدا میزبانی علاقه‌مندان به این خانه تاریخی را با اجرای موسیقی محلی و شعرخوانی و دیگر برنامه‌های فرهنگی با عنوان «چله گجه‌سی» که به زبان آذری به معنای شب چله است، بر عهده خواهد داشت.

این بنای تاریخی تاکنون علاوه بر میزبانی بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی شاهد حضور بسیاری از هیئت‌های رسمی و عالی‌رتبه کشورهای همسایه نظیر جمهوری آذربایجان و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی همچون دکتر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است.

خانه صادقی مربوط به دوره قاجار است و در اردبیل، محله اوچدکان واقع شده و با شماره ثبت ۱۴۴۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شب‌نشینی یلدا در کاروانسرای افضل با چاشنی موسیقی شوشتری و غذاهای محلی

کاروانسرای افضل شوشتر امسال با برنامه‌های ویژه‌ای نظیر شاهنامه خوانی، اجرای موسیقی محلی شوشتری و ارائه غذاهای سنتی این شهر تاریخی بر غنای برنامه‌های شب یلدا در این شهر تاریخی افزوده است.

علاقه‌مندان حضور در این بنای تاریخی احیاء شده استان خوزستان، علاوه بر برنامه‌های یاد شده می‌توانند در کارگاه‌های صنایع‌دستی مستقر در این کاروانسرا نیز حضور یافته و از نزدیک با فعالیت‌های این هنرمندان آشنا شوند.

کاروانسرای افضل شوشتر در چهارراه امام خمینی (ره)، کوچه سنگفرش واقع شده است.

یلدا و روز‌های پرجنب‌و‌جوش این روزهای نماد بادگیر ایرانی

مجموعه تاریخی آقازاده در ابرکوه، میدان امام حسین(ع)، خیابان شهید باهنر ، محله دروازه میدان، نیز این روز‌ها برنامه‌های فرهنگی متنوعی را برای شب یلدا ترتیب داده است تا بازدیدکنندگان در این بنای تاریخی ضمن استفاده از جلوه‌های بصری منحصر به فرد این بنای تاریخی که به نمادی برای بادگیر خانه‌های ایرانی تبدیل شده بتوانند لحظات زیبایی را برای خود و همراهانشان به ارمغان آورند.

از جمله برنامه‌هایی که در این بنا قرار است برگزار شود اجرای استندآپ کمدی توسط هنرمندان طنز، شعرخوانی اشعار شعرای بلند آوازه ایران زمین، اجرای موسیقی و اجرای مسابقات تفریحی است.

مجموعه آقایی‌زاده ابر کوه استان یزد در شهر یزد- خ گل سرخ- کوچه سرپلک- کوچه شهید عباس کربلایی - پ ۲ واقع شده است.

باغ نمیر تفت؛ نماد باغ ایرانی میزبان شب چله

باغ نمیر یا صدری یزد یکی دیگر از بناهای واگذار شده صندوق احیاست که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید و حالا در آستانه شب یلدا میزبان رویداد فرهنگی برای علاقه‌مندان است.  علاقه‌مندانی که می‌توانند تجربه حضور در یکی از زیبا‌ترین باغ‌های ایرانی را با شرکت در این مراسم برای خود فراهم آورند.

رویداد فرهنگی که با خوش ذوقی بهره‌بردار این مکان تاریخی، مجموعه‌هایی از برنامه‌های این شب نظیر خواندن شعر حافظ و اجرای برنامه‌های فکاهی را نمایندگی می‌کند. این بنای تاریخی در شهر تفت خیابان امام خمینی (ره)، محله باغ گلابدان واقع شده است.

باغ نمیر تفت چندی پیش میزبان نخستین رویداد معماری به وسیله سازه‌های تهیه شده از درخت انار با رویکرد کارآفرینی و نوآوری بود که با همکاری دانشکده فنی و حرفه‌ای دانشگاه فنی حضرت رقیه (ع) برگزار شد.

برگزاری نخستین شب یلدا در خانه باقری‌ها

خانه باقری‌ها گرگان نیز امسال در حال تجربه نخستین مراسم شب یلداست، مراسمی که با توجه به ویژگی‌هایی منحصر به فرد این بنای تاریخی، ارائه خدمات پذیرایی مناسب و فرصت بهره‌برداری موقت از این بنا قطعا مورد استقبال گردشگران قرار خواهد گرفت به ویژه اینکه در این مراسم جشنواره‌ای از محصولات یلدا نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.
کد خبر 7796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =