چمدان : عباس مترجم، رییس هیأت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: تپه "گریران" در مرکز دشت حاصلخیز الشتر در استان لرستان بزرگترین محوطه این دشت است که مورد کاوش محدود لایه‌نگاری قرار می‌گیرد .

او افزود: برای نخستین‌بار حدود ۸۰ سال پیش "اورل اشتاین" در این محوطه تعدادی گور دوره مفرغ را کاوش کرد و از آن به بعد تاکنون هیچ کاوش علمی باستان‌شناسی در آن صورت نگرفته است .

وی اظهار کرد: بر اساس نتایج اولیه که از ترانشه پلکانی ضلع غربی بدست آمده به نظر می‌رسد که از دوره مس و سنگی تا دوران آغاز عیلامی استقرارهایی بدون وقفه در این منطقه ادامه داشته، اما پس از آن و خصوص در دوره مفرغ به عنوان محلی به عنوان گورستان مورد استفاده قرار گرفته است .

این باستان‌شناس با بیان این‌که بعد از وقفه‌های کوتاه مدت باردیگر استقرار از دوره سلوکی و اشکانی در این محوطه ادامه یافته، بیان کرد: هیأت باستان شناسی در تلاش است وضعیت استقرار در این برهه زمانی را روشن سازد .

وی تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد نقش این پژوهش در مطالعه روند تغییرات فرهنگی و جمعیتی از وضعیت ناحیه شرق زاگرس مرکزی است که امیدواریم در قالب برنامه‌های مطالعات میدانی میان مدت و کوتاه مدت با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و نهادهای فرهنگی استان لرستان انجام گیرد.
کد خبر 7657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =