چمدان :  سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری امروز شنبه با اعلام این مطلب در افتتاحیه هفته پژوهش، گفت: در این سال‌ها همواره تاکید شده است که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باید بیشتر به سمت پژوهش‌های کاربردی حرکت کند این در حالی است فرصت بحث و گفتگو در این زمینه نبوده است و به نظرم باید یکبار درباره این موضوع کمی تامل کنیم.

وی با اشاره به این نکته که پژوهشگاهی به شدت آسیب دیده و حتی با هویتی غیرقابل تشخیص را تحویل گرفته است، گفت: خوشبختانه دوره اورژانس را پشت سرگذاشته‌ایم و نگرانی‌های نخست از نظر روحی، روانی، جراحت‌های ایجاد شده در پژوهشگاه را به شدت گذشته نداریم اما هنوز با شرایط نرمال فاصله زیادی داریم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در توضیح مشکلات موجود گفت: در گذشته همه ساختمان مرکزی و ساختمان فعلی و همچنین مسعودیه در اختیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار داشتند اما همه این ساختمان‌ها (به جز ساختمانی که قبلا پژوهشکده حفاظت بود) از پژوهشگاه گرفته شد.

بهشتی افزود: در حدود 3 سالی که مسئولیت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را برعهده داشتم، به هیچ کدام از پژوهشکده‌ها سر نزدم چرا که از وضعیتی که همکارانم در داخل پژوهشکده‌ها دارند، خجالت می‌کشم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اگرچه ممکن است برخی از همکاران در پژوهشکده‌ها به وضعیت موجود عادت کرده باشند اما در وضع موجود حداکثر کاری که می‌توانند انجام دهند، عملکرد فعلی است.

وی افزود: ما باید خودمان را با شاخصه‌های وزارت علوم مقایسه کنیم و برای ارتقاء درجه در این شاخصه ها هدف گذاری کنیم، در صورتی که پژوهشگاه بالاترین مرجع تخصصی کشور در حوزه باستان شناسی، مردم شناسی، حفاظت است و باید این بالاترین مرجع بودن به عرصه ظهور در آید.

بهشتی با تاکید بر لزوم وجود لوازم مورد نیاز برای آشکار شدن این بالاترین مرجع بودن، یکی از بزرگترین مشکلات موجود در حال حاضر را کمبود فضا در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد.

وی در ادامه با اشاره به ادغام سازمان در سال 1384 و مشکلاتش گفت: در عین حال ما شاهد تفکیک پزوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از معاونت میراث فرهنگی نیز بودیم و این امر بدترین چیزی بود که می توانست اتفاق بیفتد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در ادامه خواستار پیوستن دوباره پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به معاونت میراث فرهنگی شد و گفت: بسیاری از مشکلات در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و معاونت میراث فرهنگی ناشی از این جدایی است و تا زمانی که این تفکیک پابرجا باشد، شاهد مشکلاتی در هر دو بخش خواهیم بود.

بهشتی با اشاره به وجود سایر مشکلات موجود گفت: اگر دو مشکل بالا برطرف شود، سایر مشکلات نیز به مرور حل خواهندشد.

وی به وجود مشکل کمبود منابع و نیروی انسانی نیز اشاره کرد و گفت: حتی کمبود منابع و نیروی انسانی هم به اندازه مشکلات بالا برای ما الویت ندارند چون اگر امکان جذب اعضا هیات علمی جدید را هم به ما بدهند فضایی برای استقرار آنها نداریم.
کد خبر 7785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =